'Samen met de bank zoeken naar een oplossing op maat' Cliënten Advies Consultancy Cliënten Advies breidt dienstenpakket uit Veel banken ronden in de loop van dit jaar het Verander- programma van Cliënten Advies af. De eerste stap naar een klantgerichte, 'pro-actieve' werkwijze is daarmee gezet. "Klaar zijn de banken echter nog niet", stelt Gerard van Giersbergen, hoofd Consultancy Cliënten Advies. "Er is vooral bepaald welke koers we willen varen. Nu komt het erop aan om op die koers te blijven." Consultancy gaat daarom haar activiteiten fors uitbreiden. 'Banken die dit serieus nemen zien hun bedrijfsresultaat binnen één jaar met tien procent toenemen.' Van Giersbergen: "Tijdens het Ver- anderprogramma is gebroken met de traditionele werkwijze en zijn we een nieuwe richting ingeslagen: naar een klantgerichte orga nisatie. De banken en ook de BVC hebben aangegeven be hoefte te hebben aan instru menten die hen op koers houden. Wij denken in die behoefte te kunnen voorzien. Tijdens het Veranderpro- gramma zijn wij namelijk ook wijzer geworden. Vanuit de praktijksituatie is intensief gesproken met de banken. De kennis en ervaring die we daarmee hebben opgedaan, gaan we nu benutten." Betere performance Een even logische als nood zakelijke stap, meent hij. "Met het Veranderpro- gramma is een mooie basis gelegd, maar dat is niet vol doende. Ik denk dat elke bank haar performance met zeker twintig tot dertig pro cent kan verbeteren. Het gaat er nu om dat we samen met de banken verder bou wen op het fundament." Hoe dat gaat gebeuren wordt vooral bepaald door de ban ken zelf. Van Giersbergen: "Hun vraag is leidend. Wij proberen om samen met de bank tot een oplossing op maat te komen." De activiteiten van Consul tancy beperkten zich de af gelopen twee jaar hoofdza kelijk tot het Verander- programma. Nu het eind van het programma in zicht komt, komt er meer tijd vrij voor andere activiteiten. "Denk aan managers die hun personeel niet pro-actief Gerard van Giersbergen: "Er is behoefte aan instrumenten om de banken op koers te houden. krijgen, fusiebanken die er elk hun eigen werkwijze op na houden of een groep banken die wil samenwer ken op gebied van perso neelsplanning." Maatwerk Consultancy levert maat werk, maar handelt wel vol gens een vast stramien. Vier vragen staan daarin cen traal: Wat is de bestaande situatie? Wat is de gewenste situatie? Hoe kun je de ge wenste situatie bereiken en Hoe zorg je ervoor dat het veranderingsproces bank- breed gedragen wordt? Naast maatwerk zijn activi teiten in gang gezet voor vragen die vaker voorko men. Drie daarvan zijn in middels van start gegaan. Het Verbetertraject, het Benchmarkprogramma en de Introductie bijeenkomst voor de nieuwe manager. Het Verbetertraject geldt als de opvolger van het Veranderprogramma. "Maar voor deelname eraan is het niet noodza kelijk dat je eerst dat Veranderprogramma hebt gevolgd", zegt Dorine Heldring, bij Consultancy CA één van de trekkers van het Verbetertraject. Volgens haar beoogt het traject vooral dat de banken continu bezig zijn met het nastreven van verbe teringen in hun organisatie. "Als referentiekader gebrui ken we het model van het Instituut Nederlandse Kwa liteit (INK)", zegt Heldring. "Met behulp daarvan kunnen de banken zich ver gelijken met elke andere on derneming. Op punten als klantwaardering en onderne mingsresultaten, maar ook op zaken als waardering door de maatschappij." Aan elkaar spiegelen Met de introductie van het Benchmarkprogramma kun nen banken zich meer aan elkaar spiegelen. "Kern van dit instrument is dat de ene bank zijn resultaten verge lijkt met die van andere banken in de groep. Vervolgens wordt gezocht naar de verschillen en vooral de oorzaken ervan. Dat leidt tot 'best practice', werkwijzen van banken die leiden tot een beter resul taat. Andere banken kunnen die overnemen, die hoeven dus niet zelf op zoek naar het wiel." Volgens consultant Kees Kwakernaak leidt dit tot verdere verbeteringen in de nagers kennismaken met Rabobank Nederland en daardoor inzicht krijgen in bijvoorbeeld het beleid van het segment en de oplei- dings- en begeleidingsmoge lijkheden. Niet minder be langrijk is dat men direct een netwerk gaat opbouwen binnen de organisatie." Franchisemodel Naast genoemde activiteiten is Consultancy druk bezig met het de ontwikkeling van het franchisemodel, dat ook in het nieuwe Distributie beleid wordt genoemd. De pilot zal op korte termijn van start gaan en de eerste resultaten daarvan zullen in de loop van 2000 beschik baar komen. Volgens Van Giersbergen leiden deze ont wikkelingen ertoe dat Consultancy een steeds gro tere bijdrage kan leveren bij het op koers houden van de banken. Met als doel: effectiviteit en efficiency. "Bij effectiviteit gaat het om het beter benutten van het verkoopmoment. Bij effi ciency is de wijze waarop je de organisatie inricht belangrijk." De Introductiebijeenkomst voor de nieuwe manager voorziet volgens Mariëlle Benchmarking hogere opbrengst en lagere kosten. "Ik voorspel dat banken die dit serieus nemen hun bedrijfsresultaat binnen één jaar met tien procent zien toenemen. Een resultaat dat vooral wordt bereikt door een intensive ring van de relatie met de klanten, de ontwikkeling van een gezonde database verbeteren implementeren oriënteren inventariseren Benchmarking Veranderprogramma Verbeterprogramma Benchmarking met Consultancy Cliënten Advies is een logisch vervolg op het Verander programma en kan ook goed naast het Verbetertraject worden gevolgd. Banken die niet hebben deelgenomen aan het Veranderprogramma kunnen ook deelnemen. Jenneskens van Consultancy CA duidelijk in een be hoefte. "Het is een eenvou dig middel met een enorm effect. Kern van de bijeen komst is dat nieuwe ma- en vooral door een grotere betrokkenheid van de mede werkers." Bedrijfsbureau Consultancy (040) 217 68 36 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 12