2 6 °5 West-Brabants durfgeld viert tweede verjaardag Cliënten Advies heeft hoge verwachtingen van RaboWeb Nieuwe cursussen voor secretaresses 19 9 9 Bankenmonitor Cliënten Advies onderzoekt gebruik elektronisch medium Verkoopcijfers reizen Inschrijven voor'Verkoopangst' kan tot vrijdag Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 749 Week 21 Woensdag 26 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI6 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 len van guldens op euro's. De industrieel ontwerpers maken het onder andere Het Rabobank Innovatiekrediet viert deze maand zijn tweede verjaardag. Tijd voor achtergronden van dit initia tief met zogenoemd durfgeld voor ondernemende klanten van 19 West-Brabantse Rabobanken. "Wij kennen geen vergelijkbare kredietvorm." 'Een tegenhanger voor de opdrogende overheidssubsi dies.' Zo betitelen de negen tien Rabobanken het Innovatiekrediet. Zij stap pen ermee in risicovolle, innovatieve onderzoekspro jecten van leden-onderne mers. Lukken deze projec ten, dan betalen de onderne mers het krediet met rente terug. Gaat het fout, dan schelden de banken het kre diet kwijt. De afgelopen twee jaar kwamen zestien aanvragen binnen. Zeven ondernemers ontvingen een krediet, twee werden afgewezen en voor de rest loopt de procedure nog. De ondernemers die een krediet kregen, ontvin gen meteen het maximum: 50.000,-. "Er zijn nog geen misluk kingen", vertelt Kees den Bieman, directeur Bedrijven bij Rabobank Breda, na mens de banken. Hij onder streept dat innovatieve pro jecten doorgaans wat langer lopen en doet tegen die ach- accountmanagers brengen." Hij ver wacht daarnaast dat de regio-adviseur van Syntens, die het Inno vatiekrediet sinds kort in zijn adviezen betrekt, ook helpt de bekendheid te ver groten. "Tenslotte kan Cliëntadviseurs en hun managers hebben hoge verwachtin gen van het RaboWeb. Uit de laatste Bankenmonitor Cliënten Advies blijkt dat twee op de drie medewerkers bij dit segment veel voordelen zien in de snelheid, eenvoud en actualiteit van deze elektronische informatievoorziening. Overigens is er ook de nodige scepsis, veel ondervraagden laten weten tevergeefs op zoek te zijn geweest naar informatie op het Web. Uit het onderzoek, dat ieder kwartaal wordt gehouden onder een kleine 400 mana gers en medewerkers bij lokale banken, blijkt dat vrij wel alle leidinggevenden en ruim 90% van de medewer kers op hun werkplek ge bruik kunnen maken van het RaboWeb. Ruim de helft van de managers kijkt dagelijks op de site van Cliënten Advies, in zes van de tien gevallen doen ze dat om gericht naar Cliënten Advies De verkoopcijfers reizen tot en met april zijn beschikbaar. De cijfers per bank staan als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb Cliënten Advies 7 "(040 217 70 08 (kies 1.1) informatie te zoeken. Het vinden van informatie op het RaboWeb wordt niet altijd als makkelijk ervaren. Eén op de vijf medewerkers zegt informatie soms niet te kunnen vinden, dertig a veer tig procent kwam pas na lang zoeken tot het gewenste zoekresultaat. Het segment noemt het verontrustend dat relatief veel Cliëntadviseurs en medewerkers Cliënten Service (31%) het RaboWeb Huis Hypotheekadvies niet raadplegen, tegen 14% van hun managers. Over het algemeen surfen jongere medewerkers vaker over het Web dan hun oudere colle ga's. Jong en oud zijn het er in ruime meerderheid over eens dat de komst van dit nieuwe medium een duidelijke verbe- Secretaresses van lokale banken, die willen investeren in hun eigen toekomst en ontwikkeling, kunnen in het najaar bij de Rabobank Academie starten met drie nieuwe cursussen. De vier daagse cursus 'effectief com municeren en werken' is bestemd voor secretaresses tering is ten opzichte van andere informatiekanalen. Naast het interne RaboWeb, wordt ook het externe Inter net regelmatig geraadpleegd. Managers maken (thuis of op het werk) tien a elf keer per maand gebruik van Internet, de medewerkers zes a zeven en assistentes die nog weinig ervaring hebben en graag hun individuele vaardighe den willen versterken. De cursus wordt op mbo-niveau gegeven. Er wordt ook aan dacht besteed aan mondelin ge en schriftelijke communi catieve vaardigheden. Voor secretariële medewerkers die keer. Een samenvatting van de onderzoeksresultaten uit de Bankenmonitor is als aan vullend document bij dit artikel te vinden op het RaboWeb. Andere onderwer pen die aan bod komen zijn onder meer het gebruik van verkooptargets, samenwer king met andere segmenten, tijdsbesteding, Krediet op Betaalrekening en Tante Agaath Obligaties. al langer in dienst zijn, is er een zesdaagse cursus 'klant gericht werken' waarin klantgericht communiceren centraal staat. De eveneens zesdaagse cursus 'kwaliteit en klantwaarde creëren' helpt directie- en/of MT secretaresses op hbo-niveau in hun rol als management ondersteuner. Geleerd wordt hoe er een bijdrage te leveren valt aan het realiseren van klantwaarde en de communi catie in en rond projecten komt op een interactieve wijze aan de orde. Voor meer informatie kunnen banken terecht bij mevrouw S.H.A. Bakermans- van den Bruele van de Rabobank Academie. E-mail: S. Bakermans@rn. rabobank.nl, tel.030-2164337. Medewerkers die de gratis heel het land plaatsvinden, site van Huis Hypotheek bijeenkomsten over ver- zijn bedoeld voor hypotheek- advies (Documentatie, P O, koopangst willen bijwonen, adviseurs en managers Opleidingennet). dienen zich vlug in te schrij- Rabobank Huis Hypotheek ven. Aanmelden kan name- advies. Alle bijeenkomsten Rabobank Huis lijk nog tot en met 28 mei. beginnen om 15.30 uur. Het Hypotheekadvies De bijeenkomsten, die door inschrijfformulier staat op de C (040) 217 70 05 Industrieel ontwerpers Geoff Marée (l) en Cees Christiaans: 'In onze branche moet je veel geld investeren voordat er geld uitkomt'. Rabobank Breda C (076) 530 81 02 tergrond een voorspelling: "We staan aan de voor avond van een doorbraak." Ondertussen kan de be kendheid van het Innovatie krediet onder de medewer kers van de negentien ban ken nog wel beter. Den Bieman: "We gaan het kre diet intensiever onder de aandacht van re latiebeheerders en het ondernemers nét over de drempel helpen." Geoff Marée en Cees Christiaans van Designbox in Breda ontwikkelen met het Innovatiekrediet de euromate®. Dit uitgekiende apparaatje helpt mensen wennen aan het omschake- voor Rabobank Nederland. Zij bewandelden al een lange weg: octrooien aan vragen, testen, rechten rege len, research, et cetera. Via Syntens en Rabobank Breda ontdekten de twee het Innovatiekrediet. "Wij over zien de kredietmarkt rede lijk, maar kennen geen vergelijkbare kredietvorm", zegt Marée. Of het pro ject euromate® lukt, is voor het duo geen vraag. "Zelfs kriti sche consumenten zullen enthousiast zijn."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1