Mama Cash steekt haar nek uit voor vrouwelijke ondernemers Een spiegel voor de bouw Bedrijven "Het valt voor vrouwelijke ondernemers vaak niet mee om een financiering te krijgen. Laat staan voor allochtone vrouwen. De stichting Mama Cash wil hen daarom helpen een eigen zaak op te bouwen", vertelt Petra Taams, manager Financieel Advies bij Rabobank Noordwest Friesland en bestuurslid van het Garantiefonds van deze zelfstandige stichting. Mama Cash ont stond in 1983 op initiatief van Marjan Sax, een feministe die geld uit een erfenis be schikbaar stelde om vrouwen te helpen bij hun streven hen uitbouwen. "Vooral kleine bouwbedrijven kun nen dit snel en relatief goed koop realiseren." Het onderzoek kwam tot stand na gesprekken met mensen uit de sector en met medewerking van branche organisaties. Ook het Neder land Verbond van Onder nemers in de Bouwnijverheid (NVOB) dacht mee over kansen, bedreigingen en stra tegieën. "Er is een toekomst in het verschiet voor bouw bedrijven", zegt adjunct-direc teur Herman Meerbach. Ook hij vindt dat bouwon dernemers zich moeten be zinnen op hun rol: specialist, allrounder of samenwerking zoeken. Meerbach acht de studie belangrijk voor het "scherpen van het denken" in de branche. "Een bank kan parallellen ontdekken met andere sectoren die zij kent. Het is goed dat derden je een spiegel voorhouden." naar onafhankelijkheid en de realisatie van hun idealen. De stichting maakt zich sterk voor startende vrouwen in achterstandspo sities, zoals zwarte-, migran ten- en vluchtelingenvrouwen. Mama Cash beoordeelt hun ondernemingsplannen: naast levensvatbaarheid is daarbij de economische zelf standigheid van de vrouw belangrijk. De Rabobank steunt de idealen van Mama Cash, maar levert geen financiële bijdrage. "De garantie van Mama Cash geldt als een soort 'kwaliteitskeurmerk' voor lokale banken. Als zij een borgstelling verstrekt, betekent dat vaak groen licht voor de financiering", zegt Marleen Jansen, doel groepmanager bij Rabobank Nederland. Mama Cash beoordeelt jaar lijks ongeveer honderd aan- Petra Baens en Filiz Arduc in cafetaria Filiz op de Beverwijkse markt. Arduc startte haar onderneming met hulp van Mama Cash. vragen. Afgelopen jaar ver strekte ze slechts twee borg stellingen aan Rabobank- klanten. "Alhoewel de Rabobank samenwerkt met Mama Cash, zijn er nog veel lokale banken die haar niet kennen", stelt Taams. "Het is de taak van de bedrijvenad- viseur om vrouwen op Mama Cash te wijzen: die steekt haar nek voor hen uit." Taams weet uit ervaring dat vrouwen moeilijk een finan ciering krijgen: vóór haar huidige functie werkte ze zes jaar bij Bedrijven. "Vooral allochtone vrouwen onder vinden moeilijkheden. Ze weten de weg niet altijd, hun ondernemingsplan is vaak niet al te doortimmerd en het Nederlands vormt een struikelblok." Mama Cash geeft vrouwen adviezen om hun ondernemingsplan te verbeteren. Ze verwijst vervolgens door naar regio nale adviesbureaus voor het onderbouwen van hun ideeën. De groep vrouwen waar het Mama Cash om gaat, is voor veel banken commer cieel niet interessant: zij hebben behoefte aan relatief kleine bedragen, rond de ƒ2000,-. Taams: "Daarom komen Postbank, ING en VSB bij Mama Cash nauwe lijks in beeld. Maar de Rabo bank is een andere weg ingeslagen, die wil maat schappelijk betrokken zijn. Dat moet nog duidelijker worden in de toekomst: op dit moment komen we op de lijst met lopende borgstel lingen nog even vaak voor als ABN AMRO." Ondernemers in de bouw moeten zich opmaken voor een andere rolverdeling. Het beste dat zij kunnen doen, is zich beraden op hun kerntaken en hun bedrijfsprocessen daarop aanpassen. Dat zijn de belangrijkste aanbevelingen uit een studie over de Nederlandse bouwmarkt die de Rabobank onlangs presenteerde. In de studie is te lezen dat de jaarlijkse produc tiegroei in de bouw tot 2004 slechts ongeveer 0,2 procent bedraagt. Daarnaast komen er nieuwe contract- vormen die bouwonderne mers stimuleren hun klanten integraal te helpen. Verder ontstaan er nieuwe mogelijk heden, zoals bij innovatieve projecten voor stadsvernieu wing. Ook weegt mee dat er steeds meer behoefte is aan kwaliteit en het uitbesteden van werkzaamheden. Tot slot maakt de aanbodgericht heid van de sector plaats voor marktgerichtheid. "Deze marktontwikkelingen zetten de traditionele rolver deling tussen bouwbedrijven op hun kop", zegt Theo Xionis, marketeer bij Bedrijven, die de marktstu- die Burgerlijke en Utiliteits bouw uitvoerde. Een andere rolverdeling binnen de be drijfskolom is niet de enige oplossing. Xionis: "Een goede werkplanning en pro jecten- en werkadministratie kunnen de efficiency flink verhogen. Zonder als bouw ondernemer je flexibiliteit te verliezen." De vervolgstap is volgens hem het integreren van deze administraties met de financiële administratie. Dat geeft inzicht in het ver loop en de kosten van pro jecten, waardoor betere stu ring mogelijk is. Uit de studie blijkt verder dat het gemiddelde bouwbe drijf niet voorop loopt in in formatietechnologie. Xionis: "Communicatie met behulp van IT moet meer vanzelf sprekend worden. Niet al leen bij driedimensionale ontwerpen en constructies, ook in de werkplaatsen en bij de documentenstromen tussen partijen." De marketeer wijst verder op het belang van customer- marketing: creatieve oplos sing voor klanten bedenken en persoonlijke relaties met

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 5