Belangrijkste problemen met CROS-RPK bedwongen Westland Zuid-West scoort met opties in beurscompetitie Separatistenregeling boedel- bijdragen faillissementen Goedkoper bellen met Telfort Interview Boogerd voor banken op RaboWeb Circulaire^ Aanpassingen in Maretelsysteem De belangrijkste problemen rondom de invoering van het systeem CROS-RPK zijn opgelost. Dat meldt Rabobank Nederland Betalingsverkeer vandaag in een brief aan de directeuren van de lokale banken. Deze brief staat ook als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb. De brief is een vervolg op het schrijven van 8 april. Daarin bood Betalingsverkeer haar excuses aan voor de ontsta ne problemen en zegde zij toe eind april met een aantal oplossingen te komen. Het ging hierbij met name om het aanvragen van de pro forma RPK-nota's en het opgeven van autonome cor recties en tarieven. Deze problemen zijn nu inderdaad bedwongen. Zo kunnen de banken vanaf van daag pro forma RPK-nota's aanvragen via het systeem KIK. De autonome correcties en tarieven kunnen al vanaf het begin van deze week worden doorgegeven. Een laatste verbetering is dat de banken voortaan wekelijks een overzicht krijgen met 'onbereikbare valuteringen'. Verder bevat de brief een bijlage waarin dieper wordt ingegaan op diverse vragen die de lokale banken naar aanleiding van de proble men hebben gesteld. Het gaat hierbij om vragen over de RPK-afrekening, het lijst werk en RBL/beleidsinfor- matie. Overigens vindt Betalings verkeer dat zij lering moet trekken uit de moeizame wijze waarop de invoering van CROS-RPK tot op heden verloopt. De project evaluatie moet uitwijzen wat de oorzaak van de proble men is geweest en welke ver beteringsmaatregelen nood zakelijk zijn. Betalingsverkeer 7 (040) 217 60 41 De Cbipknip- commercial met De Kast is geno mineerd voor de maand Top 10 van de 'Gouden Loeki', de jaar lijkse publieks prijs van de STER. Sinds kort boudt de STER zelf maandelijks een meting en geven zij heel Nederland een kans om gedu rende 14 dagen een persoonlijke top 3 in te sturen via hun Internetsite. Aan het einde van het jaar wordt in combinatie met de gegevens van de NOS, de bekende Top 30 van genomineerden samengesteld. Tot 14 mei kan iedereen via de internetsite www.ster.nl stemmen voor de Chipknip-commercial. De beurscompetitie loopt eindelijk weer zoals het hoort. Het totaal aantal deelnemers bedraagt ruim 15.000, hoe veel spelers er na de valse start het bijltje bij neer hebben gegooid, is niet bekend. Wel is duidelijk dat er teams gepro fiteerd hebben van de herstart. Zoals het team van Rabobank Westland Zuid-West, dat al bijna een week op de eerste plaats staat in de Rabobankcompetitie. Circulaire 14/166 'Richt lijnen inzake bijdrage in de boedelkosten in faillissemen ten' komt te vervallen. Deze wordt vervangen door de nieuwe circulaire 14/353 'Separatistenregeling met betrekking tot boedelbij- dragen in faillissementen'. Deze staat op het RaboWeb. Hierin staat onder meer dat over de boedelbijdrage geen BTW verschuldigd is. In circulaire 14/351 over de Wet Schuldsanering Na tuurlijke Personen wordt eveneens verwezen naar de seperatistenregeling. Volgens woordvoerder Martha Wubben van het team, dat bestaat uit zes vrouwen en een man, heb ben zij het succes te danken aan het beleggen van hun gehele kapitaal in opties Koninklijke Olie en Aegon. "In de eerste periode van de competitie hebben we voor zichtig belegd in aandelen, maar dat ging helemaal niet goed. Sinds de herstart, een goed idee overigens, hebben we het roer omgegooid en voor opties gekozen. Met succes!", aldus Wubben. Zij plaatst wel een kanttekening bij het spel: "Alles loopt nu goed, maar de verslagleg ging is nog onder de maat. We maken nu zelf via Internet een overzicht, ter wijl we dat vorig jaar toege stuurd kregen. We hebben eigenlijk geen tijd om alles zelf uit te zoeken." Het succes is voor hen geen stimulans om zelf ook echt in opties te gaan beleg gen. "Nee hoor, we beleggen geen van allen. En als we dat wel deden, dan niet in opties, dan zouden we veili ger voor aandelen kiezen." Wubben verwacht niet dat het succes veel langer dan een week zal duren. "We zijn al blij als we net als vorig jaar - toen de beurs veel slechter was - geen ver lies lijden". Het spel duurt nog zes weken, op het RaboWeb staat dagelijks een nieuwe top 25. Rabofacet heeft voor de lokale banken een overeenkomst afgesloten met Telfort waardoor het bellen (interlokaal, internationaal en naar mobiel) goedkoper wordt. Dit is de eerste stap in een traject dat Rabofacet is gestart om tele fonie voor de lokale banken goedkoper te maken. "Mijn doel is een plaats bij de eerste drie. Ja, het podium moet mijn doel zijn." Wielrenner Michael Boogerd kijkt met vertrouwen uit naar de Tour de France, zo blijkt uit het interview dat banken kunnen gebruiken voor bladen die zij in eigen beheer uitgeven. Het staat als aanvullend docu ment bij dit artikel op het RaboWeb. Michael Boogerd is tegen woordig een veel gevraagd man voor de media. De Bedrijven (Zie Cliënten Advies) afgelopen periode werd het zo druk dat besloten is een tijdelijke mediastilte over hem af te roepen. Ook van lokale banken heeft het Coördinatiebueau Rabobank Wielerplan al de nodige ver zoeken binnen om Boogerd te mogen interviewen. Het is onmogelijk daaraan te vol doen. Daarom is besloten om één interview aan alle ban ken aan te bieden. Daarin gaat Boogerd in op zijn ver wachtingen voor de Tour, het omgaan met druk, de samenwerking binnen de ploeg en het belang van humor. Banken kunnen het gratis gebruiken. Foto's zijn voor ƒ275,- per stuk (inclu sief BTW) te bestellen bij het Coördinatiebureau Rabo bank Wielerplan. Coördinatiebureau Rabobank Wielerplan 7 (040) 217 54 47 De keuze voor Telfort is het resultaat van een verge lijking van meerdere leve ranciers. Daarbij is in samenwerking met Bedrijfs voering en Dienst Concern Inkoop, Telfort gekozen als de aanbieder met de meest gunstige voorwaarden en de laagste tarieven. Lokale banken met een daarvoor geschikte telefoon centrale kunnen na een klei ne aanpassing meteen tegen lagere gesprekskosten bel len. Door de aanpassing wordt het telefoonverkeer voor een belangrijk deel via het goedkopere netwerk van Telfort geleid. Behalve het prijsvoordeel krijgt de bank zonder extra kosten ook meer inzicht in het telefoon verkeer zoals meest gebelde nummers en duurste gesprek ken. Banken die interesse heb ben of zich aan willen mel den, kunnen bellen met de ServiceDesk Arcade. Meer uitgebreide informatie is te vinden op het RaboWeb bij Info 98 in de rubriek 'Infor matie hardware'. De volgende stap in het verlagen van de telefonie- kosten is het starten van onderhandelingen met ver schillende telecommunica- tieleveranciers over mobiele abonnementen en over tele- fonie-apparatuur waaron der telefooncentrales. ServiceDesk Arcade r (030) 215 33 33

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2