Elektronische media hebben de toekomst Niet bekend, toch bereikbaar Bezint eer gij aan een mailtje begint RaboMail en RaboWeb: Algemeen Functionele mailbox: Banken klagen wel eens over de manier waarop Rabobank Nederland informatie aan de bank brengt. Begrijpelijk, aldus Den Teuling. "We gebruiken nogal wat verschillende media. Voor banken is het vaak moeilijk te achterhalen via welk medium de infor matie binnenkomt." RaboMail kan hierin veran dering brengen. Volgens Den Teuling heeft het sys teem veel pluspunten. "Het is heel effectief. Mailen kan kort, zakelijk, to the point. Bovendien is het meestal snel, kun je er meerdere mensen tegelijk mee berei ken en ook mensen die niet aanwezig zijn. Het is dan ook te verwachten dat het intern telefoonverkeer af neemt." Voor echt dringende zaken is RaboMail nog niet ge- Een directe collega, een medewerker van een andere lokale bank, van Rabobank Nederland, van een dochteronderneming, zelfs van een Rabobank in het buitenland. Met RaboMail kunnen binnenkort alle 50.000 Rabobankmedewerkers elkaar vanaf hun eigen werkplek bereiken. Ook Rabobank Nederland zal RaboMail veel gaan gebruiken. Paul den Teuling over de voordelen en de samenhang met het RaboWeb. schikt. Een e-mail kan er na melijk binnen een paar se conden zijn, maar doet er soms ook langer over. Dit komt, doordat de elektro- rang. Zodra mailtjes de ontvanger wel gegarandeerd binnen een paar seconden bereiken, wordt Sprinter afgebouwd. Den Teuling: "RaboWeb is een medium met veel infor matie op allerlei gebied en ondersteunt de processen op de werkplek. Het initiatief Taalgebruik, lay-out, inhoud. Nu de communicatie via RaboMail in omvang toeneemt, is het nodig om spelregels over het gebruik ervan af te spreken. Vandaag ontvangt iedere medewerker een boekje met daarin onder meer de zogenoemde nettiquette. 'Rabomail: gedragsregels en tips voor het gebruik van e-mail van de Rabobankorganisatie', zo luidt de officiële titel van het boekje. Behalve de nettiquette is er ook informatie te vinden over functionele mailboxen -zie elders op deze pagina- en zijn er tips opgenomen voor het gebruik van Microsoft Exchange 5, het mailpakket dat lokale banken gebruiken. Het hoofdstuk nettiquette bevat onder meer gedragsregels voor het schrijven van een e-mail, de lay-out, het taalgebruik en het versturen van een mail. Zo is het de bedoeling dat alleen noodzakelijke mails verstuurd worden, dat je duidelijk bent en dat je het onderwerp en prioriteit van je mail aangeeft. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de juridische aspecten van mail. nische post over hetzelfde netwerk gaat als de bancaire toepassing. Het bancaire verkeer heeft daarbij voor- Verschillen RaboMail is duidelijk an ders dan het andere elektro nische medium, RaboWeb. om informatie te vergaren ligt bij de ontvanger. Bij RaboMail heeft de verzen der het initiatief. Hij ge- bruikt RaboMail om speci fieke informatie op de juiste plek te krijgen." Ook de informatie zelf is duidelijk verschillend. Den Teuling: "Op het RaboWeb staan doorgaans grote docu menten. Handleidingen, marktbewerkingspakketten, programma's, noem maar op. Het beheer ervan ligt meestal centraal, terwijl het gebruik algemeen is. Via RaboMail stuur je korte be richten, eventueel begeleid met relevante informatie." Beperkingen In de communicatie van en naar lokale banken is het niet de bedoeling dat grote hoeveelheden informatie via RaboMail aan de man ge bracht worden. "Dat zou overige activiteiten die via dezelfde lijnverbinding naar banken lopen onnodig kun nen frustreren", zegt Den Teuling. "Daarom hebben we een bovengrens inge bouwd. Het systeem accep teert alleen documenten die kleiner zijn dan 100 kilo bytes, ongeveer tien pagina's tekst." Ook is het niet de bedoeling dat Rabobank Nederland mailtjes aan lokale bankme dewerkers stuurt waarin staat waar ze een nieuw markt bewerkingspakket op het RaboWeb kunnen vinden, zo zegt Den Teuling. "Daar is de Rabokrant voor." 'Stuur je mail zoveel mogelijk naar een functionele mailbox', zo staat in de nettiquette voor RaboMail. Remco van Haandel van Rabobank Nederland legt uit waarom. Een functionele mail box is gekoppeld aan een bepaalde functie of afdeling, dus niet aan één persoon. Het gebruik ervan heeft een aantal voor delen, aldus Van Haandel. "Als je niet zeker weet bij wie je met je vraag terecht moet, stuur je het bericht naar de functionele mail box. De afdeling kan de vraag dan voorleggen aan medewerkers die de mail kunnen beantwoorden. Je weet dan zeker dat het bij de juiste persoon terecht komt." Een ander voordeel is vol gens Van Haandel dat een afdeling of segment als geheel beter bereikbaar is. "De piekbelasting van de telefoon zal afnemen als veel mensen de functionele mail box gebruiken. Medewerkers van een help desk bijvoorbeeld kunnen de werkzaamheden beter over de dag spreiden." Functionele mailboxen beginnen standaard met de letters fm en zijn gewoon opgenomen in de adressen lijst. Iedere afdeling binnen de organisatie kan zelf een functionele mailbox openen. Lokale banken krijgen er standaard acht. Van Haandel: "Als je een func tionele mailbox wilt openen, moet je wel afspraken maken over het beheer. Wie leest ze en leidt ze door naar de juiste personen?" Remco van Haandel Meer informatie over func tionele mailboxen staat in het boekje RaboMail. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 11