Consument rekent bedrijfsleven af op de omgang met mens en milieu Persdienst Rabobank opnieuw de beste Lokaal euroblad voor zakelijke klanten c(Êf1 s 1 e u r 'Maatschappelijk ondernemen is geen last maar een lust' Bedrijfsbemiddeling 'Ondernemers hebben niet alleen oog voor winst maximalisatie' 'Standaard komen een medewerker van onze bank en een ondernemer aan het woord' Uit het tweejaarlijks onderzoek naar het functioneren van de persdiensten van financiële instellingen in Nederland komt de Rabobank opnieuw als beste van de grote banken uit de bus. In dit onderzoek wordt een aantal Nederlandse financiële journalisten gevraagd hoe zij de voorlichtingsaf delingen van banken ervaren. Meer dan zes van de tien consumenten kopen niet klak keloos een product of nemen niet zomaar een dienst af. Integendeel, zij houden er terdege rekening mee hoe de fabrikant of de dienstverlener met de mens en het milieu omspringt. Aldus een onderzoek van de Consumentenbond naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vooral de openheid, be reikbaarheid en de pro actieve houding van de pers dienst van de Rabobank blijken zij te waarderen. De ondervraagde journalisten spreken eveneens met waar dering over het jaarverslag van de organisatie en over het corporate magazine Rabovisie. Ook de contac ten met Interpolis krijgen het oordeel 'goed' van de Nederlandse pers. In het onderzoek is ook nagegaan hoe het imago van de Nederlandse banken on der journalisten is. Daaruit blijkt dat de Rabobank Bedrijven Handel, industrie en dienstverlening Te koop aangeboden Slagerij in dorpskern, op één van de Zuidhollandse eilanden. Bloemisterij in Noord- Overijssel met een be- drijfsoppervlakte van 250 m2. Klantenbestand van groot handel in diepvries- en versproducten in Noord- Brabant. Kamerplantengroothandel in het centrum van het land. Overname woning met bedrijfshal mogelijk. Te koop gevraagd Chocolaterie- of koffie- winkel in centrum van toeristenstadje nabij Den Bosch. Huurpand met eventueel bovenwoning. Te koop of management buy in gevraagd Productie- c.q. handelsbe drijf met kapitaalgoede ren en/of verbruiksgoede- ren. Locatie: maximaal 1 uur van Nijmegen. (Technische) groothandel of agentuur, eventueel met productie-afdeling. vooral op aspecten als 'goed management', 'innovatief karakter' en 'maatschappe lijke oriëntatie' zeer goed scoort; op het aspect 'inter nationaal' is de score veel lager. Hans Ludo van Mierlo, hoofd In- en Externe Com municatie: 'Ons achterblij vende internationale profiel heeft enerzijds te maken met het uitblijven van spectacu laire overnames; anderzijds met onbekendheid van onze internationale mogelijkhe den. We zullen de komende tijd ons internationale profiel nog wat indringender voor het voetlicht brengen.' Locatie: maximaal 1 uur van Nijmegen. Agrarisch Te koop gevraagd Melkveebedrijf met 35 a 40 hectaren grond in het zuiden of midden van het land. Tuinbouwbedijf met woon huis ter grootte van 1 a 2 hectaren zandgrond in een straal van 30 kilome ter van Vlijmen (omge ving Den Bosch). Samenwerking Landbouwmechanisatie- bedrijf in het Oosten van het land zoekt samenwer king met soortgelijke of aanverwante bedrijven. Meer informatie over deze bedrijven en de bemiddelende banken staat op het Rabo- Web, website Bedrijven, ru briek Klant Markt, kopje Bedrijfsbemiddeling. De infor matie wordt ook gepubliceerd op de Rabobanksite op Inter net. Mededelingen voor deze rubriek uitsluitend schriftelijk aan de redactie, EP BI6. Consumenten vinden het belangrijk dat producten een goede prijs-kwaliteit ver houding hebben. Maar heb ben die producten dan ook nog eens een verantwoord effect op de mens en het milieu, dan is de gemiddelde consument bereid er méér voor neer te leggen. Hoeveel meer? Dat varieert van negen tot zeventien procent. Overigens vindt 76 procent van de Nederlanders in zijn algemeenheid dat de rege ring bedrijven moet ver plichten meer oog te hebben voor de mens en het milieu. Desondanks blijken nog niet alle bedrijven in te zien dat maatschappelijk onder nemen in feite geen last maar een lust is. Dat valt te lezen in een ander onder zoeksrapport, van MKB- Nederland, verricht door de universiteit Nijenrode. De belangenvereniging van middenstanders noemt het zelf een 'hardnekkig misver stand' dat ondernemers al leen maar oog zouden heb ben voor winstmaximalisa tie. MKB-voorman Hans de Boer gaf op een studiemid dag over de concretisering van maatschappelijk onder nemen het goede voorbeeld door te proberen handen en voeten aan het enigszins abstracte begrip te geven. Drop-outs uit het onderwijs en randgroepjongeren moe ten volgens hem als het even kan opnieuw bij de arbeids markt worden betrokken. Via 'adoptieprojecten' zou den ondernemers samen met gemeenten daaraan een bij drage kunnen leveren. Ook asielzoekers zouden gehol pen kunnen worden via ondernemersprojecten die voor hen scholing en trai ningen verzorgen. Uit onderzoek komt de Rabobank als beste euro-adviesbank uit de bus. Dit is mede te danken aan lokale initiatieven, zoals die van Rabobank Veghel-Erp. Deze bank brengt sinds vorige jaar het eigen euroblad 'Euro visie' uit voor zakelijke klanten. ^Sm^iabobank WANNEER MOET IK REGINNEN MET DE AANPASSING VAN DE SYSTEMEN? In mei verscheen het eerste exemplaar naar aanleiding van de politieke beslissing over de landen die aan de euro mee mochten doen. In september volgde nummer twee, als voorproefje op het euro seminar dat een maand later in Veghel werd gehou den. Deze week ontvangen klanten de derde uitgave, waarin wordt gekeken hoe het na de girale invoering met de euro gaat en waarin een interview is opgenomen met euroconsultant Bert Wiss die tijdens het Veghelse seminar een lezing verzorgde. "We brengen minimaal twee keer per jaar een 'Euro visie uit, ver telt Manuela Elissen, spe cialist buiten lands beta lingsverkeer en euroconsu- lente bij Rabo bank Veghel- Erp. "Klanten reageren posi tief op het blad. We pro- beren zoveel mogelijk aan te sluiten bij de lokale situatie. Standaard komen een medewerker van onze bank en een onderne mer uit ons werkgebied aan het woord. Dit verhoogt de betrokkenheid." Bij 'Eurovisie' werkt de bank nauw samen met twee van haar klanten, een recla mebureau en een drukkerij. "Het reclamebureau houdt de interviews. De drukker HOF. KOM IK AAN EEN EUROTEKEN OP MIJN TOETSENBORD 1 neemt ook de distributie voor haar rekening." 'Eurovisie' wordt verspreid in een oplage van 1250 exemplaren. Het blad is een idee van de euro werkgroep van Rabobank Veghel-Erp. Banken die meer over dit initiatief willen weten, kun nen contact opnemen met de bank. Rabobank Veghel-Erp C (0413) 34 66 66

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2