KLAAR bevordert de dialoog tussen adviseur en beoordelaar Bedrijven Nieuw kredietbeoordelingsproces in de dagelijkse praktijk Het project 'Klantgerichte, actieve risicobeheersing' - kortweg KLAAR genoemd - moet de kennis en vaardigheden bij lokale banken voor het beoordelen van financieringsaanvragen vergroten. Dit vraagt een andere werkwijze van adviseurs bij banken én van de kredietbeoordelaars van Rabobank Neder land. Hoe gaat dat in de dagelijkse praktijk? 'Duidelijk moet zijn dat we geen onverantwoorde risico's willen nemen, ondanks de commerciële druk' Lag vroeger de nadruk graad van het bedrijf op op harde financiële basis van de financiële ana- cijfers en zekerhe- lyse, de bedrijfsanalyse en den, nu weegt de 'zachte' de bancaire positie, kant nadrukkelijk mee in de beoordeling. "De beoorde ling gebeurt gestructureer- der", zegt Jan Heida, manager bedrijven bij Rabo bank Wolvega. "We betrek ken nu consequent de omge vingsfactoren van het bedrijf erbij. Zo is er meer aan dacht voor concurrenten van de klant, zijn toekomst perspectieven en belangrijke trends en ontwikkelingen in de branche." Mensenwerk "Risicobeoordeling is meer mensenwerk dan cijfer- werk", zegt Twan de Wit, consultant bij Risico management. "Banken geven in een bedrijfsanalyse heel genuanceerd aan hoe de vlag erbij hangt." Die ana lyse is gebaseerd op de KEI- gegevens van de onderne ming en de ondernemer: de Kritieke succesfactoren, de Externe kansen en bedrei gingen plus de Interne sterk ten en zwakten. "Adviseurs hebben daarmee een instrument om hun beeld van een onderneming zo helder mogelijk over te brengen op de beoorde laar", aldus Wim Caris, kre dietbeoordelaar bij de afde ling Goedkeuringen van Rabobank Nederland. Adviseur en beoordelaar geven op basis van deze ge gevens ieder een cijfer - het KredietRisicoKengetal Plus (KRK-Plus) - voor de risico- Rabokrant Extra 8 discussie over financieringen is een van de doelstellingen van KLAAR. Volgens De Wit moet de beoordelaar, in dien nodig, de dialoog aan gaan met adviseurs over de bedrijfsanalyse: Wat vind ik goed in beeld gebracht? Wat ontbreekt er nog? Is de be- Dat dit niet eenvoudig is, merkt Paul Mulder, mana ger bedrijven bij Rabobank Goes. Voorheen waren er slechts vijf risicoprofielen, uitgedrukt in letters. Nu vindt een verfijning van het kengetal plaats op een schaal van 10. Een aan vraag die eerst profiel B - gemiddelde risicograad - meekreeg, wordt nu soms beoordeeld met een 4. Mulder: "Dit cijfer is ge voelsmatig onvoldoende en daar moeten we nog erg aan wennen. Adviseurs en beoordelaars moeten wat dit betreft op één lijn zien te komen." Beoordelaar Caris beseft dat een be drijfsanalyse tot discussie kan leiden. "Het is meer een gevoel dan een hard ge geven. Daarom toetsen we KLAAR biedt meer aandacht voor de concurrenten van de klant, zijn toekomst perspectieven en belangrijke trends en ontwikkelingen in de branche. en aanvragen van starters vragen een uitgebreide ana lyse met toelichting. Met een beslisboom kunnen ad viseurs bepalen wat voor soort analyse nodig is. Zij ervaren dit instrument ech- frequent bij elkaar, zodat iedereen met eenzelfde bril naar het bedrijf kijkt. Het is een samenspel met als doel dat we de klant pas send financieren." Bij eenvoudige posten is een standaardtoelichting vol doende. Complexe of om vangrijke kredietaanvragen ter eerder als een belemme ring dan als een hulpmiddel. Om het gebruik van de be slisboom te vergemakkelij ken, krijgen de banken deze maand nadere instructies. Op één lijn Advies en kennisoverdracht. Meer aandacht voor de on dernemer. Maar ook meer schrijving te lang of te kort? "De banken komen pas op één lijn als beoordelaars goedkeuringen structureel terugkoppelen. Als ze zeg gen wat er sterk en zwak was aan de analyse." Ook Mulder onderschrijft het nut van een bedrijfsana lyse: "Je kunt de elementen uit de branche-informatie meenemen in de voorberei ding van je gesprek met de klant. De ondernemer merkt dan dat zijn bank meer ver stand van zaken heeft." De Wit benadrukt dat advi seurs, hoewel sommigen het schrijven van een bedrijfs analyse lastig en tijdrovend vinden, er zelf belang bij hebben. "Ze komen beter en deskundiger over bij hun klanten, worden sparring partners. Ook weten ze waar de echte sterke en zwakke plekken zitten in de onderneming en kunnen hun visie beter motiveren. Je hebt de klant beter in beeld en tegelijkertijd de risico's." Volgens Dick I lak, manager bedrijven bij Rabobank Venlo-Blerick- Baarlo, wor den de bespa ringen die KLAAR mee brengt doordat er minder aan vragen naar Eindhoven hoeven, pas op termijn gereali seerd. "Zowel voor lokale banken als voor Rabo bank Neder land is het wennen. Onze eerste ervarin gen in dit tra ject met Eind hoven zijn overigens posi tief. De om schakeling zal nog wel even tijd vergen." Caris erkent dat de samen werking met de banken nog niet is wat hij moet zijn. "Er heerst een beeld bij veel ban ken dat wij tegenover elkaar zouden staan. Maar wij wil len juist een open dialoog met een positief-kritische houding, zodat je van elkaar kunt leren." Hij wijst tenslotte op de geza menlijke opdracht te komen tot een goed afgewogen be oordeling van kredietaanvra gen. "Duidelijk moet zijn dat we geen onverantwoorde risi co's willen nemen, ondanks commerciële druk. Uitein delijk heeft dat ons gemaakt tot wat we zijn: een gezonde bank met gezonde klanten en een gezonde kredietrisico- portefeuille."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8