Kunnen wij de was de deur niet uitdoen?' Rabobank ondertekent convenant biologische varkenshouderij Bedrijven RaboGeldService vereenvoudigt geldbeheer Supermarkten, winkeliers en lokale eisen zijn hoog. Dan rijst d Supermarkten, winkeliers en lokale banken krijgen dagelijks een stroom contant geld over de toonbank. Biljetten en munten die geteld, verwerkt en afge voerd moeten worden. Een arbeidsinten sieve en kostbare klus, waar ondernemers en banken steeds minder tijd en geld voor over hebben. "De RaboGeldService kan dan een goede efficiencymaatregel zijn", aldus Tinus Comperen van Betaaldiensten Met de RaboGeld Service (RGS) gaan papieren en sinds kort ook muntgeld stortingen van klanten rechtstreeks naar de Rabo- geldtelcentrale. De RGS neemt banken daarmee telwerk en administratie uit handen. Ook het recht streeks leveren van bijvoor beeld wisselgeld aan super markten kan worden uit besteed. Comperen ziet in de RGS een aantrekkelijke oplossing voor banken met grote geldstromen en ban ken die werken met het nieuwe bankhalbedienings- concept. Comperen: "Veel banken kunnen moeilijk personeel vrijmaken om de dagelijkse bult geld te behappen. Tellen moet ge beuren onder het 'vier-ogen- principe' en de beveiligings eisen zijn hoog. Dan rijst de vraag: kunnen wij de was de deur niet uitdoen?" Een nieuwe kantoorinrich ting en personele druk waren de overwegingen van Rabobank Uithoorn om vorig jaar juni over te stap pen op de RGS. Nu er in de bankhal minder geldhande lingen plaatsvinden, is tellen uitbesteden een logische stap. Peter van Grieken, ma nager Cliënten Advies: "De voordelen zijn zo groot dat de extra kosten van een af- stortautomaat en waardever- voer acceptabel zijn. Klanten deponeren hun geld in een sealbag in de automaat en wij hebben er geen omkijken meer naar. Het geeft cliënt adviseurs meer ruimte voor hun adviesfunctie." Voor ondernemers brengt het afhandelen van stortin gen in de geldtelcentrale twee belangrijke veranderin gen met zich mee. Zo vindt de boeking op de rekening een dag later plaats. Dit leidde volgens van Grieken niet tot klachten. Ook gel den er hoge kwaliteitseisen voor de aanlevering. Waar Rabobank Uithoorn vroeger nog bankbiljetten met pa perclips accepteerde, is de telcentrale veel strenger en We zullen meer energie moe ten steken om klanten te wijzen op een onjuiste aanlevering. Hierbij is de in structiekaart met kwaliteits eisen een perfect hulp middel." Inmiddels laten zo'n 25 lo kale banken hun stortingen tellen in de telcentrale. Comperen verwacht dat er Tinus Comperen van Betaaldiensten in de Rabogeldtelcentrale in Houten waar dagelijks gemiddeld 20.000.000,-aan bankbiljetten en munten wordt geteld. rekent zij een hoger tarief voor B-kwaliteit. Van Grieken: "Omdat wij dit nog niet doorbelasten aan klanten, krijgen we wat ho gere kosten voor de kiezen. Rabobank Nederland en 21 andere partijen in de varkens keten ondertekenden begin maart in Den Haag het conve nant biologische varkenshouderij. De partijen ambiëren een volwaardige sector waarbij vraag en aanbod in even wicht zijn. Ze streven naar 470.000 biologische vleesvar kens in 2005 op een totaal van 15 miljoen. In het convenant staat de bevordering van de productie en afzet van biologisch varkensvlees cen traal. Eerdere individuele initiatieven van grootwin kelbedrijven, de slachterijen en de primaire varkenshou derij om dit doel te bereiken liepen spaak. Rabobank Nederland onderkende het belang van een gezamenlijke convenant. Met de onderte kening wil de bank zich in spannen voor klanten die in de varkenssector werkzaam zijn. "Ook willen we duur zame agrarische productie versterken en meer elan geven. We hebben daar geen commercieel belang bij, het zijn puur ideële motieven," aldus Wim Thus, krediet adviseur landbouw bij Rabobank Nederland. Thus verwacht niet dat ban ken hun klanten wezenlijk anders moeten benaderen. "Het zal nooit zo zijn dat we de kredietverlening on dergeschikt maken aan het convenant. Voor de biologi sche varkensboer gelden de zelfde eisen als voor iedere andere kredietnemer. Het convenant zorgt ervoor dat de afzet van biologisch var kensvlees wordt gegaran deerd door grootwinkelbe- Door het convenant stijgen de perspec tieven voor de varkenssector. drijven. Hierdoor stijgen de perspectieven voor de var kenshouders en daarmee ook de financieringsmoge lijkheden." Volgens Thus vinden som mige partijen die het conve nant ondertekenden dat lo kale banken te snel 'nee' verkopen aan biologische varkenshouders met een fi- nancieringsverzoek. Dat komt volgens hem doordat er nog weinig financiële ge gevens bekend zijn over het aantal be drijven dat hier pro fessioneel mee bezig is. "Om een finan- cieringsverzoek goed te kunnen beoorde len zijn deze gege- iedere maand twee a drie banken bijkomen. Meer informatie over de RGS staat in de handleiding RaboGeldService op het RaboWeb. vens noodzakelijk", zegt de kredietadviseur. "De conve nantpartners hebben toege zegd ons deze informatie te geven. De afdeling Land en Tuinbouw van Kredietrisico- management neemt dit op in de branchebeschrijvingen op het RaboWeb." Thus draagt de duurzame varkenshouderij een warm hart toe. "Deze sector staat de laatste tijd in een ongun stig daglicht. Dit doet af breuk aan de inspanning van de individuele varkens houder." Veel varkenshou ders zoeken naar continuï teitskansen op de lange termijn. "Hoewel de biolo gische varkenshouderij niet dé oplossing zal zijn, is het voor sommigen een kans: economie en ideologie kun nen prima samengaan. Het is goed dat de Rabobank zich voor deze sector in spant." 8 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8