'Tien keer per dag minder naar de kluis' alleen geldgever' Huis Hypotheekadvies Snel en dossierloos werken met FBK en Zekerheden De toepassingen Financieringsbeeld Klant (FBK) en Zekerheden zijn ruim een jaar geleden door Rabobank Nederland Huis Hypotheekadvies geïntroduceerd. Sindsdien maakt de helft van de banken gebruik van één of beide toepassingen. "De voordelen zijn groot", weet Wil Kepser, commercieel manager in Midden-Langstraat. "Vroeger moesten we wel tien keer per dag naar de kluis lopen om een dossier te zoeken. Nu krijgen we de benodigde gegevens binnen één minuut op het scherm." Midden-Langstraat maakt sinds een jaar gebruik van de toepassingen FBK en Zekerheden. Kepser: "De systemen worden ter voor bereiding van elk gesprek geraadpleegd. Met één druk op de knop krijgt de advi seur alle relevante informa tie tot zijn beschikking. De informatie is zo opgebouwd dat de adviseur in één oog opslag een beeld krijgt van de klant." Dossierloos werken "Vroeger was dat wel an ders" zegt Kepser. "Als een adviseur toen gegevens zocht, moest hij eerst naar de kluis lopen om het dossier op te halen. Als hij zich op een andere locatie bevond was het nog lastiger. Dan moest een ander het dossier zoe ken om het vervolgens naar de adviseur te faxen." Dat is nu voorbij. "FBK biedt, zeker in combinatie met Zekerheden, de mogelijk heid om snel en elektronisch te beschikken over een com pleet en samenhangend cliëntdossier. Het is een be langrijke stap in de richting Des Bouvrie lichtte toe wat er allemaal komt kijken bij het inrichten van een woning." De meesten van de 650 aanwezigen waren ver rast door de aanpak van de bank. "Ze vonden het leuk dat ze nu eens wat anders via de bank hoorden. En zelf vonden we de avond ook zinvol. We hebben laten zien dat we midden in de sa menleving staan." Dat heeft ook de bank Baarle-Nassau. Want die organiseerde een informatie dag voor iedereen met be langstelling voor een woning in België. Manager Theo Hoeks: "Veel klanten zijn benieuwd naar de mogelijk heden. Er gaan echter veel indianenverhalen rond. Over fiscale problemen en over wetgeving, bijvoor beeld. Die onrust wilden we wegnemen met onze infor- Jan des Bouvrie matiemarkt, waar de ruim 250 bezoekers konden pra ten met vertegenwoordigers van onze bank, maar ook met notarissen, makelaars en taxateurs uit België." Extra lezingen Waar eerdergenoemde ban ken vooral de nadruk legden op wonen, koos de bank Monnickendam-Waterland voor het thema beleggen. "Want dat leeft enorm bij onze klanten", weet beleg gingsadviseur Jos Platzer. De bezoekers konden een bezoek brengen aan de informatiemarkt, maar ook één van de vijf lezingen bijwo nen. Vooral dat laat ste bleek populair. Platzer: "Voor zowel de lezing voor begin- ners als voor gevor derden was veel animo. De belang stelling was zo groot, dat we ook in de maanden na de Maand van de Toekomst nog enkele extra lezingen hebben ingelast." Zelf vindt Platzer lezingen de ideale manier om informatie aan de klant door te geven. "De klant kan direct aan de bel trekken als hij iets niet kan volgen. Dat is bijvoorbeeld bij een folder al een stuk las tiger. Bovendien is zo'n le zing, vooral als er veel inter actie is, nog gezellig ook. En dat draagt weer bij aan een goed klantcontact." Het gebruik van FBK in combinatie met Zekerheden is een belangrijke stap in de richting van dossierloos werken. van dossierloos werken." Volgens Piet Broeders, bij Rabobank Nederland Huis Hypotheekadvies verant woordelijk voor FBK en Zekerheden, is dat niet het enige voordeel. "FBK is ook in staat om gegevens te analyseren. En ook dat levert een flinke besparing op." Om van FBK gebruik te maken hoeven banken slechts een autorisatie aan te vra gen. "Daarna kunnen zij via het RaboWeb beschikken over de klantgegevens. Als een bank in FBK ook gege vens over de zekerheden wil hebben, moet zij meer moeite doen. De zekerheden moeten namelijk vanuit het archief door de bank zelf worden ingevoerd in een centrale database. Maar als dat eenmaal is gebeurd, dan vervullen de dossiers eigen lijk alleen nog maar een archieffunctie." Tijdwinst Broeders adviseert de ban ken om beide toepassingen te gebruiken. Als opstap daartoe kan ook het gebruik van alleen FBK al tot be langrijke tijdwinst leiden. Emile Spierts, commercieel manager in Maastricht, be aamt dat: "Wij hebben nog geen tijd gehad om de zeker heden 'in te kloppen'. Toch gebruiken we FBK. Omdat het snel, goedkoop en dui delijk inzicht geeft in de to tale productafname van de klant. We raadplegen het systeem minimaal vijf keer per dag. Het mooie ervan is dat de gebruiker nog maar één systeem hoeft te raad plegen om alle relevante in formatie te krijgen." Ondanks de tevredenheid over FBK, hebben beide ma nagers ook wat kritiek. Zo ontbreken op dit moment de gegevens met betrekking tot de verpandingen, borgtoch ten en garanties in FBK. Verder zijn de invoerscher- men van het systeem Zekerheden niet helemaal gebruikersvriendelijk. Broeders: "Aan bestaande tekortkomingen wordt ge werkt. Zo hebben we on langs FBK 3.02 geïnstal leerd, waarin FBK ook het opgebouwde kapitaal van onder meer de OpMaatVer- zekering en de SpaarZeker- Verzekering toont. In FBK 3.1 worden alle nu nog ontbrekende zekerheden (garanties, borgtochten en verpandingen)toegevoegd. Daarnaast maken we een RaboWeb-versie van Zekerheden. De gebruikers vriendelijkheid neemt daar door toe. Zowel FBK 3.1 als de Raboweb-versie van Zekerheden is naar ver wachting eind juni beschik baar." Banken met belangstelling voor FBK en Zekerheden kunnen contact opnemen met Piet Broeders van Rabobank Nederland Huis Hypotheekadvies: (040)217 62 71. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 7