Rabobank houdt vast aan internationale ambities Dossier Merk en communicatie geactualiseerd Mensen Première nieuwe SSR-film: Eerlijke Koffie Millenniumbrochure naar banken Branchecontactdag melkvee- en varkenshouderij Branchecontactdag kalkoenen De Rabobank neemt de komende weken besluiten over de 'omvang, soort en uitvoering van activiteiten door Rabobank International.' Hoofddirectievoorzitter Hans Smits zei dat donderdag op de Algemene Vergadering. De internationale ambities van de bank blijven daarbij onver kort van kracht. Om die ambities te kunnen realiseren zal de Rabobank strategische allianties aan moeten gaan. Smits reageerde met zijn uitspraak op de recente publicaties dat het financieel niet goed gaat met Rabo bank International. 'Zaken bank Rabo stevent af op grote verliezen', kopte Het Financieele Dagblad vorige week. De resultaten baren de Hoofddirectie dan ook zorgen, zo zei Smits. "Niet zozeer de baten, wel de forse kostenoverschrijdingen." Die zijn het gevolg van de om bouw van Rabobank Inter national van kredietbank naar financiële intermediair. "Een proces van vallen en opstaan", aldus Smits. De verandering is noodza kelijk omdat steeds meer Nederlandse multinationals hun geld niet meer bij de banken lenen maar recht streeks op de financiële markten. Om die klanten in de toekomst goed te kunnen bedienen zal de bank strate gische partners in het bui tenland moeten zoeken. "Doen we dat niet, dan lopen we ook het gevaar dat we straks lokaal niet meer de beste producten kunnen aanbieden", aldus Smits. Partners zullen in de lan den Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk worden gezocht, vertelde Smits. Daarbij gaat de voorkeur uit naar 'allian tiepartners van gelijkge stemde aard', coöperatieve banken dus. Het dossier Merkenstrategie op het RaboWeb is aangepast. Niet alleen de inhoud, ook de naam van het dossier is ver anderd in Merk en communi catie. Daarin is onder meer informatie te vinden over de merkstrategie van de Rabo bank en de manier waarop de bank die strategie in de reclamecampagnes verwerkt. Ook staat er in hoe banken lokaal in kunnen haken op de landelijke campagnes en is een overzicht opgenomen van de campagnes die in de tweede helft van dit jaar op het programma staan. Het dossier is als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb opgenomen De nieuwe millennium folder heeft als doel om de klanten een algemeen beeld te geven van de wijze waarop de Rabobank met het 2000-probleem om springt. De brochure is speciaal ontwikkeld om vragen bij de klanten weg te nemen. "Het is echter met de bedoeling dat de brochure aan alle klanten wordt verstrekt", zegt Peter Kost van de Infodesk 2000. "Daarvoor is het onderwerp te gevoelig. De folder is vooral bedoeld om mee te geven aan klan ten die er uitdrukkelijk om Hoe gaat de Rabobank om met de 2000-proble- matiek? Het antwoord op die vraag staat in de nieu we klantenbrochure 'Het millennium en de Rabo bank'. Afgelopen week is de brochure naar de direc teuren van de lokale ban ken gestuurd. Vanaf van daag kunnen de banken extra exemplaren bestellen via de RaboShop. vragen." De banken krij gen dan ook het advies om het boekje niet te plaatsen in de brochurestandaards. Alle banken hebben inmiddels enige tientallen exemplaren van de bro chure gekregen. Banken die meer exemplaren wil len, kunnen deze op de gebruikelijke wijze bestel len via de RaboShop. Het artikelnummer is 81240, de besteleenheid 50 en de prijs 0,80 per stuk. Infodesk 2000 2* (030) 216 49 49 In deze rubriek worden belangrijke benoemingen, jubilea en overlijdensberichten opgenomen. Mededelingen kunt u sturen naar de redactie. Jubilarissen 25 jaar per 14 juni Mw. M.C.M. Seyts-v.d. Lee (Wester- Koggenland) 25 jaar per 15 juni H.F.M. van Bree (Schretlen Co.) 25 jaar per 17 juni Mw. G.H. van der Spoel (Hardenberg), Mw. D. Blanken-Verbruggen (Rotterdam), Mw. A. Spek- Willekes (Rotterdam), C. van Oostveen (Vecht en Plassen), J.J.A.T.M. de Wit (RN/ Den Bosch) 25 jaar per 20 juni Mw. M. Leertouwer-Dekker (Amsterdam) Tijdens de Algemene Vergadering van afgelopen donder dag, vond de première plaats van de nieuwe SSR-film. Deze geeft een beeld van de manier waarop met Stichting Steun door Rabobanken de lokale bevolking in een deel van Mexico tot grotere welvaart is gebracht. Koffieboeren besloten in 1982 de coöperatie UCIRI op te richten om zelf koffie te gaan verhandelen. Met onder andere financiële steun van de SSR is deze coöperatie inmid dels uitgegroeid tot een orga nisatie die zelf de organisch geteelde koffie exporteert. In 1998 werd een groot deel van de koffieoogst ver nield. Zowel de exploitatie van het inmiddels opgerich te opleidingsinstituut als de financiering van de volgende oogst liepen gevaar. De SSR stelde opnieuw middelen beschikbaar om verdere ont wikkeling van UCIRI en haar leden veilig te stellen. De film wordt in week 25 naar alle banken verzonden, voor gebruik in eigen kring. Een uitgebreide toelichting op de film staat als aanvul lend document bij dit artikel op het RaboWeb. SSR f (030) 216 33 35 Bedrijven Het zijn onzekere tijden voor de varkenshouderij. Wanneer treedt er prijsher stel op en hoe ontwikkelt de wetgeving zich? In de melk veehouderij spelen beleids voornemens op de middel lange termijn, die gevolgen hebben voor de beleidsvoe ring en de financieringsbe- oordeling. Medewerkers van lokale banken die zich bezig houden met financieringen in de melkvee- of varkens houderij kunnen zich inschrijven voor branche contactdagen. In de bijeen komsten aandacht voor ont wikkelingen in de sector in relatie tot de financieringsri sico's. Speciale aandacht is er bij de melkveespecialisten voor Agenda 2000, Nitraat richtlijn, GVE-norm en de quotumbeurs. Bij de varkens kenners aandacht voor de Wet herstructurering var kenshouderij, certificering en bedrijfsanalyse. De bijeen komsten duren een halve dag per branche en worden in oktober gehouden. De kosten zijn 250,- per dag deel. Inschrijven kan tot en met 2 juli met het inschrijf formulier dat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb staat. Risicomanagement 7 (040) 217 55 55 Op verzoek van een aantal plaatselijke banken komt er een branchecontactdag kal koenen. Daar kunnen colle ga's ervaringen uitwisselen en er is ook tijd ingeruimd voor een bezoek aan een modern kalkoenenbedrijf. Er zal onder meer worden gesproken over de marktsituatie, die momen teel niet al te rooskleurig is, en over de verwachte aanpas sing van de wet- en regelge ving. De contactdag is op 8 sep tember in het Noord-Limburg se Sevenum. De kosten be dragen, inclusief lunch en bedrijfsbezoek, ƒ500,-. In schrijven kan tot 1 juli met het inschrijfformulier dat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb staat. Risicomanagement 7 (040) 217 55 55

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2