Thuis bankzaken regelen via pc, telefoon of Internet Cliënten Advies Actie Ra bof oon/Teleban kieren/Internet ban kieren Rabofoon, Rabo Telebankieren en Rabo Internetbankieren; de Rabobank biedt haar klanten drie mogelijkheden om de dagelijkse bankzaken thuis te regelen. "Met de actie die in april/mei wordt gehouden, willen we deze mogelijkheden weer eens bij onze klanten voor het voetlicht brengen", zegt Astrid van Kessel van Cliënten Advies. "Daarnaast willen we hen informeren over de nieuwe versie Telebankieren en de uit breiding van de Rabofoon met een betaalfunctie." Steeds meer klanten willen zelf bepalen waar, wanneer en hoe zij hun dagelijkse bankza ken regelen. Uit onderzoek blijkt dat 43% van de Rabobankklanten het aan trekkelijk vindt om telefo nisch het rekeningsaldo op te vragen en 35% ziet voor delen in het gebruik van een pc om te thuisbankieren. Toch maakt maar een rela tief klein aantal klanten ge bruik van die mogelijkhe den. Op dit moment komt zelfs nog 25% van de klan ten aan de balie om saldo informatie op te vragen of een bedrag over te boeken naar een spaarrekening. De mogelijkheden op een rijtje: Rabofoon Rabo Telebankieren Rabo Internetbankieren Klantbehoefte klant wil: klant wil: klant wil: regelmatige saldoinfo thuis elke week overal bankzaken snel tussendoor bankzaken bijwerken kunnen regelen bankzaken regelen financiële administratie bijhouden beleggen Klantprofiel klanten die voor saldo klanten die gewend zijn klanten die regelmatig info en overboekingen met een pc te werken Internet of Het Net naar de bank komen gebruiken klanten zonder pc klanten die de voorkeur geven aan de telefoon Mogelijkheden saldoinfo, betalen saldoinfo, betalen, saldoinfo, betalen, (gelimiteerd), sparen sparen en financiële administratie sparen, beleggen alle info en diensten die op www.rabobank.nl worden aangeboden) Wat nodig? telefoon en toegangscode pc (minimaal Windows 95 en 16MB),modem (minimaal 28K8), cd-rom- speier, digipass, software pc, modem, toegang tot Internet of Het Net, digipass hun bankzaken kunnen re gelen, bijvoorbeeld door de Rabofoon en Rabo Tele- ding van de Rabofoon te in troduceren onder de huidige gebruikers. Bovendien kun nen banken de actie aangrij pen om het Rabo TotaalPakket onder de aan dacht te brengen. Binnen de groep potentiële klanten die worden benaderd, wordt onderscheid gemaakt tussen klanten mét en zonder Rabo TotaalPakket. Als een klant respondeert die nog geen Rabo TotaalPakket heeft, Hans de la Court (r), klant van de Rabobank Arnhem, is de hoofd rolspeler in de tv commercial. bankieren te demonstreren met behulp van de betref fende demo's." Positieve invloed op imago "Want", zegt Van Kessel, "het stimuleren van het ge bruik van de Rabofoon, Rabo Telebankieren en Rabo Internetbankieren is in het belang van de klant én de bank", zegt Van Kessel. "Deze al ternatieve kana len bieden de klant gemak, snelheid en be reikbaarheid. De bank posi tioneert zich door het aan bieden van i deze produc ten als een bank die met haar tijd meegaat. Dit heeft een positieve invloed op het imago van de Rabobank. Een ander belangrijk punt is het kostenaspect. Transacties via de alternatieve kanalen zijn een stuk goedkoper dan transacties via de balie." De actie wordt ook gebruikt om de nieuwe versie Rabo Telebankieren en de uitbrei- dan wordt de bank via het lijstwerk geattendeerd op deze cross-sellingsmogelijk- heid. "Het gratis gebruik van Rabofoon, Teleban kieren en Internetbankieren kan een belangrijk motief zijn om voor het Rabo TotaalPakket te kiezen. Deze kansen moeten we niet onbenut laten," aldus Van Kessel. Uitgebreide informatie over de ac tie staat in het markt bewerkings pakket dat de banken medio febru ari hebben ge kregen. Dit pakket én een vergelijking van de drie al ternatieve kanalen staan ook op het RaboWeb, site Cliënten Advies, markt, be talen, centrale marktbewer king. (Potentiële) zakelijke gebruikers van Rabo Telebankieren worden be naderd via de april actie van Rabobank Bedrijven Nieuws. Rabokrant Extra Eigentijdse kanalen Volgens Van Kessel blijken veel klanten niet op de hoogte van de mogelijkhe den en het gemak daarvan. "Met de actie Rabo- foon/Tele- bankieren/- Internet- bankieren gaan we daar iets aan doen. We maken de klant erop attent dat hij bij de Rabo bank via eigentijdse kanalen zijn geldzaken kan regelen: de telefoon, de pc en Inter net. Met name de Rabofoon is een laagdrempelig pro duct. Voor de banken is deze actie ook een mooie gelegen heid om in de bankhal aan dacht te besteden aan thuisbankie ren en zo te stu ren naar een efficiënter be talingsverkeer. Veruit de meeste klanten die de bankhal bezoeken, komen immers voor geldhandelin gen. Laat deze klanten zien hoe zij gemakkelijk thuis 5

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9