Actie Mistransacties een jaar onderweg Cliënten Advies "Wij zijn altijd op zoek naar ingangen om met onze klanten hun financiële basisbehoeften door te nemen. De actie Mistrans- acties is zo'n ingang waarmee je het verbeterde Krediet op Betaalrekening (KoB) onder de aandacht kan brengen. Vandaar dat we daar elke maand aan meedoen." Dit zegt André Linssen, directeur Cliënten Advies van de Rabobank Geleen, over de actie Mistransacties die ruim een jaar loopt. Altijd geld achter de hand Rabobank HET NOG OP TE HEHEN BEDRAG IS NIET TOEREIKEND VOOR EEN GELDOPNAME Het verbeterde KoB werd anderhalf jaar geleden geïn troduceerd als antwoord op de achterstand die de Rabo bank had op de leenmarkt. Om de doelgroep, klanten met een oude KoB-vorm of zonder KoB, te bereiken werd de actie 'Mistransacties' bedacht. Banken benaderen maandelijks klanten met een KoB-product die vanwege 'onvoldoende financiële ruimte' niet konden pinnen bij een betaal- of geldauto maat. Uit een eerste evaluatie van de actie blijkt volgens Lilian Evers, marketeer Cliënten Advies van Rabobank Nederland, dat ruim driekwart van de ban ken minstens één keer aan de actie heeft mee gedaan. "Je ziet dat er een 'vaste kern' is van circa 180 banken, die aan élke actieronde deelnemen. Het voor deel daarvan is dat deze banken de actie hebben ingebed in hun maandelijkse routine. Zo krijgen het screenen - aangeven welke klanten wel of niet moeten worden benaderd - en het na bellen een vaste plaats." Resultaten Uit de Bankenmonitor blijkt dat de actie door de banken goed gewaardeerd wordt. Evers: "Met name het feit dat de banken maandelijks kunnen inschrijven, zélf de doelgroep kunnen kiezen en het aantal te benaderen klanten kunnen vaststellen wordt op prijs gesteld. Dat geeft ze, ondanks de centrale voorbereiding, maximale vrijheid." Van de benaderde klanten besluit 18,8% een verbeterd KoB te nemen of zijn be staande krediet te verhogen. Daarmee is de vooraf vast gestelde doelstelling gehaald. Evers: "Wat wel opvalt zijn de enorme verschillen in de conversiepercentages tussen de banken onderling. Maar ook het verschil in krediet limiettoename is opval lend." Krediet op Betaalrekening Volgens Listmanager Cliënten Advies Randolph Claus speelt daarbij een aantal factoren een rol: "Uit de analyse blijkt dat het voor het conversie-resultaat niet uitmaakt of banken vooraf veel of nauwelijks screenen. Vaak verwijderen banken klanten uit de lijst omdat ze ten onrechte vermoeden dat deze klanten, met name klanten met r een Rabo TotaalPakket, toch geen KoB willen of hun limiet willen verhogen." Gebleken is dat de actie het best scoort bij klanten die al een hogere kredietli miet hebben en bij houders van een Rabo TotaalPakket. Evers is van mening dat hier nog beter op gestuurd kan worden. "Daarom vermel den we op de lijst met benaderde klanten altijd de doelgroep en wordt in de belscripts gewezen op de specifieke voordelen voor elke doelgroep. Ook is het van groot belang dat klanten actief nagebeld worden en dat het KoB wordt aange boden als een faciliteit, als korting. Een klant heeft vaak een negatieve associatie bij een lening. Korting en betaalgemak worden daar entegen als positief ervaren." Klantbenaderingsmoment Eén van de banken die goede resultaten boekt op het ge bied van limietverhoging is Rabobank Rijssen-Enter. Volgens Manager CA Sandra Obdeijn komt dat vooral door een actieve be nadering van klanten. "Daarbij inventariseren we de behoeften van de klant. Heeft een klant een echte Bij de actie Mistransacties worden klanten benaderd die vanwege 'onvoldoende financiële ruimte'niet kunnen pinnen bij een betaal- of geldautomaat. 'leenbehoefte' dan adviseren we een Doorlopend Krediet. Gaat het echter meer om be taalgemak, dan wordt het KoB geadviseerd. Dat onze bank zo'n relatief hoge ge middelde limietverhoging heeft, kan komen doordat de cliëntadviseurs het KoB tot een limiet van ƒ50.000,- zelfstandig mogen verstrek ken: daarvoor hoeven ze niet bij mij aan te kloppen." Opvallend genoeg blijkt Rijssen-Enter inmiddels ge stopt te zijn met deelname aan de actie Mistransacties. Obdeijn: "Wij vonden dat het moment van klantbena dering breder getrokken zou moeten worden dan alleen bij mistransacties. Wij kij ken voortaan naar het 'rood staan' of overschrijden van de kredietlimiet van een klant. In combinatie met ac tief kredietbeheer levert dat voor ons als bank dubbel voordeel op: afzet van KoB's en opschonen van je onge oorloofde debetstanden. Dat moment ervaart de klant ook als een 'natuurlijker re actie' van de bank. Bij het inhaken op een mistrans- actie heeft hij wellicht het idee dat de bank over zijn schouder meekijkt bij het pinnen." Evers hierover: "Verschillende gebeurtenissen kunnen een prima aanleiding zijn om een klant een KoB aan te bieden. Wat me aanspreekt in de werkwijze van Rijssen- Enter is de pro-actieve hou ding naar de klant toe. Overigens is uit onderzoek naar de actie Mistransacties gebleken dat klanten het juist op prijs stellen als ze een passend aanbod krijgen van de bank, op het moment dat dit voor hen speelt. Wel adviseren wij altijd in alge mene termen te spreken over de mistransactie. Dus niet "u kon op 7 mei niet pin nen", maar "iedereen kent de situatie dat..." Dat is ook de wijze waarop de brieven zijn opgesteld." Het segment Cliënten Advies zal het evaluatierapport en de lokale conversie-resulta ten van de actie binnenkort beschikbaar stellen. Rabokrant Extra 5

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9