Beurscompetitie telt minder uitschieters dan vorig jaar Panel-Prijs voor Rabobank Nederweert Nieuwe bank Altena-Biesbosch PERSONEELSAANBIEDING NAAR ANDALUSIË Mening bedrijventeams gevraagd over Branche-Informatie Rabobank Rabobank International publiceert wijnstudie Een rustiger beursklimaat dan vorig jaar met minder 'uit schieters'. Dat is het beeld na de zesde week van de Nationale Beurscompetitie - gerekend vanaf de herstart op 25 april. De ruim 15.000 deelnemers zijn gisteren begon nen aan hun laatste spelweek. De koploper van het alge meen klassement, E. Visser, stond afgelopen week op 362.000 euro oftewel ƒ797.000,-. Dat is iets meer dan een verdubbeling van de inleg. Vorig jaar had de win naar van de Beurscompetitie met meer dan 5 miljoen zijn inleg vrijwel vervijfentwintig- voudigd. Op nummer twee staat de nummer één van de Rabobankcompetitie, W. ten Westeneind van de bank Arnhem. Zijn eindbedrag was eind vorige week 337.000 euro. De meest verhandelde ef fecten in de vier spelcatego- rieën - particulieren, studen ten, scholieren en Rabo- bankmedewerkers - zijn aan delen Baan, gevolgd door AEX-opties. Daarna volgen ING-warrants, Nederlandse obligaties en futures in FTI/ AEX juni '99. Van de deelnemers handelt 65% via Internet en 35% per telefoon. Het aantal mensen dat heeft afgehaakt door de aanloopproblemen van de Beurscompetitie is meegeval len. Volgens Rabo Beleggings- Advies is het op één hand te tellen. De prijsuitreiking van de Nationale Beurscompeti tie is op vrijdag 25 juni bij de Amsterdamse Effectenbeurs. Rabo Beleggingsinfolijn r (010) 224 14 14 Directeur Jacques van der Linden van Rabobank Nederweert toont trots de zojuist ontvangen panelprijs. De Rabobanken Almkerk, Werkendam-Dussen-Hank en Meeuwen-Genderen gaan vanaf 1 september samen verder onder de naam Altena-Biesbosch. Door de fusie behoort de bank met in totaal 125 medewerkers en een balan stotaal van 1,1 miljard gul den tot de top 20 van Rabobanken in Nederland. De nieuwe bank verwacht door de fusie meer klant waarde te kunnen leveren, de efficiency te verbeteren Rabobank Nederweert ontving afgelopen don derdag de Panel-Prijs voor het beste maatschap pelijke initiatief. De prijs werd uitgereikt door staatssecretaris Vliegenthart van Volksgezond heid, Welzijn en Sport tijdens de manifestatie Bedrijf en Samenleving in Den Haag. De mani festatie was een gezamenlijk initiatief van Adviesbureau Good Company en Het Landelijk Centrum opbouwwerk. Uit ruim honderd vijftig inzendingen werden uiteindelijk vijf projecten genomineerd. Daar onder bevond zich ook Rabobank Olst, met haar jongerenproject Orakel Spektakel. De bank ont ving hiervoor een oorkonde. Rabobank Nederweert ontving de prijs voor het pilotproject 'Puzzelen met de ruimte', dat vorig jaar werd opgestart. Daarin startte ze een discussie op met diverse lokale partijen over de toekomstige inrichting van de gemeente en het gebruik van de beschikbare ruimte. De piiot kwam tot stand in samenwerking met het Neder lands Agrarisch Jongeren Contact (NAJK). Dit najaar wordt 'Puzzelen met de ruimte' ook in andere ge meenten opgezet. Daarbij is steeds een centrale rol weg gelegd voor lokale banken. en haar concurrentiepositie te versterken. De huidige directeuren zullen een directieteam vormen. Directeur Vermeulen van Werkendam wordt alge meen directeur. Voor meer informatie over dit project kan contact worden opgenomen met Agrarische Zaken van Rabobank Nederand (040) 217 65 51. Voor snelle beslissers heeft de Rabobank een vliegrond- reis in de aanbieding naar Andalusië, georganiseerd door SRC-Cultuurvakanties. De in dit zuidelijkste deel van Spanje woonachtige Nederlandse reisleider leidt de gasten rond in de steden Sevilla, Cordoba en Granada. Ook de Romeinse kolonie Italica en de grotten van Nerja staan op het program ma. Deze 8-daagse vlieg- rondreis kost ƒ998,- per persoon. Vertrekdata zijn 19 en 26 juni. Meer informatie over deze personeelsaanbieding (num mer 1999/17) staat op het RaboWeb als aanvullend document bij dit artikel. Cliënten Advies r (040) 217 70 08 (kies 1.1) De branche-adviseurs van Risicomanagement nodigen alle bedrijventeams uit om met vragen, opmerkingen en stellingen te komen over de informatie in Branche-Infor matie Rabobank (BIR). Dat kan via de nieuwsgroepen - onder het kopje discussie - van de twaalf BIR-sectoren op het RaboWeb. Virtuele discussies via het RaboWeb vindt Risicomanagement een effectief middel om ervarin gen uit te wisselen met colle ga's van lokale banken en Rabobank Nederland. Tot nu toe maken banken echter weinig gebruik van deze mogelijkheid. Risicomanage ment betreurt dit omdat de vijfduizend lokale bedrijven- adviseurs veel weten en het zonde is om deze kennis onbenut te laten. Bovendien kunnen de branche-adviseurs, de auteurs van BIR, zonder interactie met de banken de kwaliteit van de informatie niet verbeteren. Bedrijven teams die mee willen discus siëren kunnen dat doen via de Website Bedrijven, Klant en Markt, Branche-informatie. Risicomanagement C (040)217 55 55 Bedrijven De gemiddelde wijnlief hebber heeft steeds vaker flessen uit nieuwe wijn- landen op voorraad: USA, Australië, Zuid-Afrika, Chili, Argentinië en Nieuw-Zee- land. Die groeiende concur rentie dwingt traditionele landen als Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland tot her structureringen. Aldus The World Wine Business, de nieuwste marktstudie van Rabobank International. De huidige Europese wet geving, die vooral de belan gen van de kleine wijnboe ren beschermt, staan her structureringen overigens wel in de weg, concluderen de onderzoekers. Zij consta teren dat consumenten steeds meer wijn kopen om thuis te nuttigen. Dat geeft hen het vertrouwen om het perspectief voor de totale sector als gunstig te bestem pelen. De nieuwe wijnlanden investeren flink in merkna men en vernieuwing. En dat valt goed bij de consu menten van tegenwoordig. De Rabobankonderzoekers pleiten daarom voor een snelle liberalisering van het Europese wijnbeleid en zo nodig inkomenscompensa tie voor kleine wijnboeren. Het credo zou daarbij moe ten zijn: reorganisatie en oriëntatie op de vraag in plaats van het aanbod. De accenten dienen vooral te liggen op het produceren van rode kwaliteitswijnen, het onderkennen van de cru ciale rol van supermarkten en het meer inspelen op het belang van merknamen en klantgerichtheid. De wijnstudie, geschreven voor bedrijvenadviseurs en hun klanten, is te bestellen via het telefoonnummer hier onder. Marketing Rabobank International f (030) 216 28 04

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2