OLI stabieler met nieuwe software Service Desk voor interna tional cash management Rabobank Milieu financiering in de praktijk Mensen MKB-ondernemer profiteert van Europees groei- en milieuprogramma RABOBANK VIERDE IN SERVICE-ENQUÊTE Nieuwe software zorgt ervoor dat een van de grootste problemen van OLI, de instabiliteit van het systeem, belangrijk verbetert. FIX 32 is de naam van de program matuur die banken vandaag van de INFO 98 site af kunnen halen. Ook banken die nog niet met OLI werken wordt geadviseerd FIX 32 te installeren, omdat het de stabiliteit van alle toepassingen bevordert. Bert Wiersma (l) van de Rabobank Flevoland overhandigt directeur Gerko Overweg van Komeco Holland BV een Milieucertificaat. Volgende week gaat de hon derdste bank over op OLI. De invoering van het systeem ging gepaard met de nodige ups en downs. Vooral de instabiliteit van het systeem leverde veel problemen op. FIX 32 lost dit op. Rabobank Nijmegen heeft de software al in gebruik. Ma nager Jan van Hunen van de bank: "We waren een van de proefbanken met OLI en heb ben veel last gehad van in stabiliteit. Systemen vielen ge woon uit. Dat is heel verve lend, zeker als je in gesprek De ICM Service Desk speelt een bemiddelende rol tussen lokale banken en buiten landse banken. Kerntaak is het geven van advies en het bie den van ondersteuning. Met name als het gaat om het openen van zakelijke reke ningen bij buitenlandse ban ken. Ook als een buitenlands bedrijf (zowel ingezetene als niet-ingezetene) rechtstreeks bij een lokale bank aanklopt om rekeningen te openen, kan de Service Desk onder steuning bieden. Ondertussen sleutelt de Rabobank samen met een aantal andere UNICO-ban- ken aan de verdere ontwik keling van international cash In deze rubriek worden belangrijke benoemingen, jubilea en overlijdensberich ten opgenomen. Mededelin gen kunt u sturen naar de redactie. met klanten zit." Met de nieuwe software is OLI nagenoeg stabiel, aldus Van Hunen: "Het vereist ook discipline van de medewer kers. Wij hebben op proef de stoplichtmeter geïnstalleerd. Dat is een hulpmiddel waar mee de gebruiker kan zien of zijn pc te zwaar belast is of niet." Andere banken krij gen dit hulpmiddel in de week van 24 mei. Helemaal tevreden over de prestatie van OLI is Van Hunen nog niet. "Het is goed management. Zo kunnen klanten eind dit jaar met één elektronische 'ingang' hun betalingsverkeer via ver schillende buitenlandse ban ken regelen, saldi inzien en transacties volgen. De ICM Service Desk is elke werkdag tussen 08.00 uur en 18.00 uur te bereiken via de onderstaande telefoon nummers. Het telefaxnummer is (030) 216 65 87 en het interne postadres UHG 365. Meer informatie over ICM staat op het RaboWeb, Bedrijven, product, Beta lingsverkeer. ICM Service desk (030) 216 65 89 90 25 jaar per 1 mei Trip (Doesburg-Giesbeek), Mw. A.C. Kersten-de Waal (Midden Maas en Waal). 25 jaar per 6 mei P.D. Kok (Goes), J.M.B. van de Ven (Zuid- Kennemerland), R. van der Kolm (RN/Utrecht). werkbaar, maar de normdj- den van drie seconden wor den nog niet gehaald." In release 1.4, die banken in juli ontvangen, zijn een aan tal verbeteringen doorgevoerd die de responsetijden en de stabiliteit verder verbeteren. Meer informatie hierover staat op de site van OLI, die te bereiken is via het kopje 'andere sites' op de site van Bedrijfsvoering. Rabofacet Arcade C (030) 215 33 33 Kijkers van het Tros tv- programma Radar vinden dat de Rabobank de op drie na beste service van Neder landse bedrijven geeft. Albert Heijn eindigde als eerste, gevolgd door TNT Postgroep en Postbank. De Dienst Kijk- en Lui steronderzoek had in op dracht van het programma een top 10 samengesteld van bedrijven met de beste en slechtste service. De kij kers kozen hieruit de uit eindelijke winnaars en ver liezers. Zilveren Kruis Ziek tekostenverzekering kwam als slechtste uit de bus. Overigens eindigde TNT Postgroep ook hier op de tweede plek. De volledige uitslag staat op Internet: www.omroep.nl/tros/radar. Zes lokale banken hebben sinds de introductie in januari een Rabobank Milieufinan ciering verstrekt. Voorwaar den voor verstrekking zijn onder meer dat de finan ciering maximaal één mil joen gulden bedraagt, dat het bedrijf minstens twee jaar bestaat en minder dan vijftig mensen in dienst heeft. Voordelen voor de klant zijn een rentekorting van 0,5% en er hoeft geen af- sluitprovisie betaald te wor den. De eerste zes goedge keurde financieringen zijn heel divers. Duidelijk is dat naast de agrarische sector ook het MKB van de rege ling profiteert. Een camping in Aalten heeft olietanks vervangen door een propaan- gasinstallatie, in Erlekom is een vloeistofdichte kelder voor mestopslag gereali seerd, een tuinder in Schip luiden heeft zijn kassen energiezuiniger gemaakt, in Zwanenburg werkt een graafmachine op biologisch afbreekbare olie, in Moer- kapelle is een klimaatscherm geplaatst in een kas en in Dronten wordt een Torbed- biomassabrander gefinan cierd. "Onze relatie, Komeco Holland BV, kwam met een normale financieringsaan- vraag voor de installatie", vertelt Bert Wiersma van de Rabobank Flevoland. "In het investeringsplan van vijf en half miljoen was de installatie opgenomen voor een bedrag van 965.000,-. Wij hebben toen voor dit onderdeel zelf de Milieu financiering voorgesteld. Het project leent zich er prima voor. Het bedrijf droogt en verwerkt onder meer bij hoge temperaturen koeienmest om er meststof fen voor de particuliere markt van te maken. Hun koolmonoxide-uitstoot is hoog en daar wilden ze wat aan doen. Met de nieuwe biomassabrander, die wordt gestookt met koffie-extrac- tieresidu's, houtvezels en sloophout, vermindert de CO-uitstoot, verbetert de energie-efficiency en wordt de capaciteit fors uitgebreid." Banken die meer willen weten over de Milieufinan ciering kunnen terecht op het RaboWeb, website Be drijven, rubriek Product, onderdeel Financieren, kopje Rabobank Milieufinancie ring. Bij de Fiscus kan de VAMIL-lijst (vrije afschrij ving milieu-investeringen) worden opgevraagd. Daarin staat een opsomming van vrijwel alle toegestane pro jecten. Groen Management C (030) 216 48 02 De Rabobank kreeg van het Europese Investerings fonds (EIF) toestemming deel te nemen aan het Euro pese groei- en Milieupro gramma. Dit richt zich op het bevorderen van nieuwe MKB-investeringen die een positieve bijdrage leveren aan het milieu. De Rabo bank kreeg de toestemming onder andere omdat zij in haar missie aangeeft het milieu serieus te nemen. Het Europees Groei- en Milieuprogramma daagt de MKB-ondernemer uit nieu we bedrijfsinvesteringen op een milieuverantwoorde ma nier te doen. Als 'beloning' kan hij goedkoper geld le nen. De Rabobank heeft in dit kader de Rabobank Milieufinanciering ontwik keld. Die biedt de MKB- ondernemer onder meer een rentevoordeel van een half procent. Dit is mogelijk doordat het EIF een garantie aan de Rabobank afgaf. Hierdoor verkleint het risico dat de bank loopt als de ondernemer zijn lening niet kan terugbetalen. Servicedesk Bedrijven (040) 217 64 44 (kies 3) De basis voor een adequaat international cash manage ment (ICM) voor klanten is een goede rekeningstructuur en het aanhouden van rekeningen bij betrouwbare banken tegen optimale condities. Om dit proces goed en efficicient te ondersteunen, riep Ondersteuning Betaaldiensten de ICM Service Desk in het leven.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2