De computer werkt, maar gaat de kluis nog wel open? 'Je kunt van tevoren nooit inschatten wat er gebeurt' Noodscenario's en noodorganisatie voor het geval er tóch iets mis gaat Aantal banken heeft ervaring met noodscenario's: Millennium-noodplan voor lokale banken Op 1 januari, als het vuurwerk in alle hevigheid losbarst om de nieuwe eeuw feestelijk in te luiden, zal blijken hoe millenniumproof Nederland is. Deskundigen spendeerden al ontelbare uren aan het aanpassen van de computersyste men en leveranciers van geldautomaten, klimaatsystemen en beveiligingsapparatuur beloven schriftelijk dat hun pro ducten eeuwwisselings-bestendig zijn. Toch is er geen 100 procent zekerheid dat alles geruisloos verloopt. De compu ter werkt misschien, maar gaat de kluis ook nog wel open? Ondanks alle voorbereidin gen moeten banken zich voor bereiden op het ergste. "Het is een kleine vergissing als je goed voorbereid bent en het achter af niet nodig bleek te zijn. Het is een grote vergissing als je je niet voorbereid hebt en er wél iets misgaat." Met deze uit spraak geeft Cees van Hal van het Euro Projectbureau het belang van noodscenario's goed weer. Volgens hem kun je eigenlijk beter spreken van terugvalscenario's. "Dat klinkt vriendelijker. We hebben er tenslotte alles aan gedaan om het goed te laten gaan." Ondersteuning Bij het maken van de nood scenario's krijgen lokale ban ken hulp van Rabobank Ne derland. Van Hal licht toe hoe die ondersteuning er uitziet. "Deze maand krijgen banken informatie over het belang van de noodscenario's. Tegelijker tijd stellen we samen met me dewerkers van lokale banken een model noodplan op. Dat plan presenteren we in au gustus in regionale bijeen komsten aan de banken." Met het modelplan kunnen banken aan de slag om een eigen noodplan te maken. Van Hal: "Iedere bank is anders en heeft z'n eigen systemen en huisvesting. Van het standaard modelplan zullen banken dus een plan op maat moeten ma ken." Ook daarbij krijgen ze ondersteuning. "Vanaf septem ber trekken drie tot vijf millen niumadviseurs per regio er op uit om de banken bij dat pro ces te begeleiden. Die onder steuning ligt niet zozeer op het inhoudelijke, maar meer op het procesmatige vlak. Hoe leg je structuren, waar liggen dwarsverbanden?" Noodorganisatie Met een noodscenario alleen is een bank er niet. Banken zullen ook een noodorganisa tie moeten benoemen, die na de eeuwwisseling werkzaam heden op gang brengt als er onverhoopt toch iets mis gaat in de eigen bank. Van Hal: "Dit vraagt een projectmatige aan pak en gaat absoluut verder dan alleen Bedrijfsvoering. Als er door uitval van toepassingen in commerciële zin besluiten ge nomen moeten worden, dan is het commercieel management hiervoor verantwoordelijk. De directie heeft wat ons be treft dan ook een coördine rende rol in het noodteam." Het team zal daarnaast onder andere moeten bestaan uit de millenniumcoördinator, die Gaan de maandag nog open? safeloketten op 3 januari 2000 verantwoordelijk is voor de uitvoering, een commercieel manager, Bedrijfsvoering en de manager Vestigingen, aldus Van Hal. "Want ook op bij kantoren kunnen zich pro blemen voordoen." Toen vorig jaar de stad Utrecht door een flinke stroomsto ring werd lam gelegd, bleven ook de deuren van de Rabo- banken letterlijk gesloten voor het publiek. Geen stroom betekende onbeweeglijke elektrische deuren, geen licht, geen toegang tot computerbestanden en problemen rond de bevei liging. De Utrechtse telefooncentrale raakte zo overbelast dat er bij de bank geen telefoonverkeer mogelijk was. Een aantal banken kent in middels het belang van noodscenario's. Rabobank Utrecht is daar een goed voorbeeld van. "Het voorval is aanleiding geweest om eens goed na te denken over een algemeen noodplan", zegt hoofd Facilitair Bedrijf Paulien Jansen. "Tijdens de eeuwwisseling kun je con creet denken aan problemen met geldautomaten, verwar mingsapparatuur, klimaat- regelingsapparatuur en stroomstoringen. Moet je een noodaggregaat huren, hoe zit het met de beveiligingsappa ratuur, rijdt het waardetrans port, wie is beslissingsbe voegd en wie moeten er bereikbaar zijn? In verband met die bereikbaarheid heb ben we nu op ieder kantoor een mobiel telefoonnummer. Valt het reguliere telefoonnet uit of raakt het overbelast, dan kunnen we in elk geval nog communiceren met de buitenwereld." Noodvestiging "Je kunt van tevoren nooit inschatten wat er gebeurt", zegt hoofd Bedrijfsvoering Dirk Lokhorst van Rabobank Tiel. "Tijdens de wateroverlast in 1995 moesten wij de bank- deuren vier dagen sluiten. Via een noodvestiging in Veenen- daal konden we toch de meest noodzakelijke zaken regelen. Misschien is het voor andere banken een idee om onderling afspraken te maken om in geval van calamiteiten voor elkaar als noodvestiging dienst te doen." Hoofd Facilitair Bedrijf Jan Lokhorst van Rabobank Apeldoorn heeft samen met Rabobank Nederland en een aantal collega's van andere lokale banken al gebrain stormd over noodplannen. Eind april was hij aanwezig bij besprekingen in Utrecht. Hij is niet zo bang dat Neder land op 1 januari 2000 plat zal liggen. "We denken er allemaal veel en diep over na, maar er zullen altijd zaken blijven die we over het hoofd zien en voor verrassingen zullen zorgen. De laatste dag van het jaar valt op een vrij dag, dus we hebben zaterdag en zondag nog om alles te testen en eventueel op te los sen voordat maandag de deuren weer opengaan. Op vrijdag zullen we ook in de gaten houden of de klanten massaal gebruik gaan maken van de geldautomaten en die dan zo nodig nog bijvullen." In Apeldoorn vormen ze bin nenkort ook een millennium projectgroep. Lokhorst: "Het gaat niet alleen om noodscenario's voor prakti sche zaken, maar ook om de commerciële gevolgen naar de klant toe." Samenstellen nood plannen door segmen ten RN en voor RN April Mei Juni Juli Augustus September Oktober November December Januari 2000 Lokale noodorganisatie bestaat uit in ieder geval uit: Directeur (eindverantwoordelijk - coördinatie) (Samenstelling afhankelijk van bestaande teams en combi-functies) brief aan banken

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2