Biologische landbouwers houden weer Open Dagen voor publiek en collega's Gebruikersvriendelijkere versie CEA verschijnt in juli Rabowijzerjuni over finandële kant studeren Economische Stafgroepberichten van lezers ruime voldoende krijgen Afbouw productie comfiches start in september Bijna tweehonderd biologische boeren openen in het weekend van 19 en 20 juni voor de tweede keer hun stal len en schuren voor het publiek. Zij willen consumenten en collega's die (nog) niet biologisch werken, kennis laten maken met hun producten en werkwijze. De Rabobank sponsort dit evenement dat vorig jaar 60.000 bezoekers trok. De biologische landbouw gedijt goed. Steeds meer supermarkten verkopen pro ducten met het EKO-keur- merk. Meer en meer boeren schakelen over op biologi sche productie-methoden. Inmiddels zijn er dat meer dan duizend. Het Platform Biologica, koepelorganisatie voor bio logische landbouw en voe ding en de organisator van de Open Dagen, wil de band tussen producenten en con sumenten versterken onder het motto 'Kom kijken en proeven op de tientallen extra terrasjes'. De boeren bieden hun producten aan, organiseren rondleidingen en zorgen hier en daar zelfs voor live-muziek. Voor kin deren zijn er spelletjes, speurtochten en kleurplaten. Deze week krijgen lokale banken met deelnemers in hun werkgebied affiches en folders over de Open Dagen. Ook bibliotheken, natuur voedingswinkels en Groene Weg slagerijen helpen de Dagen onder de aandacht brengen. Bedrijventeams kunnen met de biologische boeren in hun werkgebied overleggen of en hoe zij samen op de Open Dagen kunnen inspe len. Bijvoorbeeld met een fietsroute langs de onderne mers. Ook kunnen bedrijven- adviseurs met klanten die overwegen de stap naar bio logisch boeren te zetten, een excursie maken naar een deelnemend bedrijf. De adressen van de boeren die meedoen staan binnen kort op de website van het Platform Biologica: www. platformbiologica.nl. Ook De Open Dagen moeten de band tussen biologische produ centen en de consument versterken. via het betaalde informatie nummer (0900) 20 25 445 van Milieu Centraal, het voorlichtingsbureau voor consumenten, is op te vragen welke biologische boeren in de omgeving hun bedrijf openstellen. Tien banken testen op dit moment de nieuwste versie van het Centraal Elektronisch Archief (CEA 3.1)). De nieuwe release is gebruikersvriendelijker en maakt het bovendien mogelijk dat lijstinformatie lokaal kan worden geprint. Als alles goed gaat kunnen de banken in juli met het nieuwe CEA aan de slag. Het Centraal Elektronisch Archief werd eind 1997 geïntroduceerd. Banken kun nen sindsdien via de compu ter allerlei lijstinformatie uit het archief opvragen. Deze informatie staat nu ook nog op de comfiches. Met de komst van CEA wordt de productie van deze comfi ches afgebouwd. Veel banken vinden CEA tot op heden niet prettig om mee te werken, want het systeem staat niet te boek als gebruikersvriendelijk. De nieuwe versie van CEA bevat tal van verbeteringen. De toegenomen gebruikers vriendelijkheid én de moge lijkheid tot lokaal printen zijn de meest aansprekende daarvan. Daarnaast is CEA in een 'windowsjasje' gestoken. CEA 3.1 werd vorige week bij tien proefbanken inge voerd. Deze week komen daar veertig andere test- banken bij. Rabofacet kiest voor zo'n grote proef, om er zeker van te zijn dat de net werkbelasting goed getest wordt, voordat de CEA groot schalig ingevoerd wordt. De netwerkbelasting en het fors toegenomen gebruik van de centrale computersystemen waren vorig jaar aanleiding om niet tot invoering van het verbeterde CEA over te gaan. De evaluatie van de proef is eind juni. Begin juli valt vervolgens het besluit om wel of niet tot grootschalige invoering over te gaan. Als het groene licht wordt gege ven, kunnen alle banken vanaf half juli met CEA 3.1 aan de slag. Vanaf september wordt dan gestart met de afbouw van de comfiches. In december wordt de gehe le productie van comfiches stopgezet. Servicedesk Arcade f (030) 215 33 33 Lezers van de Maand-, Kwartaal- en Themaberichten van de Stafgroep Economisch Onderzoek geven deze uitgaven een ruime voldoende. Ook blijken zij zeer betrokken bij deze publicaties. Aldus een onderzoek onder 2.500 abon nees, waaraan welgeteld 21 procent meedeed. Ruim tachtig procent van de lezers die reageerden werkt bij een Rabobank, de rest is daar klant. Hun belangstelling gaat vooral uit naar ontwikkelingen op de geld-, kapitaal- en valuta markten en de directe eco nomische omgeving (Neder land en het EMU-gebied). De suggesties voor nieuwe onderwerpen in de publica ties bevatten volgens Paul van de Ven van de Stafgroep veel bruikbare tips. Geopperd werden onder meer de (op komende) financiële mark ten, beleggen, (agrarische) sectorstudies en (internatio nale regelgeving. Van de Ven: "We zijn verrast door deze hoge en goede respons. Je zou misschien een zekere slijtage bij de lezers ver wachten, maar dat valt niet tegen." Voor de Stafgroep zijn de uitkomsten van het onderzoek reden om de publicaties inhoudelijk en qua vormgeving nog eens tegen het licht te houden. Ook alle tips worden dank baar meegenomen bij een eventuele herziening van de opzet van de publicaties. Stafgroep Economisch Onderzoek f (030)216 26 66 De derde Rabowijzer van dit jaar gaat onder meer over de financiële aspecten van een studerende volwassene of een studerend kind. Het blad arriveert vrijdag 25 juni bij de financieel advies-klanten. Lokale banken krijgen half juni elk vijf exemplaren. Het hoofdartikel over stu deren als volwassene geeft informatie over de rol van de bank en minder bekende financieringsbronnen als bedrijfsbeurzen en fondsen. De rubriek 'Uit de praktijk van een financieel adviseur' haakt in op dit onderwerp met een advies aan een klant, die haar werk een jaar onderbreekt voor een MBA- studie. Een verandering in haar hypotheek maakt dat mogelijk. In het artikel over studerende kinderen komen aan bod inkomsten, waar onder studiefinancieringen en leningen, en uitgaven. In Rabowijzer ook aan dacht voor beleggingsmoge lijkheden en het nieuwe RG RenteMAXX Fund, naar aanleiding van de actie 'Met gemak meer rendement'. Verder gaat het blad in op het belang van het raadple gen van een belastingadvi seur voor een persoonlijk financieel toekomstplan, naast een gesprek met een financieel adviseur. De aanbieding is een twee daags hotelarrangement in Golden Tulip Rotterdam voor ƒ159. Onderdeel van dit arrangement is een Japanse Sushi-kookles. Financieel Advies C (040) 217 70 07

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2