Centraal Financieel Adviseurs gaan banken structureler coachen Vastleggen verkoopkansen en productie in Verkoopwijzer UT e vraagt je als lokale bank wel eens af of je, po- pulair gezegd, alles eruit haalt wat erin zit bij een FA-klant", zegt Betty Bos, commercieel manager Financieel Advies van Rabo bank Oosterbeek-Renkum. "Daarom hebben wij een CFA benaderd voor een workshop integrale cliënt- advisering." Financieel Advies Tijdig benaderen ondernemers bij bedrijfsbeëindiging van belang 'Geen stok achter de deur, maar sturingsmiddel' De Centraal Financieel Adviseurs (CFA's) van Rabobank Nederland hebben in het jaar dat ze nu bestaan hun blikveld verruimd. In het begin lag het accent vooral op individu ele begeleiding van financieel adviseurs bij het opstellen van een financieel plan voor een complexe FA-relatie. De laatste tijd geven ze bij banken steeds vaker workshops aan de segmenten Financieel Advies en Bedrijven over de 'privé-kant' van ondernemers. Binnenkort komt daar een nieuwe dienst bij, in de vorm van structurele ondersteuning. Complexe klanten In de workshop kwamen twee cases aan de orde. Die hadden betrekking op de twee meest complexe klan ten met wie de financieel ad viseurs op korte termijn om de tafel zouden gaan zitten, een particulier en een direc teur-grootaandeelhouder (DGA). Bos: "Ondanks een goede voorbereiding bleek dat we zaken nog verder konden uitdiepen. De CFA heeft ons duidelijk gemaakt dat we de tijd, die een goede inventarisatie van de klant kost, dubbel en dwars terug verdienen in het adviesge- sprek met de klant. Je kunt dan sneller tot de kern ko men en levert daardoor meer klantwaarde." In Rotterdam heeft een CFA bij de lokale bank twee 'combi-workshops' gegeven voor de financieel adviseurs en de bedrijvenadviseurs. "Aanleiding daarvoor was het feit dat de DGA weinig aandacht besteedt aan de privé-kant van zijn onderne merschap", aldus commer cieel directeur Teun Koppenol van Rabobank Rotterdam. "Ook bij onze bank is die aandacht voor verbetering vatbaar, onder meer door intensievere samenwerking van de accountmanagers die bedrij ven adviseren en de finan cieel adviseurs. In de work shop is de CFA onder meer uitgebreid ingegaan op de levenscyclus van een bedrijf en in welke fasen de finan cieel adviseur contact zou moeten hebben met de on dernemer. Dat is van groot belang om pro-actief te kun nen handelen." Gunstig prijskaartje Floofd Consultancy FA en CFA's, Ad van den Heuvel beaamt dat het zaak is onder nemers, zeker als ze aan be drijfsbeëindiging denken, tij dig te benaderen. "We heb ben wat dat betreft veel po tentieel onder FA-klanten. Maar uit onderzoek komt naar voren dat er onder nemende Rabobankklanten zijn, die aangeven dat ze naar een andere bank stappen als bedrijfsbeëindiging gaat spe len. Daarom willen we de banken de mogelijkheid bie den de CFA voor langere ter mijn op structurelere basis in te huren, bijvoorbeeld voor een dag per maand. Aan deze nieuwe dienst komt een gun stiger prijskaartje te hangen dan het ad hoe inhuren van Centraal Financieel Adviseurs." Jacqueline van Wijngaarden is één van de vier Centraal Financieel Adviseurs. "De kroon op het werk, omdat het de toegevoegde waarde van Financieel Advies zichtbaar maakt. Het is een sturingsmiddel, maar geen stok achter de deur om financieel adviseurs af te rekenen op behaalde provisie." Dat zegt commercieel manager Financieel Advies Mare Steevens van Rabobank Midden-IJsselmonde in Barendrecht over de Verkoopwijzer. Midden-IJsselmonde werkt als proefbank al een tijdje met de nieuwste versie - 1.1.1 - van het pc-model. Coachen, sturen, in spireren en stimule ren. Begrippen die volgens consultant Ad van Hooydonk van het segment Financieel Advies van toe passing zijn op de manager anno 1999. "De Verkoop wijzer is voor die coachende en sturende rol essentieel. Aan de hand van de gege vens uit het pc-model kun je onder meer trainen op zwak ke punten van adviseurs." Grote hulp Het segment Financieel Advies van Rabobank Midden-IJsselmonde werkt nu ruim een jaar met de Verkoopwijzer. Steevens vindt het model een grote hulp bij pro-actief werken. In Baren drecht voert de commer ciële bin nendienst FA de gege vens in. Dat zijn namen en gegevens van klan ten, ver koopideeën en het verloop van eventuele adviesgesprekken. "Het is be langrijk om het doel van het model aan de medewerkers toe te lichten, als je ermee be gint", weet hij uit ervaring. "Ik gebruik de gegevens uit de Verkoopwijzer ook in ieder wekelijks bilateraal overleg. Daardoor zien de adviseurs dat er daadwerke lijk wat mee gebeurt." Betere sturing Steevens geeft een voorbeeld van informatie uit de nieuw ste versie van de Verkoop wijzer waarmee hij nog beter kan sturen: "Neem nu de adviseursproductie per product. Om een paar uiter sten te noemen: de een advi seert veel beleggingen, de ander veel levenproducten. Als manager probeer je dan uit te vinden hoe dat komt. Heeft het te maken met te weinig kennis van andere FA-producten, dan kun je daaraan werken." Van Hooydonk en Steevens vinden het jammer dat rela tief weinig banken - minder dan de helft - met de Verkoopwijzer werken. Steevens: "Het kost misschien vooral in het begin wat tijd, maar dat is de moeite waard. Als meer banken zich abonneren, kunnen we onze cijfers ook beter met elkaar ver gelijken." Rdbokrant Extra Coachen betekent onder meer trainen op zwakke punten van medewerkers. 6

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 10