'Een politie-agent die door rood licht rijden voorkomt' li Financieel Advies Roy van Diem over handleiding 'Effectendienstverlening lokale banken': "De maximum snelheid is 120. Voor velen is 130 nog accep tabel, maar 150 echt te hard. Als er een politie-agent in de berm staat, verdwijnen die marges en rijdt iedereen 120." Segmentmanager Financieel Advies Roy van Diem doelt met de politie-agent op de 'Nadere Regeling toezicht effectenverkeer 1999'. De hoofdlijnen van deze regeling staan in de onlangs verschenen handleiding 'Effectendienstverlening lokale banken', die in zijn ogen glashelder maakt welke voorschriften er precies zijn voor de effectendienstverlening van de lokale banken. Verdere uitwerking door projectgroep Belangrijkste veranderingen per 7 juni 'Er is geert discussie mogelijk, de Rabobank en alle andere effecteninstellingen zijn verplicht zich aan de nieuwe regeling te houden.' De Rabobank loopt met deze handlei ding voorop, aldus Van Diem en Jaap Nagte- gaal, directeur Rabo Beleg- gingsAdvies (RBA). "Als eerste Nederlandse bank hebben wij de richtlijnen van de overheid vertaald in een boekwerkje en dat ook nog aangevuld met interne regelgeving. Die gaat op on derdelen nog iets verder dan de nieuwe externe regeling, zoals het voorschrift om on gedekte posities direct te sluiten. Daarmee leveren we dus ook klantwaarde." De effectendienstverlening Regeling toe zicht effecten verkeer 1999 (NRte). Deze laatste rege ling is sinds deze maand van kracht en geeft heel uit gebreid en ge detailleerd een aanscher ping van de voorschriften, bepalingen en I richtlijnen op Roy van Diem: 'Toegenomen het gebied hectiek hoofdreden.' van zorg plicht, fiatteringsplicht, obligo-bewakingsplicht en administratieve organisatie. naar de banken ge communi ceerd. In de praktijk is gebleken dat regels soms als ad- Onduidelijkheid voorkomen "Wij hadden binnen de Rabobank uiteraard al de nodige regels voor de effec tendienstverlening", licht Nagtegaal toe. "Een deel daarvan is verwerkt in de Product Informatie Map Effecten, een ander deel is via onder meer circulaires Floris Henning: 'Met eerste stap centrale fiattering op goede weg.' in Nederland valt onder de Wet toezicht effectenverkeer uit 1995. De Stichting Toe zicht Effectenverkeer heeft de bepalingen van deze wet verder uitgewerkt in het Besluit toezicht effectenver keer 1995 en de Nadere De productie van de handleiding Effectendienstverlening lokale banken was een 'spoedklus' voor het segment Financieel Advies, Rabo Beleg- gingsAdvies, Rabobank Nederland Effectendiensten, Juridische Zaken, Risicomanagement, de Accountantsdienst en het Bureau Compliance Officer. De tekst van de NRte kwam pas laat beschikbaar. Een project groep gaat nu in één jaar tijd diverse thema's uitwerken en invoeren. Banken kunnen de komende tijd meer informatie verwachten over onder meer obiigobeheer, toezicht door Rabobank Nederland gebaseerd op een algemene goedkeuringsregeling effectendienstverlening, ALFA-proces- sen, vermogensbeheer en personele aspecten, zoals certificering, scree ning, opleidingen en normen en waarden. Centrale fiattering Het 'Ken uw klant'-beginsel speelt een belangrijke rol in de NRte. Dit houdt in dat de bank op de hoogte is van de financiële positie van de beleggingsklant, zijn erva ring met beleggen en zijn be leggingsdoelstellingen. Floris Henning, manager Rabo bank Nederland Effecten diensten: "Als je een paar effectenklanten per dag hebt, is hun financiële posi tie makkelijk bij te houden. De laatste twee jaar ging het bij ons per lokale bank om tientallen klanten per dag, met soms ook meerdere or ders per klant per dag. Daarbij was er ook vaker sprake van beleggen met be- risicoprofiel klant vastleggen op formulier screening nieuwe medewerkers effectendienstverlening strakkere regels beleggings(studie)clubs fysieke scheiding Financieel Advies en Bedrijven verbod op cold calling (telefonisch benaderen niet- klanten voor effectendienst verlening) regeling privé-beleggings- transacties aangescherpt Voor meer informatie kunnen banken bellen met Rabo Beleg- gingsAdvies, (OW) 224 14 24 of Juridische Zaken AB, (040)217 70 10. vrijheid is natuurlijk betrek kelijk, want regels waren er al. De handleiding schept juist door zijn gedetailleerd heid meer duidelijkheid op het gebied van de effecten dienstverlening. Daarom ook hebben we het in de viezen en soms als voorschrif ten werden geïnterpre teerd. Die onduidelijk heid hopen we door de formulerin gen in het nieuwe handboek te voorkomen." Van Diem vult aan: "Als het drukker wordt op de weg, heb je meer kans dat er iets mis gaat. Dus pas je de ver keersregels aan. Dat doen we nu ook met de effectendienstverlening. De toegenomen hectiek is de hoofdreden voor de hand leiding, niet de incidenten die zich de laatste tijd heb ben voorgedaan." hulp van financieringscon structies. Daarom zijn we vorig jaar gestart met de ontwikkeling van een cen trale fiattering voor beleg gingsklanten. De Nadere Regeling heeft als het ware bevestigd dat we daarmee op de goede weg zijn." De eerste stap op weg naar de centrale fiattering is de komst van de obligobeheer- module in LIS, volgende maand. Daarmee heeft de lokale bank dagelijks inzicht in het dekkingsresultaat en het eventuele dekkingstekort van alle klanten. Banken moeten voorlopig wel een deel van de gegevens hand matig invoeren. Van Diem, Nagtegaal en Henning kunnen zich voor stellen dat er FA-medewer- kers zijn die de handleiding op het eerste gezicht ervaren als een beknotting van hun 'vrijheid'. Van Diem: "Die inleiding over 'dwingend voorschrift'. De nieuwe re geling is een wet en geen vrijblijvend advies. Er is dus geen discussie mogelijk, de Rabobank en alle andere ef- Jaap Nagtegaal: 'Regels waren er al.' fecteninstellingen zijn ver plicht zich er aan te houden. Van groot belang in de da gelijkse praktijk is daarnaast het juiste risicobesef." Rebokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10