Het klamme zweet van de hypotheekadviseur De Achterkant Verkoopangst Nader bekeken ##G in ##G Met: Edwin Verburg Functie: Systeembeheerder standplaats: Papendrecbt- Alblasserdam B Hardlopers zijn dood- lopers, luidt het gezegde. Maar Edwin Verburg (23) leeft nog steeds. Toch nam hij op 12 mei deel aan de Roparun. Deze wedstrijd over niet minder dan 520 kilometer, met de start in Rotterdam en de finish in Parijs, is de langste hardloopwedstrijd ter wereld. "Lopen naar Parijs doe je niet alleen. Dat kan geen mens. De Roparun is een estafetteloop. Naast acht lopers bestond ons team uit fysiotherapeu ten, fietsers, koks en verzorgers. In totaal 25 mensen. Dit was mijn tweede Roparun. Als je één keer hebt meegedaan, raak je eraan verslaafd. Volgend jaar doen we weer mee. Het idee voor de wedstrijd ontstond acht jaar geleden. Enkele deelnemers aan de marathon van Rotterdam die de finish niet hadden gehaald wilden re vanche. 'Je bent pas echt een vent als je naar Parijs kunt lopen', zeiden ze. Eén jaar later liepen ze de eerste Roparun. Toen deden twaalf teams mee. Dit jaar 129. Met de Roparun wil de organisatie geld verzamelen voor kankerpatiën ten. Dit gebeurt onder het motto 'Geen dagen toevoegen aan leven, maar leven toevoegen aan dagen'. Doel is dus om de kwaliteit van het leven te verhogen. Dit jaar gaat het geld bijvoorbeeld naar een thuisver- pleegkundige en een huis waar on geneeslijke zieke mensen worden verzorgd. Ons team heeft hieraan ƒ19.000,- bijgedragen. Ook in spor tief opzicht was dit jaar succesvol. We hebben allemaal zonder kleer scheuren de finish gehaald. In onge veer 41 uur. Eerste zijn we niet ge worden. Maar dat is niet erg: ons gaat het vooral om het meedoen en om het ophalen van zoveel mogelijk geld. Mensen die ons willen spon soren kunnen dan ook altijd contact opnemen." De hypotheekadviseurs van de Rabobank zijn te bescheiden. Dat blijkt uit een onderzoek door het Instituut voor Sales en Acountmana- gement uit Rotterdam. Om ze van hun angst af te helpen zijn er deze en de komende weken vijf bijeenkomsten belegd waar dit heikele onder werp door een heuse professor zal worden besproken. 160 belang stellenden hebben zich inmiddels ingeschreven. Wat vinden de advi seurs van dit initiatief, herkennen ze zich in de uitkomsten van het onderzoek. Hebben ze de (ver- koopjschrik echt zo te pakken "Door Visie '98 moesten adviseurs ineens actief klan ten gaan benaderen. We merkten dat veel medewerkers daar moeite mee hadden", vertelt Miriam Houben van Rabobank Nederland over de aanleiding van het onder zoek, een afstudeeropdracht in het kader van haar studie Sociale en Organisatie Psychologie aan de Universiteit van Utrecht. "Soms is het oppakken van de telefoon om een klant te bellen al moeilijk voor een adviseur. Dat kan in je persoonlijkheid liggen, maar het kan ook aangeleerd zijn. Als je in je opvoeding bij voorbeeld geleerd hebt dat het niet netjes is om naar de leeftijd van iemand te vragen, dan zou je er moeite mee kunnen hebben om in een verkoopgesprek door te vra gen naar persoonlijke aangelegenheden. Toch zijn dat belangrijke elementen om tot een goed advies te komen. Overigens is verkoopangst niet iets typisch voor een hypotheekadviseur. Het geldt voor verkopers in het algemeen, ook buiten onze organisatie." Guus van Cruchten van Rabobank Swalmen is ruim drie jaar hypotheekadviseur. Hij gaat naar de bijeenkomst toe. "Als ik in mezelf ga graven, is er denk ik wel een beetje angst. Ik durf een wereldvreemde potentiële klant best te bellen om over hypotheken te praten, maar zal dat toch voor me uitschuiven als ik eerst andere zaken kan afhandelen. Ik voel me dan ook meer adviseur dan verkoper. Om een echte verkoper te wor den, valt er nog best wat bij te spijkeren. Maar de vraag is of ik wel echt een verkoper wil zijn. Op dit mo ment voel ik me heel prettig bij wat ik doe. Dat komt ook omdat de resultaten goed zijn, de werkomgeving me bevalt en het klanten contact plezierig ver loopt." Ton Kuilenburg, commer cieel manager Huis Hypotheek advies bij Rabobank Nijmegen heeft negen hypotheekadviseurs op zijn afdeling. "Onze adviseurs kennen gelukkig geen verkoopangst. Dat zie je ook aan de verkoopcijfers. Het komt wel eens voor bij advi seurs die net hun opleiding hebben afgerond. Die heb ben nog weinig praktijkervaring. 'Training on the job' is daarom ook heel belangrijk. Je kunt tenslotte niet autorijden met alleen je theorie-diploma op zak. Het is ook je taak als manager om contact te houden met je mensen. Ik voer regelmatig intensieve gesprekken met mijn adviseurs om de vinger aan de pols te houden. Ik ben zelf een praktijkman sinds 1972; als het nodig is gaan we samen een verkoopgesprek in en doe ik voor hoe het moet." Frank van der Graaf van Rabobank Rijn en Heuvelrug vindt zichzelf een echte hypotheekjager. "Het liefste werk ik met volledig nieuwe klanten. Ik heb gemerkt dat ik het minder leuk vind als je steeds weer dezelfde klanten terugziet. Daarom ben ik in 1995 ook over gestapt van kantoormanager naar hypotheekadvi seur. In een gesprek staat de klant en klantwaarde voor mij centraal, maar ik merk soms wel dat ik me in gesprekken met mensen moet dwingen om naar het advies te kijken. Soms heb ik de neiging te zeggen van: kom op, niet langer treuzelen. Want als het moet verkoop ik iemand zijn eigen jas waarmee hij binnengekomen is." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 4