Rabobankklant vaak op vakantie met creditcard van concurrent Ideeën uitwisselen via nieuwsgroep Reizen Cliënten Advies Rabo TotaalPakket centraal in actie Vakantiebankdiensten De zomervakantie is in aantocht. Nederlanders gaan de komende maanden weer massaal de grens over, op zoek naar zon, zee of bergen. Steeds vaker reist de creditcard mee in binnenzak of monevbelt. "In bijna de helft van de gevallen nemen onze klanten een andere creditcard dan de Rabocard mee", zegt Karin Laureijssen van Cliënten Advies. "Dat is natuurlijk erg teleurstellend." De familie Dinjens, klant van Rabobank Maastricht, speelt de hoofdrol in de tv-commercial over vakantiebankdiensten. Uit de cijfers van het NIPO Vakantie-on derzoek 1998 blijkt dat 37% van de Rabobank- klanten met een creditcard naar het buitenland reist. Van deze groep heeft 44% een creditcard van de con current bij zich. "Van dit percentage zijn we geschrok ken", zegt Laureijssen, "deze klanten hebben blijkbaar geen Rabo TotaalPakket, ter wijl ze wel tot de doelgroep behoren. Hieruit kunnen we concluderen dat er nog genoeg potentieel is." Overigens groeit volgens Laureijssen het aantal va kantiegangers dat op reis een creditcard meeneemt snel. "In 1997 was dat nog 24%, vorig jaar al 42%. Onze klanten zitten net iets onder het gemiddelde. De 1 markt verandert snel. Klanten die vorig jaar nog geen interesse in een credit card hadden, hebben dat misschien dit jaar wel." In tegenstelling tot de credit card is de Europas -ook onderdeel van het Totaal- Pakket- bij de meeste Rabo- bankklanten nu al een popu lair betaalmiddel tijdens hun buitenlands verblijf. Het NIPO-onderzoek toont aan dat 70% van de Rabobank- klanten deze pas meeneemt, tegen 46% van het totale 4 aantal vakantiegangers. De vakantieperiode en de hierop inspelende actie Vakantiebankdiensten zijn volgens Laureijssen goede gelegenheden om klanten op het Rabo TotaalPakket te attenderen. "Jaarlijks onder nemen onze klanten 3,6 miljoen vakanties, waarvan bijna de helft in het hoog seizoen. Met het TotaalPakket heeft de klant alles in één keer goed geregeld. Hij kan met de Rabocard en Euro pas in het buitenland pro bleemloos betalen of contant geld aanschaffen, de doorlo pende reisverzekering en Rabo Interhelp Extra verze keren hem van een goede zorg bij onverwachte ge beurtenissen." Alle producten die deel uit maken van het Rabo Totaal- Pakket, zijn 'doorlopende producten', dat wil zeggen dat de klant ze voor een lan gere periode afneemt. "Dat is goed voor de klantenbin ding", aldus Laureijssen, "daarom ligt in de actie Vakantiebankdiensten ook dit jaar de nadruk op het Rabo TotaalPakket. Naast de 'doorlopende producten' zijn er vakantiebankdiensten die voor één bepaalde vakantie worden aangeschaft, zoals buitenlands geld en travellerscheques. 77% van de Rabobankklanten koopt hun vreemde valuta al bij de Rabobank, voor travellers cheques is dat zelfs 91%. Als we deze percentages kunnen handhaven, zijn we tevreden." De actie Vakantiebankdiensten start in week 23 en 24 met het versturen van een bij sluiter en wordt massamedi aal ondersteund door een tv- en radiocommercial. Op het RaboWeb staat sinds half maart speciaal voor reisadviseurs een nieuws groep Reizen. Voor Erica Dankmeijer, reisadviseur van Rabobank Rijn en Heuvelrug, voorziet de nieuwsgroep in een behoefte. "Er zijn weinig bijeen komsten waar je met collega's van ge dachten kunt wisselen. De nieuwsgroep is hiervoor een mooi medium." In de nieuwsgroep Reizen zijn de eerste zes weken circa negentig be richten binnengekomen. "Als je bedenkt dat onze doelgroep niet zo groot is, valt dit cijfer niet tegen", zegt Marijke Brouwers van Rabobank Nederland Reizen. "Maar om de nieuwsgroep Reizen tot een echt succes te maken, zal een grote groep reisad viseurs hem actief moeten gebruiken. Nu zie je nog regelmatig dezelfde namen opduiken." De aanleiding om de nieuwsgroep reisbureau." Op de vraag of Rabo bank Nederland ook een bijdrage gaat leveren, antwoordt Brouwers: "Alleen als we informatie hebben die iets toe voegt. De nieuwsgroep is opgezet voor de communicatie tussen de reisadvi seurs onderling. Wij gaan ons niet mengen in discussies." Gerry Weiten, reisadviseur bij Rabo bank Rucphen, is blij met de nieuws groep. "Iedereen kan er zijn voordeel mee doen. Want waarom zou je een goed idee van een collega niet overnemen? Wat me wel opvalt is dat veel reisadviseurs een tele foon- of faxnummer bij hun oproep vermelden. Reageren via de nieuwsgroep heeft veel meer effect, dan hebben andere banken er ook iets aan. Zelf lees ik elke dag de nieuwe berichten en reageer als ik iets kan bijdragen. Veel tijd hoeft dat niet te De Info Reizen wordt slechts één keer per jaar gehouden, kosten en je helpt er je colle- communiceren via de nieuwsgroep kan op elk moment. ga's mee." Reizen op te zetten, was het verdwijnen van de rubriek Vraag Aanbod op Mira. Via deze rubriek konden banken elkaar helpen aan reisprogramma's die niet meer te bestellen waren. Brouwers: "De nieuwsgroep biedt veel meer mogelijkheden. Reisadviseurs kunnen via dit medium discussiëren en onderling informatie en ervaringen uitwisselen, bijvoorbeeld over lokale acties of over de openingstijden én be zetting bij het openen van een eigen Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 12