°5 12 Marktaandeel op oversluitmarkt neemt toe Kennismaken met de Marokkaanse cultuur VRIJDAG GEEN RABOKRANT 100ste bank aangesloten op OLI 19 9 9 'Achterdeur Dicht!' werpt vruchten of Verkoopcijfers Rabo TotaalPakket Wijziging ontvangstbevestiging passen en cards Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 742 Week 19 Woensdag 12 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 In het eerste kwartaal van 1999 zijn 137.000 nieuwe hypotheken ingeschreven. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is dat ruim een kwart meer dan in hetzelfde kwartaal in 1998. De Rabobank doet het goed in deze markt. Ten opzichte van vorig jaar zag de Rabobank haar marktaandeel behoorlijk toenemen. Segmentmanager Jos van Lange is blij dat dit ook het gevolg is van de goede prestaties op de oversluitmarkt. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat inmiddels fors meer dan de helft van alle hypotheken (57%) een over- sluiting of een tweede hypo theek betreft. De lage rente is hiervoor een belangrijke stimulans. Van Lange: "Tot voor kort verloren wij op deze markt. En dat had direct gevolgen voor ons totale marktaan deel. In de eerste maanden van dit jaar doen we het echter steeds beter. Op de oversluitmarkt was ons marktaandeel in maart hoger dan gemiddeld in 1998. Ook op de aankoop- markt doen de banken het goed. Ons aandeel in de totale markt steeg in het eer ste kwartaal tot 24,4%. Dat is ruim twee procent hoger dan het gemiddelde markt aandeel in 1998 (22,3%)." Belangrijkste oorzaak van deze toename is volgens Van Lange de energie die lokale banken stoppen in het bedienen van de hypothe- kenmarkt. "Er wordt kei hard gewerkt, in heel het land. Er worden veel nieuwe hypotheken verstrekt, maar voor het eerst sinds jaren doen we het ook op de oversluitmarkt weer beter. In denk dat de actie 'Achterdeur Dicht!' hieraan een belangrijke bijdrage levert." Van Lange verwacht niet dat de rust op de hypothe- kenmarkt spoedig terug keert. "Voorlopig blijft het een gekkenhuis. En dat bete kent dat we nog even op onze tanden moeten bijten om de groei bij te houden. De banken zullen soms zelfs flexibele capaciteit moeten inhuren of, in bepaalde werkgebieden, op zoek moe ten gaan naar extra capaci teit." Banken die nader kennis willen maken met de Marokkaanse cultuur, kun nen op vrijdag 21 mei naar een culturele avond in het Cliënten Advies Utrechtse Jacobi-theater, ge organiseerd door stichting TANS. Met deze stichting werkt de Rabobank sinds 1998 nauw samen. De verkoopcijfers van het Rabo TotaalPakket over april zijn beschikbaar op het RaboWeb. De collectieve ver vanging van de Europassen heeft deze cijfers positief beïnvloed. Er is nog geen invloed merkbaar van de naderende vakantieperiode. Dit zal de komende maan den wel het geval zijn. De verkoopcijfers zijn te vinden via dossier Rabo TotaalPakket, marktbewer king. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 5) De layout van de ont vangstbevestiging van pas sen en cards ondergaat een verandering. Met ingang van vrijdag 14 mei 1999 wordt de aanvraag- dan wel ver vangingsdatum van pas en/ of card afgedrukt bij de adres gegevens. Hierdoor is deze datum ook in het envelop venster te zien. Aanmelden voor deze avond kan via het secreta riaat van het Netwerk Diversiteit. Met deze avond viert TANS tevens haar tweejarig bestaan. De avond begint om 18.00 uur en wordt ondersteund door de Rabo bank. Zo zal directeur Rabo bank Nederland Aangeslo ten Banken Bert Mertens het welkomstwoord spreken. Stichting TANS biedt Marokkaanse jongeren de kans om zich persoonlijk te ontwikkelen en helpt bij een betere integratie in de Nederlandse maatschappij. Kenmerkend voor TANS is het denken vanuit kansen en niet vanuit problemen. Het programma van de avond en een inschrijffor mulier staan als aanvullende documenten bij dit artikel op het RaboWeb. Ondersteuning Betaaldiensten Netwerk Diversiteit C (040) 217 60 41 f (030) 216 41 56 In verband met het lange weekeinde rond Hemelvaarts dag verschijnt er geen Rabokrant op vrijdag 14 mei. Medewerkers van Rabobank Langendijk snijden de lang verwachte taart aan. De invoering van het klantsysteem On Line Integraal (OLI) vordert gestaag. Afgelopen maandag werd de hon derdste bank aangesloten op het systeem. Om dat te vieren kregen de medewerkers van de Rabobank Langedijk alle maal een stukje taart. "De meeste dingen zijn lekker als je er lang op moet wachten", zegt Carola Bleeker van de bank Lange dijk. En op OLI had de bank al sinds februari gewacht. "Doordat de invoering van OLI werd uitgesteld hebben we ons uitstekend op het nieuwe systeem kunnen voorbereiden. Alle mede werkers hebben de OLI- opleiding achter de rug en het gros van de CRAB-gege- vens is opgeschoond." John Kessels, projectleider bij Rabobank Nederland, is tevreden over de wijze waar op de invoering van OLI nu verloopt. "Na de opstart problemen lijkt nu alles 'normaal' te verlopen. In to taal sluiten we zo'n vijftien tot twintig banken per week op het systeem aan. Als we in dit tempo kunnen door gaan, zijn alle banken voor de eeuwwisseling op OLI aangesloten." Ook de invoe ring van klantgegevens in OLI verloopt naar tevreden heid. De laatste meting wijst uit dat de gegevens van twee miljoen klanten in het sys teem zijn opgenomen. Tenslotte is met de komst van de nieuwe software FIX32 ook de stabiliteit van OLI flink verbeterd. Kessels: "Samen met de banken die het systeem al gebruiken bekijken we waar verbete ringen nodig zijn en hoe die ingevoerd moeten worden. Het gaat dan met name om verbeteringen ten aanzien van het gebruik." De eerste verbeteringen zijn al zicht baar in versie 1.3, dat eind deze maand verschijnt. In juni ziet vervolgens versie 1.4 het daglicht. Informatie over deze nieuwe releases staat op de OLI-site van het RaboWeb. Op de OLI-site wordt verder bijgehouden welke banken al op OLI zijn overgegaan.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1