Ondernemers zijn nauwelijks vertrouwd met Rabobanksite Jong Rabo Seminar over'het grijze gebied' Alle medewerkers zijn voor hun eigen werkbeleving verantwoordelijk PERSONEELSAANBIEDINGEN NAAR WENEN EN MAASTRICHT Nieuwste Bankenmonitor Bedrijven Slechts één op de tien Rabobankklanten vraagt regelma tig naar zijn mogelijkheden via Internet. Dat blijkt uit de nieuwste Bankenmonitor Bedrijven, die tweemaal per jaar nagaat hoe Bedrijven kan inspelen op de wensen van ban ken en klanten. De ondernemers die wél vragen hebben, zijn vooral geïnteresseerd in Rabo Inter- netbankieren en beleggen via Internet. De geringe animo is opvallend, vooral omdat tij dens gesprekken met klanten in de helft van de gevallen adviseurs de Rabobanksite ter sprake brengen. Managers, adviseurs en assistent-adviseurs Bedrijven surfen zelf maar beperkt naar en over de Rabobanksite. Respectievelijk éénvijfde, één derde en de helft bekijkt de pagina's (bijna) nooit. Om duidelijker te maken wat ondernemers met de Rabobanksite kunnen, komt er voor medewerkers eind juli gedetailleerde informatie op het RaboWeb. Die kan gebruikt worden tijdens Op welke wijze kan een lokale bank het beste inspelen op de wensen en behoeften van een klant die zich in het 'grijze gebied' bevindt? Die vraag staat centraal tijdens het Jong Rabo Seminar 'Het grijze gebied tussen de segmenten Financieel Advies en Bedrijven'. Het seminar heeft op 8 juli plaats te Zwolle. gesprekken met klanten. Daarnaast wordt de site nadrukkelijker onder de aan dacht gebracht van de onder nemers. In Rabobank Bedrij ven Nieuws van oktober komt een artikel over de mogelijk heden die Internet biedt. Andere onderwerpen die in de Bankenmonitor werden onderzocht, zijn onder meer het gebruik van bedienings concepten, bedrijfstakplus en concurrentie-informatie. De belangrijkste resultaten zijn te vinden via de startpagina van de Website Bedrijven op het RaboWeb. Servicedesk Bedrijven C (040) 217^4 44Tkies 3) A. Uil c.11 I Jaap Nagtegaai (l), directeur Rabo BeleggingsAdvies, reikte af gelopen vrijdag de prijzen uit aan een deel van de winnaars van de achtste Nationale Beurscompetitie, die voor de laatste maat door de Rabobank werd gesponsord. Naast hem (v.l.n.r.) de over all winnaar 1. Seymour en de nummers één en drie van de Rabo- bankcompetitie. Dat zijn financieel adviseur W. ten Westeneind van de Rabobank Arnhem en Jeroen Roskam, die de prijs in ontvangst nam namens zijn vader, directeur van de Rabobank in Oostvoorne. De nummer twee van de Rabobankcompetitie, J. van de Spoel van de Rabobank Capelle a/d IJssel, ontbreekt op de foto vanwege kersvers moederschap. Een overzicht van de winnaars met eindvermogen en prijs staat in het Marktbewer kingspakket follow-up Beurscompetitie. Als alternatief voor bet hoofdsponsorschap van de Beurscompetitie gaat Rabo Beleg gingsAdvies op zoek naar nieuwe mogelijkheden om beleggen onder de aandacht te brengen van vooral bestaande klanten. In het grijze gebied vallen de zakelijke klanten die naast producten en diensten op het terrein van financie ringen ook behoefte hebben aan adviezen op het gebied van beleggen en pensioenen. De grote vraag is of deze klanten geholpen moeten worden door het segment Bedrijven of door het seg ment Financieel Advies. Tijdens het seminar hoopt Jong Rabo het antwoord te vinden. Voor het seminar is een aantal specialisten uitgeno digd. Zo spreekt Laurens van den Bosch van Interpolis over de kansen in de markt, fiscale aspecten en het over heidsbeleid. Bert Faber, pro jectleider Bedrijfsopvolging bij Rabobank Nederland, gaat vervolgens in op de sterkten en zwakten van de Rabobankorganisatie. Het publiek krijgt de kans om met deze en andere sprekers uitvoerig in discussie te gaan. Voor het seminar zijn nog plaatsen beschikbaar. Belang stellenden kunnen contact op nemen met Ralph Watervoort van Rabobank Vlist. Ralph Watervoort C (0182) 50 88 22 Bij medezeggenschap draait alles om volwassen arbeids verhoudingen. Dat zegt Jos de Beer, ondernemingsraad voorzitter bij Rabobank West-Flakkee. In de praktijk komt dat neer op een andere manier van met elkaar omgaan. Om dit proces in gang te zetten, vroeg de bank aan voor zitter van de CAAR-werknemersdelegatie Jan van den Bogaard of deze tijdens een personeelsbijeenkomst een lezing wilde houden over medezeggenschap binnen de lokale bank. "Van den Bogaard hield geen monoloog, maar bracht Op 1 juli gaan er twee personeelsaanbiedingen van NS Travel in. De per soneelsleden van de Rabo bank kunnen met intro- ducé(e)s inschrijven voor een drie- of vijfdaagse reis naar Wenen, vijf dagen Maastricht of natuurlijk naar beide steden. De aan bieding naar Wenen is gel dig tot en met 31 augustus en van 1 tot en met 30 november. Men kan kiezen uit een driedaagse reis per dagtrein (vanaf 409,- per persoon) en een vijfdaagse reis per nachttrein (vanaf ƒ463,- per persoon). Overnachting vindt plaats in hotel Royal of hotel Regina. De aanbieding naar Maastricht is geldig tot en met 25 augustus, en kost 170,- inclusief over nachtingen in het Apple Park Hotel. De personeels aanbiedingen 1999/22a en 1999/22b staan op het RaboWeb als aanvullende documenten bij dit artikel. Clienten Advies f (040) 217 70 08 (1.1.) een discussie op gang," blikt De Beer terug op de onlangs gehouden avond. "Hij legde iets uit over medezeggenschap en stelde vragen. Bijvoor beeld wat we dachten van parttime werken. Daarop ontstond een prikkelende discussie. De één vond dat dit mogelijk moest zijn, de ander juist niet." Tijdens de bijeenkomst ging de gastspreker vooral in op praktische zaken. De Beer: "Hij wees ons erop dat we zelf verantwoordelijk zijn voor onze eigen werkbe leving. Dat we niet moeten wachten op acties van het management, maar juist zelf concreet moeten aangeven wat geregeld moet worden. Als er bijvoorbeeld binnen de bank geen functioneringsge sprekken worden gevoerd, dan moeten medewerkers zelf vragen om zo'n gesprek. Dat getuigt van volwassen arbeidsverhoudingen. De reden waarom de bank de CAAR inschakelde was een intern veranderingspro ces. De Beer: "Door wisse lingen in het management en een ander beleid, heerste er veel onzekerheid. Van den Bogaard gaf concreet aan hoe ieder de eigen verantwoor delijkheid moet invullen. Daarmee zorgde hij voor duidelijkheid bij de mede werkers." Interim-directeur Willy Louwerse: "Van den Bogaard sprak niet alleen over de rechten van de medewerkers en het management, maar wees ook op hun plichten. Dit sprak me erg aan. In het managementteam hebben we de bijeenkomst inmid dels geëvalueerd. Daar kwa men we onder meer tot de conclusie dat de interne communicatie beter kan. Verder willen we het niet bij deze ene bijeenkomst laten, maar er een continu-proces van maken. Hierdoor hopen we de werksfeer te optimali seren. Maar dit moet nog concreet worden ingevuld."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2