'Bouwen begint bij het leggen van een goed fundament' IA Huis Hypotheekadvies Andere inrichting van organisatie werpt vruchten af Hypotheekadviseurs die zelf de telefoon opnemen, de dossiers van hun klanten beheren en hun eigen agenda bijhouden. Bij veel banken is dit eerder regel dan uitzondering. "Zonde", vindt Desiree Verdaasdonk, projectmanager bij Rabobank Nederland Huis Hypotheekadvies. "Want met een andere organisatie kunnen deze banken de markt veel slagvaardiger bewerken." Dat zij daarin gelijk heeft, bewijzen de Rabobanken Den Haag en Heel en Thorn. Beide banken voerden afgelopen tijd rigo- reuze wijzigingen door. "Bouwen begint bij het leggen van een goed fun dament", verklaart Douwe Dijkstra, commercieel ma nager in Den Haag. Een grondige aanpak was brood nodig. Want Den Haag werd 'als donderslag bij heldere hemel' geconfronteerd met het vrijkomen van duizen den VINEX-woningen. "Tot die tijd lieten we al het werk op ons afkomen. Er werd niet bijgehouden wie welke contacten met de klant had en wie welk dossier be heerde. Met de normale groei van 5% was dat geen Dijkstra: "Met behulp van Consultancy van Rabobank Nederland hebben we geke ken waar de schoen wrong. Meteen werd duidelijk dat er iets in de interne organisatie fout zat. We zaten in een vi cieuze cirkel. Iedereen spande zich in om de ach terstanden weg te werken, met als gevolg dat er op an dere terreinen nieuwe ach terstanden ontstonden. Daardoor moesten er soms zelfs klanten 'in de wacht'- worden gezet." Er werden verbeterpunten opgesteld om de organisatie te vernieuwen. "Van achter naar voren", zegt Dijkstra. "Eerst moet de administratie op rolletjes De teamleden van Huis Hypotheekadvies van Rabobank Heel en Thorn in vergadering bijeen. enkel probleem. Totdat we ineens de omzet met 100% zagen toenemen." Vicieuze cirkel Met die omzetstijging groeide de achterstand in de administratieve afwikkeling. Rabokrant Extra lopen, pas dan kun je door bouwen." De eerste stap was het installeren van nieuwe hardware. Daarna volgden de overige verbeterpunten. "Met succes", vindt Jakob Olijve, medewerker Com- Jungbauer nam na het semi nar zijn medewerkers mee naar de hei. Daar werd in dringend gepraat over de Daarnaast startte de samen werking met het SCH. De tijd die daarmee wordt ge wonnen, wordt benut door Prisma en PREH te gebrui ken. Verder beantwoordt de binnendienst de eerstelijns vragen, verzorgt een deel van het cross-seilingstraject en maakt de werkdossiers gereed. De hypotheekadvi seurs werken dossierloos. Met behulp van een lokaal ontworpen statusformulier merciële Binnendienst bij de bank. "Het werk is veel in zichtelijker gemaakt. Vanaf het eerste klantcontact wordt bijgehouden wie wat heeft gedaan. Daarnaast hebben we een mobiele sor- teerkast aangeschaft waarin iedereen de te passeren aktes, aflossingsnota's en royementen legt, gesorteerd op de dag waarop ze moeten passeren. In één oogopslag is duidelijk wat er allemaal ligt. Tenslotte is er een bakje 'onaffe'-zaken gekomen voor de onafgewerkte klus jes. Wie tijd heeft pakt dat op. En we zien gelijk hoe veel achterstand er is." Volgens Olijve is het werk een stuk aangenamer gewor den. "De sfeer is verbeterd. Bovendien krijgen we steeds meer tijd om de adviseurs te ondersteunen." Bouwstenen Bij Rabobank Heel en Thorn zijn ze sinds vorig jaar zover. "Bij louter toeval", zegt com mercieel manager Particulieren, Marcel Jung- bauer. "Ik liep met het idee de zaken anders te regelen toen ik een seminar van Rabobank Nederland bij woonde. Daarin kwamen zaken aan de orde als samen werking met het Service Centrum Hypotheken (SCH), FBK en Zekerheden. Daar werden zoveel bouwstenen aangereikt, dat het stom zou zijn om daar niet meteen een huis mee te bouwen." Jakob Olijve en Douwe Dijkstra bij de mobiele sorteerkast. huidige situatie en hoe die te verbeteren. Jos Mulle- neers, gecertificeerd hypo theekadviseur bij de bank: "Vroeger werden we altijd rechtstreeks door de klant gebeld. Ook hielden we onze eigen agenda bij. Dus kwam het voor dat ik werd gebeld vlak voordat ik een afspraak met een klant had." Lokaal statusformulier Dat is veranderd. De klant krijgt nu alleen het tele foonnummer van de bin nendienst. Die draagt zorg voor het telefoonverkeer en het agendabeheer. wordt bijgehouden in welk stadium de aanvraag zich bevindt. Mulleneers: "Na invoering van deze veranderingen is een tweede heisessie georga niseerd waarbij alle proces sen binnen het segment vol ledig zijn bekeken. Dus: wat gebeurt er allemaal als de telefoon gaat. Met als doel om de zaken efficiënter te laten verlopen. Ik heb er wel lol in. Als ik naar een klant ga, krijg ik van de binnendienst een compleet startdossier. Ikzelf ben daar door vooral commercieel bezig." Workshops Procesinrichting Het segment Rabobank Huis Hypotheekadvies start over enkele maanden met workshops Procesinrichting. "Het doel is om de banken te begeleiden bij het realiseren van daadwerkelijke veranderingen in hun procesinrichtingen", licht Desiree Verdaasdonk toe. Het accent ligt op het belang en de mogelijkheden van een efficiëntere werkwijze. "Maar vooral komt aan de orde wat de banken zelf kunnen doen." Er zijn twee workshops. De een richt zich op het administratieve gedeelte, de ander gaat vooral over de wijze waarop het commerciële proces kan worden verbeterd. "Het is een laagdrempelige bijeenkomst waarbij we proberen te bereiken dat de banken de juiste medewer kers, systemen en hulpmiddelen voor de juiste zaken inzetten. Zodat werkzaamheden efficiënter verlopen."Binnenkort ontvangt de com mercieel manager nadere informatie over de workshops.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 7