o 6 'Nu het geschikte moment om het bed goed op te schudden' 'In vier jaar naar 1 miljoen leden' II 19 9 9 Hans Smits verwacht minder uitbundige groei in 1999 Voorzitter Raad van Beheer Wim Meijer: Verkoopcijfers Rabo TotaalPakket Nieuwe opleidingsmodule Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 761 Week 23 Vrijdag 11 juni Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI6 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 "Vorig jaar groeide onze dienstverlening op alle fronten met dubbele cijfers. Dat beeld is nu aan het veranderen. We gaan terug naar normale groeicijfers." Dat voorspelde de voorzitter van de Hoofddirectie van Rabobank Nederland, Hans Smits, donderdag tijdens de Algemene Vergadering van de Rabobankorganisatie. In de eerste drie maanden van dit jaar steeg de krediet verlening met 17%, de toe vertrouwde middelen met 12% en de premie-omzet verzekeringen met ongeveer 10%. De groei van de pro visie-inkomsten kwam in het eerste kwartaal met 5% beduidend lager uit dan in het eerste kwartaal van 1998. Voor heel 1999 ver wacht Smits een krediet- groei en een groei van de spaarmiddelen van 10%. In verband met de lagere groei van de provisies, de verkrapping van de rente marge en oplopende perso neelskosten rekent de bank over 1999 met een zeer beperkte verbetering van het nettoresultaat ten opzichte van 1998. Volgens Smits is het na de stormachtige groei van de afgelopen jaren een geschikt moment "om het bed goed op te schudden." Hij kon digde een driejarig program ma aan om de kosten van de bank fors terug te dringen en de baten te verhogen. "We kunnen dat nu doen vanuit kracht. Maar we doen het ook om financiële ruimte te creëren voor de noodzakelijke investeringen in technologische ontwikke lingen en om te kunnen blij ven investeren in onze mede werkers. We moeten dat doen om in topconditie Europa in te gaan", aldus Smits. De Rabobankorganisatie oriënteert zich op strategi sche partners in Europa op het gebied van vermogens beheer en het internationale bankbedrijf. "Bij al onze strategische verkenningen houden we uitdrukkelijk vast aan onze keuze voor coöperatief bankieren op lokaal en regionaal niveau. Ook voor onze dochters geldt dat klantwaarde en integriteit minimumeisen zijn. Dat zal eveneens gelden Een overzicht van de Algemene Vergadering van de Rabo bankorganisatie die gisteren in Utrecht plaatsvond. voor eventuele Europese partners." De komende maanden zal de Rabobank een speciale eenheid vormen, die expor terende Nederlandse bedrij ven zal ondersteunen, met name bij hun activiteiten naar Duitsland, Frankrijk en België. Relevante onderde len van Rabobank Inter national gaan over naar Rabobank Nederland AB. "Het moet mogelijk zijn dat elke lokale bank in 2003 zo'n twintig procent van haar klanten tot haar ledenbe stand mag rekenen. Op organisatieniveau betekent dat een groei van ruim 500.000 naar ruim 1 miljoen leden." Dit zei voorzitter van de Raad van Beheer Wim Meijer gisteren in zijn welkomstwoord tijdens de Algemene Vergadering. Volgens Meijer is het van levensbelang voor lokale coöperaties dat zij kunnen beschikken over voldoende leden. "Vanuit die gedachte is het zo dat wij de leden harder nodig hebben dan andersom." De grootste inspanning bij het werven van leden moet volgens hem worden gele verd door de lokale banken: "Het gestalte geven aan de betrokkenheid van mede werkers en leden is bij uit stek een aangelegenheid van de lokale bank zelf." Meijer erkende dat Rabo bank Nederland daarbij een belangrijke ondersteunende rol heeft. Hij pleitte er bij het be stuur en management van de banken nadrukkelijk voor om de medewerkers te be trekken bij het werven van nieuwe leden. "Medewerkers kunnen voor het realiseren van klantwaarde niet alleen de sleutel zijn, maar willen dat ook nadrukkelijk zijn." Het door Meijer genoemde streefgetal berust op een onderzoek van het Advies centrum Coöperatie-Ont wikkeling (ACO) onder 1.100 klanten. "Een eerste conclusie is dat klanten zich bij het lidmaatschap spon taan weinig kunnen voor stellen. Toen in de telefoni sche interviews vervolgens werd doorgepraat, zei twin tig procent van de bestaande klanten spontaan belang stelling te hebben voor een lidmaatschap." Veertig pro cent van de respondenten zei inspraak in de klantvriende lijkheid en de zorgvuldig heid van de bank een belangrijk motief te vinden om lidmaatschap te overwe gen. Eenzelfde aantal noemt korting bij afname van meer producten en diensten als reden voor het lidmaat schap. Een uitvoerig verslag van het onderzoek komt in juli beschikbaar voor lokale banken. Cliënten Advies De verkoopcijfers tot en met mei van het Rabo Totaal- Pakket zijn beschikbaar. Inmiddels hebben bijna 370.000 klanten het Rabo TotaalPakket. Ten opzichte van de stand per eind april betekent dit een stijging van ruim 9.800. De collectieve vervanging van Europassen en de naderende vakantie periode hebben een positie ve invloed op deze cijfers. Dit effect zal de komende maan den versterkt worden door de actie Vakantiebankdiensten. Op het RaboWeb staan de cijfers in dossier Rabo Totaal- Pakket (totp), marktbewer king, en als aanvullend docu ment bij dit artikel Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 2.6) Cliënten Advies en de Rabo bank Academie ontwikkelen op dit moment een nieuwe opleidingsmodule voor de Geautomatiseerde Hulpmid delen. Deze module ver vangt die met code 'CA.pi.01' en 'CS.pi.45' en de module binnen de Complete Oplei ding voor Cliëntadviseur. De cursisten kunnen de nieuwe module op hun eigen bank volgen. De plan ning voor oplevering is najaar 1999. Vanaf 1 oktober zal de huidige module niet meer gedoceerd worden. Cicero r (040) 217 70 27

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1