Ervaringen banken gevraagd met Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen Stadsbanken discussiëren over coöperatieve identiteit Opmerkingen van banken worden verwerkt in een rapport en ingebracht tijdens de evaluatie door het ministerie van Justitie Koersverschillen op nationale feestdagen bij cheque-afrekening Nieuw Chipkniparrangement met supermarktketen De Boer Unigro Prisma-rapportage vandaag naar de banken De Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) wordt eind dit jaar door het ministerie van Justitie geëva lueerd. De Rabobank wil daar haar bijdrage aan leveren. Banken worden daarom opgeroepen om hun ervaringen met de WSNP of met verzoeken tot de daaraan vooraf gaande minnelijke schuldregeling door te geven. Door de in december '98 ingevoerde WSNP kan de rechter banken verplichten om akkoord te gaan met een schuldsanering. In de circu laires 14/351 van 16 april 1999 en 14/348 van 20 november 1998 en in de Rabokrant Extra van 20 mei wordt ingegaan op de nieu we wet en wat het beleid van de organisatie is. De WSNP roept veel vra gen op bij banken. Die komen terecht bij specialist Incassozaken Irene Faber: "Bijvoorbeeld of het moge lijk is om tegen de beslissing van de rechter in beroep te gaan. Dat kan inderdaad. Met goede redenen kan de bank aan de rechtbank ver zoeken de regeling te beëin digen. Ook kan zij haar mening kenbaar maken tij dens de verificatievergade ring, waar de rechter, een door hem benoemde be windvoerder en de klant de schulden bespreken." Volgens Faber vragen ban- Bedrijven ken ook of klanten na de rechterlijke uitspraak hun onder leiding van de be windvoerder. Dit gebeurt wanneer voortzetten van het bedrijf meer oplevert dan direct verkopen." Heeft een klant een hypo theek afgesloten, dan blijven de voorwaarden waarvoor hij heeft getekend van bedrijf mogen voortzetten. "Alleen in door de rechter bepaalde gevallen, tijdelijk, kracht. "Dus in geval van de schuldsaneringsregeling mag de bank de onderpanden opeisen en verkopen, maar soms kan de rechter wel een afkoelingsperiode vaststel len. Gedurende die periode mag de bank niet tot uitwin ning overgaan." Faber is blij met vragen van banken: "We registreren de vragen en opmerkingen en verwerken deze in een rapport, dat tijdens de eva luatie wordt ingebracht." Faber roept banken op om ook hun ervaringen met de nieu we wet naar haar toe te sturen. Het adres daarvoor is Rabobank Nederland, Bij zondere Risico- en Incasso zaken, UH P 401. Irene Faber: 'Met goede re denen kan de bank aan de rechtbank verzoeken de regeling te beëindigen.' Bijzondere Risico- en Incassozaken f (030) 216 34 80 Als het aan de stadsbanken ligt, wordt het jaar 2000 uit geroepen tot het jaar van de leden. Dit idee werd maandag gelanceerd tijdens een bijeenkomst in Utrecht waarbij 25 stadsbanken met elkaar discussieerden over de coöperatie. Gesproken werd over 'klantwaarde', 'medewerkerswaar- de/interactie management-medewerkers', 'meer en meer betrokken leden' en 'maatschappelijke betrokkenheid'. De bijeenkomst was een initiatief van het Advies centrum Coöperatie-Ont wikkeling (ACO). Dat wilde in een dialoog met banken een inventarisatie maken van de knelpunten bij het waarmaken van de coöpera tieve identiteit. Onder meer werd er gesproken over het invoeren van een loyaliteitsprogram ma voor leden. Heikel punt in deze discussie was of het rechtvaardig is om onder scheid te maken tussen klan- Op nationale feestdagen ontstaan er bij het afrekenen van cheques verschillen in de koers die de lokale bank voor haar klanten hanteert en de koers die Rabobank Nederland berekent. Dit komt omdat er bij Rabobank Nederland - in tegenstelling tot lokale banken - op een aantal afdelingen ook op nationale feestdagen wordt gewerkt. Koersverschillen in haar voordeel mag de lokale bank houden, die worden niet gecorrigeerd. Omdat het behandelen van een klacht over een koersverschil in het nadeel van de lokale bank ongeveer ƒ200,- kost, heeft Rabobank Nederland beslo ten pas te corrigeren bij ver schillen die groter zijn dan dit bedrag. Momenteel is de Europese Centrale Bank (ECB) bezig een beperkt aantal bankslui- tingsdagen (25 december en 1 januari) te herzien. Totdat hierover duidelijkheid is, wacht Rabobank Nederland met systeemaanpassingen om het probleem van de koersverschillen op nationa le feestdagen op te lossen. Ondersteuning Betaaldiensten C (030) 216 10 40 Het Chipkniparrangement tussen de Rabobank en super marktketen De Boer Unigro is vernieuwd. Overeengeko men is dat Rabobank Neder land een subsidie geeft van maximaal ƒ900,- voor ver vanging van iedere bestaan de geïntegreerde betaal automaat door apparatuur die ook geschikt is voor de Chipknip. Het Chipknip arrangement is geldig tot 15 december 1999. Het is te vin den op het RaboWeb via Bedrijven, Klant Markt, Arrangementen in de profit- sector, kopje Food. Arrangementen C (040) 217 50 33 ten en leden. In het verleng de van dit onderwerp werd ook gesproken over het invoeren van een loyaliteits programma voor trouwe klanten. "Je zou kunnen denken aan een korting zoals bij de Alles in Eén Polis. Hoe meer producten iemand afneemt, hoe groter de korting. Ook kun je overwegen om mensen die al lang klant zijn van de bank op soortgelijke wijze te belonen," merkte één van de deelnemers op. Bedrijfsvoering De Prisma-rapportage over het eerste kwartaal van 1999 wordt vandaag naar de loka le banken gestuurd. Prisma levert stuurinformatie ten behoeve van het manage mentteam. De geactualiseer de documentatie-set Prisma staat op de website van Bedrijfsvoering (Planning Control, hulpmiddelen, Pris ma). De aangebrachte wijzi gingen zijn gebundeld in een afzonderlijk document, dat eveneens op de website staat. Helpdesk Bedrijfsvoering C (040) 217 70 35 (keuze 5) Mede omdat veel banken op dit moment druk bezig zijn met het werven van leden werd het voorstel gedaan om het jaar 2000 uit te roepen tot het jaar van de leden. Daarnaast gaven banken aan behoefte te hebben aan ondersteuning bij het voeren van een coöperatiediscussie met medewerkers en bestuur. Het huidige com municatiemateriaal werd over het algemeen als onvol doende beoordeeld. Het ACO gaat onderzoeken hoe dit verbeterd kan worden. Verder vroegen de deelne mers om betere databases met klantgegevens. "We kennen de klant niet, terwijl we dit wel zouden moeten om persoonlijk bankieren mogelijk te maken." Een systeem als OLI moet hier in de toekomst mede in voor zien. Een aantal banken over woog in het kader van medewerkerswaarde om medewerkers die actief deel nemen in netwerken een eigen budget te geven. Dit zou meer bewegingsvrijheid geven. Een uitgebreid verslag van de bijeenkomst is telefo nisch op te vragen bij het secretariaat van het ACO. Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling r (040)217 65 28

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2