16 °4 Marktaandeel daalt ondanks forse groei spaartegoeden Andere tv-commerdal voor 'Met gemak meer rendement' 19 9 9 Nederland heeft 269 miljard gulden op spaarbankboekjes staan Nieuwe release Alles in één Polis Onderzoek naar gebruik Rabofoon Xtra nummer 2 Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 725 Week 15 Vrijdag 16 april Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 Telefoon (040) 217 71 18* Fax (040) 21771 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 2195555 In Nederland is nog nooit zoveel gespaard als in het afge lopen jaar. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de Neder landers gezamenlijk 269 miljard gulden op hun spaarreke ningen hebben staan. Dat is 18 miljard gulden meer dan eind 1997. Ook de Rabobank profiteerde van deze groei: zij zag het spaartegoed toenemen met ongeveer vier miljard gulden. Het marktaandeel van de Rabobank op de spaar- markt nam desondanks verder af. Het marktaandeel van marktleider Rabobank staat al jaren onder druk. Volgens Guus Maas van Cliënten Advies is dit vooral het ge volg van de toename van nieuwe partijen op de spaar- markt. "Deze partijen ad verteren vaak met hoogren- tende spaarvormen. Voor ons als bestaande marktpar- Cliënten Advies De systeembeheerders van de banken hebben begin de ze week van Rabofacet een cd-rom gekregen met release 1.6 van het Alles in één Polis systeem. In tegenstelling tot bij eerdere releases is het niet mogelijk om het Zelfstudie pakket Alles in één Polis op het RaboWeb te plaatsen. Interpolis probeert de banken op korte termijn hiervoor een passend elektronisch alterna tief te bieden. Release 1.6 is een onder- houdsrelease. Dit betekent dat deze release weinig func tionele wijzigingen bevat en dat er met name aandacht is geschonken aan het oplossen van fouten uit eerdere versies. De belangrijkste wijzigingen zijn opgenomen in de re- leasenote die op het Rabo Web staat als aanvullend document bij dit artikel. Interpolis 7 (013) 462 12 00 tij met gevestigde balansver houdingen zijn deze aanbie dingen moeilijk te pareren. Bovendien zijn we met een marktaandeel van ongeveer 35% de grootste partij. En die krijgt bij toenemende concurrentie meestal de hardste klappen." Overigens valt het volgens Maas met de hardheid van Studenten van de Katholieke Universiteit Brabant (KUB) zijn afgelopen week gestart met een telefonische enquête over de Rabofoon. Zij zullen tot begin mei klanten van lokale banken benaderen. De klant gegevens komen uit de mar ketingdatabase. Het doel van het onderzoek is de gebrui kers en niet gebruikers van de Rabofoon in kaart te brengen, zodat duidelijk wordt waarom bepaalde klanten wel of geen gebruik maken van de Rabofoon. Het onderzoek is een afstu deeropdracht van Rogier Verhulst die aan de KUB bedrijfseconomie studeert en stage loopt bij het segment CA. Hij voert het onderzoek in opdracht van Cliënten Advies uit. Banken met vragen kun nen onderstaand telefoon nummer bellen. Rogier Verhulst C (040) 217 54 30 die klappen wel mee. "Uit de cijfers van het CBS blijkt dat we iets minder dan een kwart van de groei voor onze reke ning hebben genomen. Maar in die cijfers ontbreken par ticuliere spaarmiddelen als Rabo Dividendsparen en Rabo Groeisparen. Daarnaast zijn ook zaken als Agaath en de groenfondsen niet meege nomen. Als je deze spaar vormen wel zou meereke nen, dan zou ons marktaan deel er wat beter uitzien." Niettemin was ook dan het marktaandeel verder afgenomen. "Dus wordt het hoog tijd dat we ervoor gaan zorgen dat deze neer- Klanten met een Rabo Studentenrekening krijgen in week 16 of 17 Xtra num mer 2 bij hun rekeningaf schrift. Deze uitgave van Xtra besteedt aandacht aan Rabo Internetbankieren, de Rabo foon, het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK) in Wageningen en het ISO-congres. Het ISO- congres, waarvoor de Rabo bank hoofdsponsor is, wordt georganiseerd ter gelegen heid van het 25-jarig bestaan van het ISO (Interstedelijk Studenten Overleg). Verder staat er in dit nummer een aanbieding voor het blad Sportweek. Alle banken krij gen begin volgende week enkele voorbeeldexempla ren van Xtra nummer 2. Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 2) In Nederland is nog nooit zoveel gespaard als in bet afgelo pen jaar. gaande lijn wordt omgebo gen", stelt Maas. De eerste stappen in die richting zijn al gezet. "Er is een nieuwe strategie ten aanzien van sparen in de maak", onthult Maas. "Doel ervan is om het huidige marktaandeel minimaal te handhaven. Hoe we dat exact willen gaan aanpakken, zal pas na de zomer geheel duidelijk worden. Wel is er vastge steld dat sparen in ieder geval één van de belangrijk ste pijlers van de organisatie is en dus ook zal blijven." Tenslotte benadrukt Maas dat niet eenzijdig naar de prestaties op de spaarmarkt moet worden gekeken. "Op dat onderdeel daalt ons aan deel. Maar de Rabobank is vooral een brede financiële dienstverlener. Het gaat ons om de all-finanz dienstverle ning. Dus dient ons vizier ook gericht te zijn op pro ducten als beleggen en ver zekerd sparen." De tv-commercial voor de actie 'Met gemak meer ren dement' met Jan Gerben de Vries is vervangen door een commercial met Pieter Fluit. Reden hiervoor is dat de commercial met De Vries mogelijk de aandacht vestigt op de problemen bij enkele lokale banken waarover de landelijke pers de laatste dagen negatief heeft bericht. Pieter Fluit is de hoofd persoon in de drie com mercials en advertenties voor de Maand van de Toekomst. De commercial over toekomstvoorzienin gen, vermogensgroei en beleggen als alternatief voor sparen wordt nu tot en met 25 april uitgezon den in plaats van die met De Vries. De lokale adver tenties met deze klant van de Rabobank in Sneek blij ven wel gehandhaafd voor de actie 'Met gemak meer rendement', evenals alle andere activiteiten rond deze thema-actie. Het segment Financieel Advies en Rabo Beleg- gingsAdvies werken op dit moment aan een overzicht met vragen en antwoorden naar aanleiding van de recente krantenberichten over problemen met ver mogensbeheer en optie transacties bij Raboban- ken. Daarin komen ook de positieve kanten van het beleggen bij de Rabobank naar voren. Het overzicht komt zo snel mogelijk beschikbaar. Financieel Advies C (040) 217 70 07 Rabo BeleggingsAdvies f (010) 224 14 14

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1