Bijpraten met 2000 collega's op eerste BedrijvenTeamDag Bedrijven "Eindelijk heb ik eens een gezicht achter een naam kunnen zien." Dat was een veelgehoorde reactie van deelnemers aan de eerste BedrijvenTeamDag die onlangs in de Utrechtse Jaarbeurs werd gehouden. Andere bezoekers noemden de dag een goede gelegenheid om nieuwe ontwikkelingen te horen. Minpuntje waar iedereen het over eens was: de (te) grote drukte. 'Het is een aftrap geweest, ook in de communicatie met lokale banken.' Onder het motto 'Samen Kennis Maken' bezochten 2.200 bedrijvenmedewer- kers van bijna vierhonderd Rabobanken de Bedrijven TeamDag. Doel van de dag: contact leggen en kennis opdoen. Het was de eerste keer dat Bedrijven zo'n deelnemers als de standbe manning was het een unieke kans om eens met collega's in het land te praten." Nieuwsgierigheid Kennis opdoen was voor Jan Teunissen, bedrijvenadviseur bij Rabobank Heemskerk, de belangrijkste reden om grootschalig evenement voor alle medewerkers orga niseerde. Bij het 'Ontmoe tingsplein' was een informa tiemarkt met stands, waar afdelingen van Rabobank Nederland en gelieerde in stellingen zich presenteer den. Ook konden bezoekers themasessies en miniwork- shops over actuele onder werpen bijwonen. Hoofddirectielid Wim van den Goorbergh benadrukte in zijn openingstoespraak dat de Rabobank een ad- viesbank voor klanten wil zijn. "Om de klant goed te kunnen bedienen moet je goed opgeleid en deskundig zijn en de weg weten binnen de organisatie." Samen Kennis Maken dus. Om deze reden waren niet alleen de specialisten of account managers uitgenodigd, maar alle medewerkers van een bedrijventeam. "Alle discipli nes waren er", aldus seg mentmanager Bedrijven Rob Hartog. "Zowel voor de naar deze dag te komen. "Ik heb veel bekende gezichten gezien, maar het ging er mij vooral om informatie in te winnen en ideeën op te doen De BedrijvenTeamDag werd afgesloten met een informeel diner-buffet op het 'Ontmoetingsplein' die we binnen onze bank kunnen toepassen." Hij noemde het interactief uitwisselen van informatie in de miniworkshops een leuk initiatief, maar vond het jammer dat er te weinig plaatsen waren. "Ik heb grappig toneelstukje, maar ik miste diepgang. Jammer, want juist daar kun je stu ren op inhoud." Over de muren heen De themasessies stonden in het teken van actuele onder werpen: bedrijfsopvolging, internationale dienstverle ning, professionalisering, samenwerking binnen het bedrijventeam en de terug tredende overheid. Hartog: dig op poten. Klanten vallen, qua productafname, echter niet uitsluitend bin nen het ene of het andere segment. De communicatie tussen financieel- en bedrij- lang moeten wachten voor ik de kans kreeg een sessie bij te wonen. Dat deed een beetje afbreuk aan de dag." Lisette Claerhoudt, bedrij venadviseur bij Rabobank Heusden-Vlijmen, bezocht de teamdag vooral uit nieuwsgierigheid. Ze vond de opzet goed, maar plaatste ook kanttekeningen. "Het evenement valt of staat met wat je er zelf van maakt. De mensen die ik wilde spreken, heb ik gesproken. Maar het hangt vooral van je eigen motivatie af wat je uit zo'n dag haalt." Claerhoudt had gemengde gevoelens over de miniworkshops ("vrij ru moerig") en de themasessie over professionaliteit: "een Jan Teunissen, bedrijvenadviseur van Rabobank Heemskerk: "Informatie inwinnen en ideeën opdoen." "We hebben de onderwer pen gepresenteerd waarop we de komende tijd gaan voortborduren. Het is een aftrap geweest, ook in de communicatie met lokale banken." In de sessie over samenwer king binnen het bedrijven team praatten managers Bedrijven van de Rabo banken Den Haag, Nijkerk en Zevenrode over samen werken na Visie '98. De deelnemers waren het erover eens dat er 'over de muren heen' gezocht moet worden naar een goede samenwerking, waarbij de klant niet 'van segmenten' is, maar de bank er is voor de klant. Jan Teunissen woonde de sessie bij. "Ik vond het aardig om te horen hoe andere banken dit aanpakken." Het twaalf koppige bedrijventeam waar hij deel van uitmaakt, werkt in een kantoortuin. Iedereen heeft daardoor een goed beeld van waar collega's mee bezig zijn. Teunissen: "De samenwerking binnen ons bedrijventeam staat aar- venadviseurs zou nog wel beter kunnen, als het gaat om het overdragen van klanten die behoefte hebben aan een product uit een ander segment." Hartog vindt dat de twee belangrijkste doelstellingen van de dag - contact leggen en kennis opdoen - zijn be reikt. "Medewerkers mer ken op zo'n bijeenkomst dat ze deel uitmaken van een groter geheel. Ze zien wat er te koop is binnen de bank, welke plannen er gemaakt worden en wat al gereed is." In welke vorm de Bedrijven TeamDag volgend jaar op de kalender komt, is nog niet bekend. Hartog: "Er is nu gekozen voor één grote sessie, maar er zijn verschil lende wegen te bewandelen: regionale teamdagen, the masessies. We moeten op zoek naar de beste manier om zo'n dag in te vullen. De evaluatie moet uitwijzen wat daarbij verstandig is. In ieder geval willen we in de toekomst nog meer de dialoog met de banken opzoeken." Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8