Actiebibliotheek speelt in op behoefte klant en bank 'Rabobank is meer dan Financieel Advies Elektronische actiebibliotheek 'voorloper'van project HIM Maand van de Toekomst gevarieerd ingevuld i 4 "De praktijk moet het natuurlijk uitwijzen, maar mijn eerste indruk is: goed bruikbaar, duidelijk en functioneel." Dat zegt Maren Oude Essink, medewerkster Marketing van Rabobank Utrecht, over de 'elektronische' actiebibliotheek van Interpolis Leven. Utrecht is één van de lokale banken die het hulpmiddel hebben getest. Het is sinds begin mei operationeel op het RaboWeb, als eerste onderdeel van de actiebibliotheek van het segment Financieel Advies. De actiebibliotheek- aanpak betekent dat banken zelf be palen of en wanneer ze één van de acties van Interpolis voeren. Toine Ghering, hoofd Marktbewerking Interpolis Leven: "Tot nu toe ontwikkelden we acties voor een bepaalde periode. Lokale banken konden al of niet meedoen. Er werd dus geen rekening gehouden met de samenstelling van het werkgebied van de bank of de behoefte van de klanten. Uitgangspunt van het nieuwe marktbewerkingsproces is dat de verantwoordelijkheid voor marktbewerking bij de bank ligt. Interpolis onder steunt de banken met markt cijfers over levensverzeke ringen in het werkgebied en met de actiebibliotheek." Bank kiest zelf Met de elektronische actie bibliotheek kunnen banken on-line inschrijven voor een actie op een datum die hen past en een kosten/baten analyse maken. Verder biedt het hulpmiddel onder meer de mogelijkheid de klanten selectie voor een actie te ver fijnen met behulp van Cliënt Screening Lokaal (CSL). Ghering: "Banken bepalen binnen grenzen het aantal te benaderen klanten en kun nen een aantal criteria ver anderen, zoals de minimale voeding op de rekening per maand. Daarnaast is het de keus van de bank hoe een klant wordt benaderd: di- reet telefonisch, met een mailing gericht op een ad- viesgesprek of een 'direct sluiten' mailing. Acties slui ten daardoor perfect aan op het Persoonlijk Financieel Advies-concept." Aan de hand van de nettoselectie drukt een mailhuis de mai lings, die centraal of door de bank kunnen worden ver stuurd. Ook informatie over de follow-up, zoals een re minder of nabellen door een callcenter, staat op de RaboWeb-pagina's van de FA-actiebibliotheek. Toekomstmuziek De mailings uit de actiebi bliotheek zijn volgens een aantal testbanken nog wel voor verbetering vatbaar. "Voor mij ontbreekt het persoonlijke aan de adresse ring en de aanhef", aldus Ad de Kort, managementad viseur van de bank Harderwijk-Ermelo-Putten. "Er staan alleen voorletters en 'geachte klant'." Yvette Bruins, algemeen medewerk ster FA bij Rabobank Epe- Vaassen: "Wij willen graag meer variabelen in de brief, zoals de mogelijkheid voor twee ondertekenaars." Ghering staat volledig ach ter deze wensen, maar noemt de invulling ervan toekomstmuziek en mede af hankelijk van het centrale systeem voor klantinforma tie On Line Integraal (OLI). Maren Oude Essink van de bank Utrecht heeft nog een tip: "Vernieuw de actiebibli otheek regelmatig en blijf - erover communiceren." De elektronische actie bibliotheek van Interpolis Leven kan als een voorloper worden gezien van de nieuwe marketingtoepassing HIM (Hulpmiddel In Marketing). HIM is een gezamenlijk project van de vier segmenten van Rabobank Nederland en Rabofacet. Doel van HIM is verbetering van de geauto matiseerde ondersteuning van processen van marketing planning en marktbewerking op de lokale bank. Over het project HIM verschijnt binnenkort meer informatie. Wonen, vermogen en genieten. Die thema's stonden afgelopen maand centraal bij de Rabobank. De wijze waarop de banken invulling gaven aan de Maand van de Toekomst verschilde nogal. De ene bank hield het bij lezingen over beleggen en vermogensgroei, de andere bank organiseerde een woonmarkt en een derde bank nodigde Bekende Nederlanders uit. Toch waren er ook overeen komsten: de meeste banken gebruikten de maand om te laten zien dat de Rabobank meer is dan alleen een geldgever. De Rabobank Kop van Noord- Holland vergastte 650 bezoekers op een ontmoeting met een aantal bekende Nederlanders zoals Jan des Bouvrie en Paul Fagel. Rabobank Kop van Noord-Holland ging daarin het verst. Die bank koos namelijk voor een aanpak zonder ook maar één commerciële boodschap. "In ons ambitiestatement staat dat we mensen willen helpen om hun ambities te ver wezenlijken. De Maand van de Toe komst leek ons een goede gelegenheid om te laten zien dat we dat ook menen", verklaart directeur Particulieren Marcel Laponder. Bekende landgenoten Alle klanten die onlangs 'iets' met wonen te maken hebben gehad werden uitge nodigd voor de thema avond 'Kwaliteit in wonen, kwaliteit in leven'. Daar troffen ze bekende landge noten als topkok Paul Fagel en binnenhuisarchitect Jan des Bouvrie aan. Laponder: "Een huizenbe zitter is soms ook gastheer. Fagel legde uit hoe je die rol goed kunt aanpakken. Paul Fagel Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10