Bonden willen opnieuw aan tafel met werkgevers I Rabobank Apeldoorn komt tot schikking met beleggingsklanten Dossier CAAR vernieuwd Verkoopwijzer vernieuwd I2o4 Rabokrant 1 19 9 9 Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 721 Week 15 Maandag 12 april Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 - Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 Er komt nog geen nieuwe CAO. De leden van FNV Bondgenoten hebben het eindbod van de werkgevers ver worpen met 70% van de stemmen tegen en 30% voor. De bond nodigt de werkgevers uit opnieuw aan de onderhan delingstafel te verschijnen. Liefst samen met de andere bon den, aldus FNV-bestuurder Dick van Huizen. Zien de werkgevers hiervan af, dan wil de bond met de individuele banken gaan praten. Het loonbod van 3,5%, de oplopende werkdruk en het gevoel van onderwaardering waren de belangrijkste rede nen voor de FNV-leden om het CAO-eindbod te verwer pen. "De banken hebben prachtige winsten gedraaid de laatste jaren en het perso neel heeft het gevoel dat ze daarvoor te weinig terug krijgt", aldus Van Huizen. Vandaag overhandigt hij de werkgevers een brief waarin dit staat. "We geven ze een week of anderhalf om te reageren. Doen ze dat niet, dan nodigen we alle tachtig banken apart uit." In de tus sentijd bereidt de bond wel al een actietraject voor. Woensdagavond is daarvoor een bijeenkomst in de Utrechtse Jaarbeurs. Voor die bijeenkomst nodigt het FNV ook de collegabon den De Unie, BBV en CNV uit. Los van het FNV hebben ook zij de banken uitgenodigd het overleg te heropenen, om 'alsnog tot een aanvaardbaar resultaat te komen dat kan rekenen op een breed draag vlak met alle betrokkenen'. De werkgevers zullen de ver zoeken van de bonden deze week bespreken, aldus Wytze de Jong van het directoraat Personeel van Rabobank Nederland. "We zullen zeker met de bonden in gesprek gaan. Afhankelijk daarvan zullen we bepalen of we opnieuw gaan onderhande len. Maar er ligt een eind bod, dus het zal niet eenvou dig zijn." De envelop openmaken en kijken of er weer iets bijgekomen is. In feite is dat het." Jan Gerben de Vries, klant van de Rabobank in Sneek, zegt het in de zesde commercial van dit jaar. De Vries besteedt het beleggen van zijn geld uit aan Rabo BeleggingsAdvies (RBA). De commercial is vandaag voor het eerst op de buis en geeft de aftrap voor de actie 'Met gemak meer rendementvan RBA. De tv-spot is tot en met 25 april te zien. Een volledig uitzendschema staat als aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb. Rabobank Apeldoorn bespreekt met een tiental beleg gingsklanten schikkingsvoorstellen, nadat is gebleken dat deze klanten als gevolg van onvoldoende informatie van de zijde van de bank schade hebben geleden. De bank heeft besloten tot deze maatregel omdat zij vindt dat zij haar zorgplicht onvoldoende heeft vervuld. In alle gevallen gaat het om klanten die put-opties had- Financieel Advies den geschreven. Het nieuws werd afgelopen vrijdag naar buiten gebracht door het Algemeen Dagblad. Hans Ludo van Mierlo, hoofd Externe Communica- De Verkoopwijzer is ver nieuwd. Banken met een abonnement op dit hulp middel krijgen deze week via de cd-rom van Rabofacet ver sie 1.1.1. Aanpassingen in de nieuwe versie hebben onder meer betrekking op de advi seursproductie per cliënt en per product en de manage- mentoverzichten. Met de Ver koopwijzer kunnen banken verkoopkansen en productie vastleggen. Op verzoek van de gebruikers is in versie 1.1.1 de productie van de adviseur per cliënt en per product op tie bij Rabobank Nederland: "Het is juist, dat een tiental klanten de bank heeft aan gesproken voor geleden ver liezen met het beleggen in putopties. Het ging daarbij om zeer speculatieve beleg gingen. Dat neemt echter niet weg dat de bank ook in zo'n geval een zorgplicht heeft. Goede informatiever genomen. Ook geven de ma- nagementoverzichten voor taan een totaalbeeld per ad viseur van zijn activiteiten en een totaaloverzicht per klant van zijn productafname.Door de nieuwe functie 'bulkin- voer' hoeven de gebruikers minder handelingen te ver richten voor het invoeren van de gerealiseerde pro ductie. De aanpassingen in de managementoverzichten zorgen er volgens het seg ment Financieel Advies van Rabobank Nederland voor dat de commercieel mana- schaffing en bewaking van de zogeheten margin-ver- plichting zijn, zeker bij geschreven put-opties, van groot belang." Volgens Van Mierlo is het gebeuren in Apeldoorn niet echt te vergelijken met de kwestie die zich enkele maanden geleden in Doetin- chem afspeelde. "Daar ging het onder meer om weder zijdse onduidelijkheden tus sen een beleggingsclub en de bank. Hier gaat het om een aantal individuele klanten. Eén zaak hebben beide gevallen wel gemeen: als het spel strikt volgens de regels en voorschriften gespeeld zou zijn, was er niks aan de hand geweest." gers hun coachende rol rich ting medewerkers beter kun nen invullen. Meer informatie over de veranderingen in de Verkoopwijzer staat in de nieuwe versie van de hand leiding, die geabonneerde banken een dezer dagen met een begeleidende brief ont vangen. Banken kunnen voor meer informatie en een abonnement telefonisch te recht bij Verkoopondersteu ning van FA. Financieel Advies r (040) 217 70 07 Het dossier CAAR op het RaboWeb is vernieuwd. De structuur is gewijzigd en er is nieuwe informatie aan toege voegd. In het aangepaste dos sier zijn thema's die de CAAR in behandeling heeft, apart opgenomen. De thema's zijn opgesplitst in twee catego rieën, Human Resource (HRM) beleidsthema's en Medezeggenschapsthema's. Het is de bedoeling dat de the ma's in het dossier in de toe komst worden uitgebreid met nieuwe informatie. Daardoor zal een compleet overzicht ontstaan van de aandachts gebieden van de CAAR. In het dossier is ook een in troductie van de CAAR opge nomen. Daarin staat wat de CAAR is en wat dit orgaan voor medewerkers van de Rabobankorganisatie bete kent. Onder dit kopje is ook opgenomen de huidige samen stelling van de centrale CAAR en van de regiocommissies. Tenslotte worden ook de meest recente CAAR Bulle tins in het dossier opgenomen. Hierin staan achtergronden en nieuws over thema's van de CAAR. CAAR Bureau (030) 216 10 50

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1