Pluim voor HAC Rabobank Utrecht Werving trainees Nieuwe uitgave Rabojournaal Rabobank verbruikt meer in plaats van minder energie Aangepaste deadlines personeelsadvertenties ournaaI Waardering Carp voor overzicht bijkomende woonlasten Meerjarenafspraak met het rijk op de tocht Niet meer ondertekenen Rabofoonovereenkomst "Het vinden van een geschikte hypotheek, en vooral het inwinnen van een goed en onafhankelijk advies, blijkt niet makkelijk." Dat concludeert het blad Carp na een onder zoek op de hypothekenmarkt. De auteurs zeggen bijna te verzuipen in de hoeveelheid onvolledige, tegenstrijdige en soms zelfs onjuiste informatie. Het blad deelt een pluim uit aan het Rabobank Hypotheek Advies Centrum (HAC) in Utrecht, dat als enige inzicht kon geven in alle bijkomende woonlasten. Steeds vaker sturen tijd- aanleiding om het belang schriften verslaggevers op van advieskwaliteit nog eens pad om de kwaliteit van te benadrukken. Gewoon hypotheekadviseurs te tes ten. Daarbij wordt vaak ver slag gedaan van de normen en voorwaarden die de ver schillende geldverstrekkers hanteren. Afgelopen maand nog publiceerde het blad Money een verhaal over de maximum hypotheekbedra gen die worden verstrekt. Deze maand is het dus Carp dat op onderzoek is uitge gaan. Rob Luters van Rabobank Nederland Huis Hypo theekadvies: "Het Money- onderzoek was voor ons De sollicitatieronde van de wervingscampagne voor universitaire trainees sluit aanstaande vrijdag al. In de Rabokrant van giste ren stond abusievelijk dat dit pas volgende week vrijdag zou zijn. Afstu deerders met affiniteit met financiële dienstverle ning - en Rabobank- medewerkers die dergelij ke studenten willen 'tip pen' - kunnen meer infor matie krijgen via Internet www.rabobank.nlAverken) en het gratis telefoon nummer (0800) 19 30. P&0 Consult 7 (040) 217 56 22 door in praktijk te brengen wat we in onze gedragscode beloven. Het Carp-onder- zoek bevestigt de visie dat we ons hierdoor daadwerke lijk kunnen onderscheiden." Hij vervolgt: "In het arti kel worden wederom vraag tekens gezet bij de onafhan kelijkheid van tussenperso nen. Verder rapporteren de auteurs dat het vooral de banken zijn die de klant vra gen stellen over zijn toe komstperspectief. De meeste onafhankelijke hypotheek bemiddelaars schieten daar in schromelijk tekort. Verder zijn de banken zorg vuldiger in de berekening van risico's die een eventuele rentestijging met zich mee brengt. En dat is precies één van de items in onze eigen gedragscode." Een mooi compliment is er in het artikel voor de Rabo bank Utrecht. "Afgezien van deze bank weet geen enkele adviseur, zelfs niet bij be nadering, te vertellen hoe veel we maandelijks kwijt zijn aan bijkomende woon lasten, zoals opstalverze kering, gas, water en licht, OZB-belasting, gemeente lijke heffingen en dergelij ke", aldus het blad Carp. Commercieel manager Floris Veenendaal is uiter aard blij met het compli ment. "Wij hebben deze tarieven simpelweg opge vraagd bij de gemeente. Hiermee tonen we onze lokale kennis en betrokken heid en delen die met onze klanten. Een uitgelezen mogelijkheid om de klant net even méér te bieden. En uit het artikel in Carp blijkt dat dat ook als zodanig wordt opgepikt." Klanten krijgen in week 18 of 19 de tweede editie van het Rabojournaal bij hun re keningafschrift. Het hoofd artikel van deze uitgave gaat in op de verschillende moge lijkheden om bankzaken te regelen. Centraal staat de Rabofoon. De klant wordt geattendeerd op het opwaar deren van zijn beltegoed via de Rabofoon en kan gebruik maken van een aanbieding voor een mobiele telefoon zonder abonnement. Ook worden de producten Rabo Internetbankieren en de nieuwe versie van Rabo Telebankieren kort belicht. Verder staat in dit nummer een artikel over valutering. De tips besteden aandacht aan de Rabobank Servicelijnen, een aanbieding voor zon nepanelen in samenwerking met Greenpeace én de moge lijkheden van de Europas. De banken krijgen een dezer dagen per kantoor 5 exemplaren van het Rabo journaal. Cliënten Advies r (040) 217 70 08 (kies 7) De Rabobank blinkt nog niet uit op het gebied van ener giebesparing. Dat zegt Jos de Wit van Rabofacet Spectrum. "Twee jaar geleden sprak de organisatie met het ministerie van Economische Zaken (EZ) af het energieverbruik bin nen tien jaar met 25% terug te dringen. Sindsdien is, mede als gevolg van onze groei, het verbruik alleen maar geste gen." Nieuwe initiatieven van Rabofacet moeten ervoor zorgen dat met deze trend gebroken wordt. Volgens De Wit is het van belang dat de Rabobank zich inspant voor minder energieverbruik. "Enerzijds omdat we ons graag affiche ren als groene bank. An derzijds omdat het minis terie van (EZ) druk op de ketel zet." Zo benadert het ministerie sinds kort alle bedrijven die een hand tekening hebben gezet onder de Meerjarenafspraak Ener- Bedrijven (zie Cliënten Advies) Bedrijven f (040) 217 64 44 (kies 3) gie-Efficiency (MJA). Deel nemers die zich niet vol doende inspannen om de doelstellingen te halen, wor den zonder pardon uit de MJA gezet en lopen ook alle (financiële) voordelen van de regeling mis. De Wit: "De overheid vindt dat ook de Rabobank beter haar best kan doen. Maar voor uitzetting hoeven we nog niet te vrezen. Omdat we een coöperatie zijn, heeft de overheid er begrip voor dat organisatiebrede initia tieven op het gebied van energiebesparing moeilijker te realiseren zijn." Maar het geduld van de overheid raakt eens op, vreest De Wit. "Daarbij komt dat we het aan onszelf en aan onze klanten verplicht zijn om energiebesparing serieus te nemen." Om de banken hierbij te helpen introdu ceert Rabofacet later dit jaar enkele nieuwe initiatieven. Zo komt er een monito- ringssyteem voor alle kanto ren, waarmee het energie verbruik per kantoor kan worden vastgesteld. Voor de grotere kantoren komt Rabo facet met een advies over energiebesparingsplannen. Banken die met nieuwbouw bezig zijn, worden verplicht om een energiebesparings norm op te nemen in het Programma van Eisen. Alledrie de diensten ko men na de zomer beschik baar. Maar dat betekent niet dat de banken daarop moe ten wachten. De Wit: "Banken die nu al aan de slag willen, kunnen contact opnemen met de regionale huisvestingsadviseur. Vanwege de komende nationale feestdagen wor den de aanleverdata van per soneelsadvertenties voor dagbladen en de Interme- diar vervroegd. Vacature houders kunnen de gewij- in de RAILS Vacaturebank Beheer onder het kopje 'wijzigingen'. Corporate Arbeidsmarktcommunicatie zigde aanleverdata vinden C (030)2162881 De Rabobank en Valutering Per telefoon altijd uw Rabobank in Schakel de zon in met Greenpeace Wat u allemaal kunt met de Europas van de Rabobank! Speciale aanbieding voor lezers Rabojournaal I

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2