Adviescentrum Coöperatie- Ontwikkeling wil initiëren, inspireren en integreren Algemeen /x De directie van het WAB is blij met het ACO. Bert Mertens: "De coöperatie be vindt zich in een nieuwe fase. De tijd van denken, accom moderen en discussiëren is voorbij. Nu moet je in je han delen zichtbaar maken wie je bent en waar je voor staat. Dat kan alleen in een omge ving waar een direct contact bestaat met de banken en de markt. Want kenmerk van onze coöperatie is het denken vanuit de basis. Bovendien hoeven commercieel en coöperatief handelen elkaar niet te bijten. Beide hebben hetzelfde doel voor ogen, namelijk de behoefte van de klant. Het ACO zorgt binnen het WAB voor nieuwe ideeën, nieuwe creativiteit en nieuwe impulsen." voormalige stafgroep had vooral een beleidsmatige en redelijk onafhankelijke po sitie onder de Raad van Beheer. Na het afronden van de coöperatiediscussie vorig jaar is de organisatie in een nieuwe fase beland. Die vereist een andere denk- en werkwijze." Rabokrant Extra Welkom algemene vergadering "We willen werelden verbinden. Lokale banken met Rabobank Nederland, leidinggevenden met medewerkers en de wereld van de coöperatie met de wereld van de marketing", vertelt Willem Lageweg, hoofd van het nieuwe Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling (ACO). De voormalige coördinator van het project '100 jaar Rabobank' doet uit de doeken wat banken van het nieuwe centrum kunnen verwachten. Het ACO, dat in de plaats kwam van de Stafgroep Coöperatie, is onderge bracht bij het Werkgebied Aangesloten Banken (WAB). Volgens Lageweg een logische keuze: "We werken in het verlengde van lokale banken. De Willem Lageweg: "Steeds meer jonge honden." Het kersverse hoofd zou graag zien dat banken het ACO beschouwen als hun bondgenoot. Wat kunnen banken van het ACO ver wachten? Lageweg noemt drie kernbegrippen: initië ren, inspireren en integre ren. "Initiëren betekent onder meer voorstellen doen en acties ontwikkelen. Bij voorbeeld op het gebied van ledenwerving. We brengen banken met elkaar in con tact, communiceren ver schillende ervaringen en ideeën over ledenbe trokkenheid en onder zoeken hoe we kennis en expertise kunnen aanbieden als onder deel van het lidmaat schap. Bij voorbeeld tijdens se minars voor leden. Ook kijken we hoe banken hun maat schappelijke rol expliciet kunnen com municeren, door leden te laten meepraten over activi teiten die ze in het werkge bied willen ontwikkelen. In mei starten we een groot schalig onderzoek onder een met veel idealen. Als je er niet in slaagt je idealen te richten op de klant, dan ben je een roepende in de woe stijn. Marketing in zuivere vorm is doen wat de klant vraagt. Dit is ook het doel van onze coöperatie." Hardop filosoferend verge lijkt Lageweg de Rabo- bankorganisatie met een groep honden. "Honden zijn Meer respect voor elkaar Het ACO biedt vooral on dersteuning aan lokale ban ken. Dit ge beurt in nauwe sa menwer king met de regiokanto ren. Ook de Raad van Beheer en het WAB kun nen reke nen op steun. Lageweg: "Het WAB zit midden in een ver anderings proces. De relatie tus sen het WAB en lokale ban ken moet beter. Over en weer moet er meer respect zijn voor eikaars werk en rol. Het WAB moet banken in staat stellen optimaal klant waarde te leveren. Klant waarde is per slot van rekening één van de belangrijk ste uitkom sten van de coöperatie- In mei start een onderzoek dat inzicht moet geven in de motieven discussie." van klanten om lid van de Rabobank te worden. Het ACO valt niet langer rechtstreeks onder de Raad van Beheer. Voorzitter van de Raad van Beheer Wim Meijer: "De besluiten in het kader van de coöperatiediscussie hebben tot ver in de volgende eeuw betekenis voor de denk- en werkwijze in onze organisatie. Het WAB en de lokale banken staan gezamenlijk voor grote uitdagingen. Klantwaarde en medewerkerswaarde moeten nu praktische betekenis krijgen. Het ACO heeft tot taak hen hier bij te helpen en te prikkelen. Daarom is het verstandig dat deze afdeling deel uitmaakt van de directe interactie tussen Rabobank Nederland en de lokale banken. Via voortgangsrapportages en periodiek overleg blijft de Raad van Beheer betrokken bij de voortgang en knelpunten." klanten, dat inzicht moet geven in hun motieven om lid te worden." Coöperatie en marketing Een andere taak van het ACO is inspireren: "Dit doen we richting het WAB, maar ook naar lokale ban ken. Daarbij werken we nauw samen met de regiodi recties, die voor banken het eerste aanspreekpunt zijn. Op dit moment zijn we bij voorbeeld bezig meer sa menhang aan te brengen en nieuwe initiatieven te ont wikkelen om bestuurders en toezichthouders beter te on dersteunen. Daarbij probe ren we verder in te gaan op onderwerpen als klant waarde, medewerkers- waarde en lidmaatschap." De derde kern taak is integre ren: "We wil len werelden verbinden. Lokale banken met Rabobank Nederland, managers met medewerkers en de wereld van de coöpe ratie met de wereld van de marketing. De wereld van de coöperatie is er brave en loyale dieren. Als ik kijk naar lokale banken, dan zie ik steeds meer jonge hon den. Die willen met de coö peratie aan de slag. En hoe wel Rabobank Nederland vaak wordt gezien als waak hond, zie ik ook daar steeds meer jonge honden."

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 11