'Hetzelfde doel, nf verschillende aantfe ïTnwïTl Consultancy begeleidde fusie-integratie Fries 7 Terschei linger- idslartd. 'er schel lii it-Terschclling$k Oude Bildtzijl J *Oude iildtdijk let 8 ildt rSHAnnaparovhu; ,St.-Jacobiparochie vStiens mertsga setgum 'zummarum ^Menaldum Mars su m Sexbierum Jraneker I r jïïj Harlingen .Tzum 'Kimswerd Oosteriittensi lantgurri Wommels Witmarsum Oosterend 0Korrtwcr der zond lakkum Noordergronden st-Vheland "Segmenten Cliënten Advies met dezelfde problematiek als wij zijn zeldzaanjj Gelukkig is consultant Eize de Boer voor ons een klankbord, waar we veel Jïan 7 hebben", zegt Gerrit-Jan de Vries, segmentmanager Cliënten Advies van de'«s Rabobank Noordwest Friesland. De bank is vorig jaar ontstaan na een fusie r d - tussen de banken Franeker, Harlingen en Menaldumadeel. Consultancy Cliënten Advies stelde een integratietraject op, waardoor het segment vanaf de zestien kantoren als één gezicht naar buiten kan treden. De bank Harlingen zat voor de fusie halverwege het Veranderprogramma. De splitsing tussen advies en geldhandelingen binnen het segment was al voor een groot deel gerealiseerd. In Menaldum waren de kanto ren vooral gericht op geld handelingen. Voor advies golden vaak andere ope ningstijden of werden klan ten thuis bezocht door se- nior-cliëntadviseurs, die ook producten van Huis &C Hypotheekadvies en Finan cieel Advies in hun porte feuille hadden. Franeker was wat de werkwijze be treft een mix tussen Menal dum en Harlingen. Cliënt adviseurs waren gedeeltelijk vrijgemaakt voor verkoop, maar hielden zich ook nog met geldhandelingen bezig. Ook deze bank had een se nior-cliëntadviseur, die naar de klanten thuis ging. Verder werkte de bank met een aparte verzekeringsbalie voor particuliere klanten. Valse start "We hadden hetzelfde doel - Visie '98 maar gingen heel verschillend te werk", blikt De Vries terug. Hij was voor de fusie segmentmanager Cliënten Advies en Bedrijfs voering bij de bank Har lingen. "Daarom ben ik te rade gegaan bij consultant Eize de Boer, met wie wij al contacten hadden in het kader van het Veranderpro gramma. Samen kwamen we op het idee de andere twee banken ook aan het Veran derprogramma te laten deel nemen. Maar even snel meeliften met het Verander programma is wat anders dan er echt gemotiveerd aan meedoen. Daarom hebben we dat plan verlaten." Modelbank De Boer stelde vervolgens voor dat de leidinggevenden binnen Cliënten Advies aan de slag zouden gaan volgens Griend .01'" O Rauwerd het 'mo- delbank- principe': bepalen hoe voor hen dé modelbank er uitziet. Met de winkelformule van Cliënten Advies in het ach terhoofd, maar los van het Veranderprogramma. De Boer en collega-consultant Han Groot Rouwen namen de begeleiding voor hun re- De werkgroep die volgens het 'modelbank-principe'het integratie plan 'Eén gezicht naar buiten'heeft gemaakt bestond uit segment manager Gerrit-Jan de Vries, de rayonmanagers CA van de drie kan toren Margje Pars, Anneke Roosenburg en Grieteke Althuis, hoofd Cliëntenservice Arnold Haanstra, hoofd Reizen Annie Sikkema en ondersteuner Johan Eisma. Dat ene gezicht slaat op organisatie, personeelsbeleid, distributie, processen en producten. Centraal in het plan staat een optimale combinatie van efficiency en verkoop effectiviteit. Het segment Cliënten Advies telt acht verschillende functies. Verkoop en overige taken zijn gesplitst. De centrale Cliëntenservice wordt onderverdeeld in een administratief en een commercieel ondersteunend deel. Vanuit de kantoren verkopen de medewerkers 25 producten voor de massamarkt en ze verwijzen door. Het plan bevat ook een aantal lokale accenten, die bankbreed zullen worden ingevoerd. De sterke elementen van de drie banken voor de fusie zijn daarbij als uitgangspunten gebruikt. Dat zijn onder meer het bijhouden van een productieregister zoals dat in Menaldum gebeurt, van Franeker de gedegen aanpak van ac ties en het werken met een verzelfstandigde afdeling reizen. Van Harlingen zijn de splitsing tussen advies en geldhandelingen en het gebruik van onder meer de Management Console Bankhal voor het beheer van geldautomaten overgenomen. kening. Voor alle betrokke nen is het een intensief pro ces geworden. "We kenden elkaar voor een groot deel nauwelijks en wilden dus eerst eikaars vertrouwen winnen", aldus De Vries. "Daarvoor moet je je kwets baar opstellen en dat is niet altijd even gemakkelijk. Het is een periode geworden met ups en downs, omdat onze denk- en werkniveaus op één lijn moesten komen. We hebben als het ware samen één beeld gemaakt van drie afzonderlijke beelden van de modelbank. Dat ene beeld en de richting die we uit gaan staat in het integratie plan 'Eén gezicht naar bui ten', waar we nu allemaal achter kunnen staan. Terugkijkend kan ik zeggen dat de afgelopen twee maanden voor mij de echte fusie zijn geweest." Duidelijkheid Het integratieplan is inmid dels door de werkgroepleden gepresenteerd aan het ma nagementteam en aan de bijna negentig medewerkers van Cliënten Advies. De Vries: "Het managementteam was heel erg positief. Vooral de samenwerking tussen de medewerkers van de segmen ten onderling is in hun ogen een belangrijk punt.". Voor de reacties van de medewer kers CA was de werkgroep eerst wat huiverig, vanwege de veranderingen die het plan met zich meebrengt. Maar dat viel 100 procent mee. De Vries: "Iedereen was blij dat er nu duidelijkheid is over de te varen koers. 'Dit plan had den we een jaar eerder moe ten hebben, nog voor de fusie', zei één van de mensen bijvoorbeeld. Er waren ook kritische kanttekeningen, zoals: 'Het is erg ambitieus, we halen ons wel wat op de hals.' Een ander voegde daar snel aan toe: 'Maar goed, we zijn ook geen hobbyisten'." De segmentmanager kan ie dere fusiebank de gevolgde methode aanraden. Het telefoonnummer van Consultancy CA is (040) 217 68 36 Rdbokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9