°4 Rabobank onderweg naar Europese financiële groep 2Q Afscheidsinterview Burghouts in Bank Bestuurder Interpolis werkt samenwerking metMeditel verder uit 19 9 9 Verouderde informatie op laatste release PCI OpMaatverzekering en SpaarZekerverzekering in Financieringsbeeld Klant Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 734 Week 17 Donderdag 29 april Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI6 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 "Binnen drie jaar maakt de Rabobank deel uit van een Europese groep financiële dienstverleners." Aldus Arthur Arnold, directeur Strategische Samenwerking van Rabo bank Nederland. Hij zei dat op een door Internationale Dienstverlening belegde bijeenkomst met vertegenwoordi gers van Europese partnerbanken van de Rabobank. Arnold deed zijn uitspraak tijdens zijn presentatie 'The Rabobank Group in an all finance world'. Volgens hem ligt de sleutel voor de toe komst vooral bij de toegang tot de klanten. Via welk dis tributiekanaal dan ook. In Nederland heeft de Rabo bank een relatief comfortabele positie. "Maar wat stellen we voor in Europa met 300 mil joen mensen en 150 miljoen huishoudens?" Het staat voor hem vast dat de Rabobank tus sen nu en 2002 "met behoud van de eigen lokale c.q. regio nale identiteit" deel wordt van een pan-euro financial services group. "Want tegenwoordig is groot niet groot genoeg." Rabobank-econoom Wim Boonstra confronteerde het Europese bankiersgezelschap met de gevolgen van de EMU voor hun sector. Over de ren temarges, die over de hele linie omlaag gaan, zei hij: "Dat blijft, het is een structureel effect." Voor alle banken voor spelde Boonstra onder meer inkomensverliezen, fikse ont wikkelingskosten en een toe nemende concurrentie. Volgens Boonstra wordt een perfecte grensoverschrijdende dienst verlening voor klanten heel be langrijk. "Anders verlies je ter- Banken ontvingen twee we ken geleden per abuis een ver keerde versie van het PC In formatiesysteem. Dit heeft vooral gevolgen voor infor matie in de directories Bedrij ven en Cliënten Advies. Een nieuwe versie (PCI9905.1) van het informatiesysteem is op 7 mei bij de lokale banken Doordat er tijdens de pro ductie van versie 9905, die banken op 16 april ontvin gen, iets fout ging, is een deel van de informatie niet op de cd gekomen. Tijdens het lokaal installeren van de cd zijn daardoor een aantal verouderde documenten in Huis Hypotheekadvies rein." Hij gaf de buitenlandse banken als strategie mee: pro ducten en service verbeteren, ef ficiënter werken, heroriënteren en internationaal samenwerken. Als specifieke uitdagingen voor coöperatieve banken zag Boonstra een versterking van hun kracht in retail banking en het streven naar synergie. Als hoofd van Internationale Dienstverlening deed Jos Hurks aansluitend een oproep "om de handen ineen te slaan bij de internationale samenwerking". Met name doelde hij op het behartigen van de belangen van kleine en middelgrote Neder landse bedrijven. Hurks bleek een warm voorstander van in tensievere samenwerking tus sen Rabobank en Europese Arthur Arnold: "Tegenwoordig is groot niet groot genoeg. partnerbanken. "Onze dienst- verleningsrollen zijn comple mentair. Het is essentieel dat we de praktische samenwer king goed organiseren. In ternationale Dienstverlening, de Dutch Desks en de gener- al managers van de buiten landse kantoren moeten goed geolied samenwerken. Voor lokale bankklanten in het buitenland is de Rabobank dan regisseur van de dienst verlening en zijn de partner banken de productaanbie ders. Voor klanten van part nerbanken in Nederland is dat precies andersom." de verschillende directories blijven staan. Zo is bijvoorbeeld de infor matie over het doorlopend krediet niet aangepast aan de huidige tarieven. Banken wordt gevraagd hier op te letten. Geadviseerd wordt om voor het uitreiken van de informatie aan de klant de tarieven zelf aan te passen. Een overzicht van docu menten waarvan nu een ver ouderde versie beschikbaar is, staat als aanvullende informatie op het RaboWeb. Communicatie AB r (040) 217 53 10 'Ik zeg met klem dat we nog een hele weg te gaan hebben, maar ik ben van mening dat het HR-beleid zoals de Rabobank dat voert momenteel zijn weerga niet kent.' Hoofddirectielid Paul Burghouts zegt dit in Bank Bestuurder nummer drie van dit jaar, dat vandaag bij de banken ligt. De socioloog Burghouts kwam in 1975 in dienst van de Rabobank. Op 1 mei, bij na 25 jaar later, neemt hij af scheid van de organisatie. Volgens Burghouts zit het werken aan medewerkers- waarde 'ons aan het hart ge bakken'. "Het zijn de men sen die deze bank maken. Als we in staat zijn dat goed te waarderen, komt de rest nagenoeg vanzelf." Een meer Rabospecifieke invulling van het arbeidsvoorwaarden pakket zou daarbij kunnen helpen, aldus Burghouts. De tijd lijkt hem dan ook zo langzamerhand rijp om af scheid te nemen van de ban- ken-CAO. Verder in Bank Sc Bestuur der onder meer bestuurs voorzitter Jan Boersma van Rabobank Zevenhuizen- Moerkapelle over de ont dekkingsreis van zijn bank naar een eigen ambitiestate ment, de ervaringen van twee banken met klank bordgroepen en de works hop 'Besturen en toezicht- houden' in Flevoland. De directies van alle banken krijgen vandaag een brief van Interpolis Leven over de gang van zaken bij keuringen voor levensverzekeringen. De ver- In het administratieve sys teem Financieringsbeeld Klant (FBK) zijn vanaf begin mei ge gevens opgenomen van de nu nog ontbrekende Interpolis producten, waaronder de Op- Maatverzekering (OMV) en de SpaarZekerverzekering (SZV). Van deze producten zullen onder meer de jaarpremie en opgebouwd kapitaal getoond worden. Flierdoor is het finan cieringsbeeld in FBK ten aan zien van de klantproducten compleet geworden. Bij herre kening van de premies bij de OMV en de SZV was het tot nu toe noodzakelijk telefonisch contact op te nemen met Interpolis om het opgebouw de kapitaal op te vragen. Dit hoeft nu niet meer omdat FBK dit gegeven kan leveren. Rabobank Huis Hypotheekadvies 7 (040) 217 62 71 zekeraar heeft hiervoor on langs een overeenkomst ge sloten met Meditel, een orga nisatie gespecialiseerd in medische keuringen. Klanten kunnen voortaan worden gekeurd bij één van de vestigingen van Meditel of bij een arts die samenwerkt met deze organisatie. In principe kan er via het centrale tele foonnummer van Meditel binnen een week een af spraak worden geregeld. Rabobanken die de voorkeur geven aan een al bestaande samenwerking met een keu ringsarts kunnen deze voort zetten. Ze moeten deze arts wel in het bestand van Meditel la ten opnemen. In de brief, die een aanvullend document is bij dit artikel op het RaboWeb, staat hoe dat in zijn werk gaat. Als gevolg van de samenwer king met Meditel ontvangen de lokale banken eind mei nieuwe keuringssetjes ter ver vanging van de huidige. Al leen voor Arbeids Ongeschikt heids Verzekeringen blijven de bestaande keuringssetjes gehandhaafd. Interpolis Medische Dienst C (013) 462 14 28

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1