o 6 05 Rabobank met vertrouwen op weg naar de volgende eeuw Consument heeft vertrouwen in banken Voorlichting aan klant over millenniumprobleem een must 19 9 9 Aanpak 2000-probleem gaat nieuwe fase in Informatie over het millenniumprobleem Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 738 Week 18 Donderdag 6 mei Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP B16 «Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De aanpak van het 2000-probleem gaat een nieuwe fase in. Nu de systemen grotendeels aangepast en getest zijn, wordt het tijd om klanten voor te lichten en plannen te maken voor het geval er onverhoopt toch iets mis gaat. Die taak is belegd bij het Euro Projectbureau. Een gesprek met projectleider Gerald Wolf. Voor, tijdens en na de eeuwwisseling verwacht de Rabobank geen problemen die de dienstverlening aan klanten in de weg kun nen staan. Rabobank Nederland heeft de soft- en hardware en de infra structuur grotendeels aangepast en is met het testen van de systemen in een afrondende fase. De meeste systemen heb ben inmiddels het cer tificaat dat ze millenni- umproof zijn. Daarmee zit dat werk er bijna op. Het Euro Project bureau is bij het pro ject betrokken, omdat zij met name op het gebied van communi catie veel ervaring opgedaan heeft bij de invoe ring van de euro. Wolf: "Tussen die twee projecten liggen duidelijke parallellen. De ervaring die wij opge daan hebben bij de invoe ring van de euro kunnen we nu goed gebruiken bij het millenniumprobleem. In technische zin is de Rabobank dus grotendeels klaar voor 2000. Toch kan en wil de bank niet voor Gerald Wolf: 'Puntjes op de i zetten. honderd procent garanderen dat er niks fout gaat. Wolf noemt daarvoor drie rede nen. "We kunnen onverhoopt zelf dingen over het hoofd gezien hebben, de leveran ciers van soft- en hardware kunnen iets vergeten zijn én we hebben te maken met zogenoemde ketenafhanke lijkheid. Om ons dagelijks werk goed te kunnen doen zijn we afhankelijk van een heleboel anderen en hun pro ducten en diensten. Bijvoor beeld van leveranciers van elektriciteit, water, papier en kluizen." Om alle eventuele proble men goed aan te kunnen pakken, werkt Rabo bank Nederland aan noodscenario's. Op 1 juli moeten de plan nen van Cliënten Ad vies, Huis Hypo theekadvies, Finan cieel Advies, Bedrij ven, Bedrijfsvoering, Betalingsverkeer, Rabo- facet en KRM klaar en getest zijn. Ook wordt er binnen die eenheden gewerkt aan noodorganisaties die corrigerend kunnen optreden als er toch iets mis blijkt te zijn. Lokale banken moe- hetzelfde doen, aldus Wolf. "Daarmee geef je klanten de garantie dat je er als bank alles aan gedaan hebt om problemen te voor komen. De systemen zijn grotendeels op orde, nu wordt het tijd om de puntjes op de i te zetten." ten Consumenten denken dat van alle bedrijven banken het best voorbereid zijn op de overgang naar het volgende mil lennium. Dat blijkt uit een enquête onder 250 Nederlanders door het onderzoeksbureau Direct Company. Ondanks het vertrouwen in banken betwijfelt 18% van de ondervraagden of zijn bank- of giropasje na 1 januari nog wel werkt. 25% zegt meer geld op te nemen dan normaal en 6% zegt zelfs zijn totale banktegoed op te gaan nemen. Van de ondervraagden durft 47% niet het vliegtuig in op 1 januari en zal 26% weige ren met de trein te reizen. Ook slaat 20% extra levens middelen in en zou 6% een speciale verzekering af wil len sluiten. De grootste pro blemen worden verwacht met de computer (26%) en de videorecorder (22%). Naast problemen verwacht 85% ook veel voordelen in de vorm van speciale acties, producten en reclame gericht op het nieuwe mil lennium. De Rabobank vindt het belangrijk dat de Nederlandse bevolking een eerlijk en volledig beeld van de millennium- problematiek krijgt. Klanten die zich bij hun lokale bank melden met vragen moeten dan ook een deskundig ant woord krijgen. Om de banken hierbij te helpen zijn enkele communicatiemiddelen beschikbaar. Allereerst is er de millen niumverklaring van Rabo bank Nederland of van de lokale bank zelf. Daarin staat dat de bank er alles aan gedaan heeft het 2000- probleem het hoofd te bie den en dat zij verwacht dat de eeuwwisseling voor wat betreft het bancaire gedeelte een ongestoord verloop zal hebben. De millenniumver klaring, bedoeld om te ver strekken aan klanten en bedrijven die er expliciet naar vragen, staat op het RaboWeb (Bedrijfsvoering, andere sites, projectbureau 2000, kopje documenten, verklaring 2000). Klanten met meer algeme ne belangstelling voor de millenniumproblematiek kunnen door de Rabobank op drie manieren worden geholpen: schriftelijk (via een folder), telefonisch of via Internet. De folder is speciaal ont wikkeld voor klanten die een algemeen beeld willen krijgen van hoe de Rabo bank met de problematiek omspringt. Alle banken ont vangen uiterlijk eind mei een aantal exemplaren van de folder, samen met een bege leidende brief. Meer exem plaren zijn in Best te bestel len. Klanten met een Inter- net-aansluiting kunnen naar de thuispagina van de Rabobank surfen (www. rabobank.nl). Vanuit die site kan de klant vanaf medio mei een bezoek brengen aan een speciale millenniumsite. De derde mogelijkheid is bellen naar de Infodesk 2000. Deze desk is met name bedoeld voor klanten met specifieke vragen over de aanpak van de Rabo bank. Medewerkers van lokale banken kunnen zelf ook een bijdrage leveren aan de voor lichting aan klanten. Op het RaboWeb, site projectbu reau 2000, is een lijst met veel gestelde vragen opgeno men. Door deze regelmatig te raadplegen kan vaak al direct een antwoord worden gegeven. Overigens adviseert het projectbureau om voorlopig alleen klanten van infor matie te voorzien als zij er om vragen. Branche-orga nisaties en de overheid zijn nu actief bezig met voor lichting, zodat een pro actieve benadering nog niet nodig is. - Infodesk 2000 (voor klanten en banken): telefoon (030) 216 49 49 (vanaf 10 mei) fax (030)216 40 50 e-mail adres: infodesk2000@rn.rabobank.nl - De Internetsite van de Rabobank: www.rabobank.nl - De Internetsite van het Nationaal Millennium Platform: www.mp2000.nl - De site van Projectbureau 2000 op het RaboWeb

Rabobank Bronnenarchief

RBO1 | 1999 | | pagina 1