o6 02 Handboek over effectendienstverlening beschrijft hoofdlijnen nieuwe regeling 19 9 9 Enquête evaluatie actie Zomerreizen 1999 Kopie bijsluiter actie Vakantiegeld geaccepteerd Inschrijfformulier actie Rabo TeleSparen Scholen krijgen multi functionele Chipknip Follow-up Met gemak meer rendement Rabokrant Intern Rabobank dagblad Vierde jaargang no. 754 Week 22 Woensdag 2 juni Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Banken krijgen vandaag vier exemplaren van het hand boek 'Effectendienstverlening lokale banken'. De handlei ding beschrijft onder meer de hoofdlijnen van de 'Nadere Regeling toezicht effectenverkeer 1999'. Deze nieuwe rege ling van de Stichting Toezicht Effectenverkeer moet vanaf 1 juni worden ingevoerd en toegepast door alle effecteninstel lingen in Nederland. Het handboek over de effectendienstverlening geeft gedetailleerde voorschriften voor de zorgplicht, fiatte ringsplicht en obligobewa- kingsplicht en geeft richtlij nen voor de administratieve organisatie. Deze zijn van be lang voor raad van toezicht, bestuur, directeur, manage mentteam, medewerkers Fi nancieel Advies en de onder delen die zich bezighouden met kredietbeheer en interne controle. Het belangrijkste uitgangs punt voor de Rabobank bij de effectendienstverlening is het leveren van klantwaarde en niet de maximalisatie van winst, zo staat in de begeleidende brief bij het handboek. Belangrijk is ook de kredietverlening scherp te onderscheiden van de effec tendienstverlening. Vanaf 1 juni moet het risicoprofiel van een nieuwe beleggings klant worden vastgelegd op een formulier, dat ook aan de klant moet worden voor gelegd. 'Cold calling' - het telefonisch benaderen van niet-klanten voor effecten dienstverlening - is verboden. Ook strakkere regels voor beleggings(studie)clubs, waar onder de recente maatrege len van het ministerie van Financiën, zijn in de hand leiding opgenomen. Deze houden onder meer in dat deelnemers aan beleggings studieclubs met niet meer dan 20.000,- per persoon mogen deelnemen, het aan tal leden per club wordt beperkt tot 25 en het 'schrij ven' van opties wordt inge perkt. Andere veranderin gen zijn onder meer het screenen van nieuwe mede werkers effectendienstverle ning en een aanscherping van de scheiding tussen Financieel Advies en Bedrij ven en de regeling privé- beleggingstransacties. Met de komst van de eerste ver sie van een obligobeheermo- dule in LIS verbetert volgen de maand het risicobeheer van de effectendienstverlening. De processen in het hand boek worden in de loop van Jan Kees Vos (r), coördinator van het nieuwe handboek, overhandigt het eerste exemplaar aan segmentmanager FA Roy van Diem. dit jaar uitgewerkt in ALFA- processen. Voorschriften in de Product Informatie Map Effecten blijven alleen van kracht voor zover ze niet in het nieuwe handboek wor den behandeld. Het handboek 'Effecten dienstverlening lokale ban ken' is ook te vinden in het dossier Managementinfor matie dat ook als aanvul lend document bij dit artikel op het RaboWeb staat. De Rabokrant Extra van 10 juni besteedt aandacht aan de achtergronden van het nieuwe handboek. Rabo BeleggingsAdvies 7 (010) 224 14 24 Juridische 2aken 7 (040)217 70 10 Cliënten Advies De afdeling Reizen gaat de actie Zomerreizen 1999 evalueren via een enquête. Hiermee probeert zij het oor deel van de deelnemende banken over de actie te ach terhalen, zodat een volgende marktbewerkingsactie aan gepast kan worden aan de wensen van de reizenverko- pende kantoren. De vragen lijst bestaat uit 3 pagina's In het marktbewerkings pakket van de actie Vakantie geld 1999 staat dat kopieën van bijsluiters of coupons niet geaccepteerd zullen worden. Verschillende ban ken zijn echter door een enorme respons al door hun noodvoorraad coupons heen. Omdat deze niet bij te be stellen zijn, is besloten als nog ook kopieën te accep teren. Verkoopondersteuning r (040) 217 70 08 (kies 1.1) Op het RaboWeb is in dos sier Sparen de direct mail actie Rabo TeleSparen opge nomen. Hierin staat het marktbewerkingspakket dat betrekking heeft op deze actie. Abusievelijk is echter verzuimd ook het inschrijf formulier hiervoor op te ne men. Inmiddels is dit formu lier beschikbaar in genoemd dossier en als aanvullend document bij dit artikel. Cliënten Advies 7 (040) 217 70 08 (kies 2.6) met voornamelijk gesloten vragen, waarbij iedere keer het juiste antwoord aange vinkt moet worden. Daar naast zijn er enkele open vra gen, waarop de respondent een meer uitgebreid ant woord kan geven. De enquête is vanaf van daag te vinden op het Rabo Web (Lokale banken, website Cliënten Advies, kopje rei zen). Alle reizenverkopende banken kunnen de vragen lijst invullen en vóór 18 juni via het RaboWeb terugstu ren naar de afdeling Reizen. Hiervoor is een button 'Verzenden' beschikbaar aan het einde van de enquête. Verkoopondersteuning Reizen r (040) 217 70 08 (kies 1.1) (zie Bedrijven) Financieel Advies Op dit moment komen de aanvraagformulieren voor de centrale verwerking van adviesaanvragen binnen bij Rabo BeleggingsAdvies. Dit is het effect van de mailing van de actie 'Met gemak meer rendement', die op 21 mei bij de klanten is be zorgd. Banken ontvangen van RBA een kopie van het uitge brachte advies aan hun klan ten. RBA raadt banken aan om op korte termijn contact op te nemen met deze klan ten voor de aankoop van de in het advies vermelde spaar en beleggingsproducten. Om de thema-actie te laten slagen adviseert RBA banken ook hun klanten na te bellen die wel de mailing hebben ontvangen, maar nog geen advies hebben aangevraagd. Klanten uit de centrale mailing die vóór 1 juli 1999 het antwoordformulier terug sturen naar RBA voor een schriftelijke offerte, krijgen drie keer gratis het tijdschrift SAFE. Lokale banken moeten klanten die zélf bij de bank het advies aanvragen naar aanleiding van de mailing, ook zelf opgeven voor de ontvangst van SAFE. Hier voor kunnen banken tot en met 1 juli een fax sturen naar faxnummer (010) 224 21 22 met daarop de NAW-gege- vens, het geslacht (m/v) en de effectenrekening van de klant. Rabo Beleggingsinfolijn C (010) 224 14 14

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1