Mbo-niveau of -diploma? I De Achterkant Nader bekeken Scholing medewerkers IGi'nMIS Met: oh art Vriesema standplaats: Amstelveen r' Medewerkers moeten zich inspannen om zich blijvend te kwa lificeren voor een functie. "Hierbij zal het mbo-niveau als minimum worden ge hanteerd", aldus het Sociaal Plan van de Rabobank. Hoe werkt dit in de prak tijk? Gaat het daadwerkelijk om het niveau of vinden banken een diploma belangrijker? Karin Yspeert, manager P&O bij Rabobank Den Haag e.o.: "Iedereen die bij ons geen mbo-diploma had, hebben we dringend geadviseerd om op onze kosten een ver kort meao-traject te volgen. Als je het diploma hebt, weet je zeker dat er een noodzakelijke brede basis aan wezig is. Wij voorzien op termijn grote problemen voor mensen zonder mbo-diploma." Van de veertig mede werkers die in Den Haag in aanmerking kwamen voor de opleiding, zijn er 35 begonnen. Vijf daarvan hebben afgehaakt. "Natuurlijk zijn er mensen met tegenzin be gonnen, maar dat begint nu om te slaan. We respec teerden het als medewerkers zeiden: we doen het niet. Datzelfde geldt voor de mensen die zijn gestopt. Ieder een die hier werkt en meegroeit, houden wij graag. Maar voor mensen die straks tegen hun grenzen aanlo pen en ons advies niet opgevolgd hebben, worden de mogelijkheden beperkt. Zij zullen om moeten zien naar een andere functie, eventueel buiten de organisatie." Henk van de Moosdijk, bedrijvenadviseur bij Rabobank Someren-Mierlo, hoopt in november het versneld meao-traject af te ronden: "Drie jaar geleden werd ik door de bank verplicht mijn meao-diploma te halen. Want mijn func tie van productspecialist betalingsverkeer verdween en bij de nieuwe functie, bedrijvenadviseur, hoorde mini maal een mbo-opleiding. Ik baalde er stevig van, ook al omdat mijn werk- en denkniveau tussen mbo- en hbo-niveau ligt. Daarop ben ik getest. De bank wilde zelfs dat ik een hbo-opleiding ging volgen, maar dat heb ik geweigerd. Ook uit het oogpunt van mijn leef tijd, ik ben nu 45, en mijn sociale leven. Ik vond en vind de opleiding niet noodzakelijk, maar ik wil er wel Functie: Medewerker Rabo Merk Support wat van maken. Na tuurlijk leer ik dingen die ik kan gebruiken, zoals marketing, maar nu heb ik bijvoorbeeld les in banktechnisch Engels. In Someren heb ik meer aan een cursus dialect. Ook mijn manager kan mij niet vertellen wat de toegevoegde waarde is van dat Engels. Volgens mij heeft de totale opleiding alleen waarde als je elders aan de slag wilt." Jan van den Bogaard, voorzitter werknemersdelegatie CAAR: "In het Sociaal Plan gaat het duidelijk om het werk- en denkniveau. Helaas moeten we constateren dat banken dit nogal verschillend interpreteren. Ik kan goed begrij pen dat banken medewerkers stimuleren om een mbo- diploma te gaan halen, mits ze het doen om de kansen van die medewerkers op de interne- en externe arbeids markt te vergroten. Binnen het huidige Sociaal Plan mag het nooit een eis zijn. Vrijwel alle banken hebben het Sociaal Plan ondertekend, dus daaraan moeten ze zich houden. Doen ze dat niet, dan kunnen medewer kers dat aanvechten." Directeur Piet Ummels van Rabobank Susteren-Nieuwstadt vindt een mbo-diploma niet zaligmakend. "Wij kijken naar het werk- en denkniveau. Twee jaar geleden hebben we onze medewerkers daarop getest. Acht medewer kers beschikten niet over een mbo denk- en werkni veau. Voor hen is elders werk gevonden. Alle andere medewerkers hadden wel dat niveau, ook vier mede werkers die geen mbo-diploma, maar een lbo-diploma hadden." Hij vervolgt: "Meestal zijn het de veertig plussers die geen diploma hebben. Moet je die nog naar een mbo-opleiding sturen? Met hun ervaring zijn ze uitermate geschikt voor bijvoorbeeld een Commer ciële Binnendienst. Nieuwe medewerkers moeten wel een mbo-diploma hebben. Maar ook zij ondergaan een psychologische test. De uitslag daarvan is mede bepalend. Ook voor hen geldt: werk- en denkniveau en persoonlijke gedragskenmerken zijn belangrijker dan het diploma." In commercials voor radio en televisie geven klanten hun 'statement' over de Rabo bank. Johan Vriesema van Rabo Merk Support cast sinds 1 janu ari voor het reclamebureau van de Rabobank, FHV/BBDO in Amstelveen, geschikte karakters. "De stroom is goed op gang ge komen sinds de start van de cam pagne. De reacties op de commer cials zijn erg enthousiast. Ik krijg heel wat lokale banken aan de te lefoon die hun bestand overhoop halen en spontaan hun klanten bij mij aanmelden. Het zijn meestal mensen met leuke verha len, die we aanhoren en daarna uitgebreid registreren in de data bank. Soms laten we ons bij een project leiden door die verhalen; een andere keer moeten we op zoek naar een specifiek karakter dat het beste bij de boodschap past. Dat is afhankelijk van wat we willen bereiken met communi catie. Tijdens zo'n zoektocht maak ik ook gebruik van het net werk van contacten bij lokale banken dat ik opbouwde in de jaren als hoofd Communicatie van Rabobank Den Haag. Dat netwerk breid ik nu uit." "Sommige karakters worden be halve voor de commercials ook gebruikt voor brochures en dis plays. Daarom hebben we be hoorlijk wat mensen nodig voor al die verschillende toepassin gen. Voor de kalender bijvoor beeld heb ik ruim 25 klanten nodig om er 13 uit te kunnen kiezen. Overigens is er nog een andere manier om mensen te vin den en dat is gewoon de krant lezen, op straat lopen en rond kijken. Vind je een interessante persoonlijkheid dan spreek je die aan om uit te vinden of hij ook Raboklant is." Rabokrant Extra 12

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 4