"We hebben veel in huis, maar moeten dit beter laten zien" Huis Hypotheekadvies Bij het afsluiten van een hypotheek heb ben consumenten behoefte aan deskun dige begeleiding bij het maken van hun keuze. Zij kiezen vaak voor een aanbie der die naar ze luistert en vertrouwen wekt. Het belang van een goede presen tatie is daarom groot. Ontbreekt deze, dan gaan klanten naar de concurrent. De Papsouwselaan is een langgerekte winkelstraat in Delft-Zuid. Sinds het afgelo pen najaar is daar ook het Hypotheek Adviescentrum (HAC) van Rabobank Delf landen gevestigd. Boven de entree hangt een lichtbak. Naast de deur een bord met openingstijden. De Delftse hypotheekadviseurs werken ook op zaterdag. Op de lees tafel in de zithoek ligt onder meer een artikel uit het NRC Handelsblad waarin hypotheken kritisch tegen het daglicht worden gehou den. In de spreekkamers hangen foto's van locaties in het werkgebied. Details die zorgvuldig zijn aangebracht. Hypotheek adviseur Jan van der Burg legt uit waarom: "Die bepalen of je professioneel, betrouwbaar, degelijk en deskundig over komt. Uit bijvoorbeeld de fo to's blijkt onze betrokkenheid en met het artikel tonen we onze deskundigheid en eer lijkheid. Vrijwel alle klanten nemen een kopie van het arti kel mee naar huis." Van der Burg vervolgt: "Hier hebben we alles bij de hand en kunnen we de klant in één keer bedienen. Met die manier van werken toon je professionaliteit en deskun digheid. We beschikken bij voorbeeld over een biblio theek, waarin we rechtstreeks allerlei zaken kunnen nazoe ken. Ook de Commerciële Binnendienst is hier onderge- Rabokrant Extra bracht, hetgeen efficiënt wer ken mogelijk maakt." Dit legt de hypotheekadvi seur ook uit aan mensen die liever een gesprek dichter bij hen in de buurt willen heb ben. "Bovendien heeft het reizen naar ons kantoor nog een psychologische effect. Mensen zijn in gedachten bezig met de Rabobank." Hoewel het nog te vroeg is om concrete cijfers te pre senteren, verwacht Van der Burg dat het Delftse HAC een vergroting van het marktaandeel oplevert. Een deel van die winst moet be haald worden op mensen die geen klant zijn van de Rabo- keling bij Rabobank Nederland deelt die verwachting. "Uit de resultaten blijkt dat de HAC's er minimaal voor zorgen dat het marktaandeel behou den blijft, ondanks de toenemende concur rentie. Bij de meeste HAC's is er zelfs sprake van een toe name." Ook de zoge noemde 'shop in shop formule' levert een belangrijke bijdrage aan het marktaandeel. Bij deze formule maakt Huis Hypo theekadvies gewoon deel uit van het bank kantoor, maar heeft het een eigen ingang. Het HAC en de 'shop in shop' passen binnen de be- leidsformule die voor dit jaar is vastgesteld. Het thema luidt: 'laten zien en waarmaken'. Claassen: "We hebben veel in huis, maar moeten dit beter laten zien." Het belang van die bood- De Delftse adviseur Jan van der Burg staat ook op zaterdag voor zijn klanten klaar. Algemeen directeur Peter Mathot waagt zich met Digitale Stad op redelijk on ontgonnen terrein. bank. "Juist doordat we ons als specialist presenteren, nemen we een drempel bij deze groep weg." Onderscheidend Jan Claassen, hoofd Markt analyse Productontwik- schap illustreert hij met re cente onderzoeksresultaten: "Meer dan de helft van de potentiële klanten sluit een hypotheek af bij derden, zonder een gesprek te voe ren met de adviseurs van Rabobank Huis Hypo theekadvies. Hierbij zijn veel bestaande relaties de Rabobank. Zij wisten niet dat de Rabobank een eigen hypothekenafdeling heeft of meenden voor een hypo theek naar een hypotheek specialist te moeten gaan. In zijn totaliteit missen wij als bank die uitstraling om klanten aan te trekken." Die uitstraling kunnen banken bereiken met een aantal kleine aanpassingen, waarmee ze zich duidelijk kunnen profile ren. Claassen: "Bijvoorbeeld door aparte aan duidingen in de bankhal, de licht bakken voor de buitenzijde van het kantoorpand en de aankleding van de spreekka mer. Een grotere aanpassing, maar meer on derscheidend is de 'shop in shop'. Het meest onder scheidend is natuurlijk het HAC, waarmee ook de sco ringskans onder niet-klan- ten van de Rabobank wordt verhoogd." Internet In een tijd dat de distributie van financiële diensten steeds vaker ook via andere kanalen plaatsvindt, is het belangrijk om ook te zoeken naar andere manieren van presenteren. Rabobank Zoetermeer is daar een goed voorbeeld van. De bank ligt in een Vinex-gebied, waar in de komende 6 jaar 8.500 woningen worden gebouwd. Algemeen directeur Peter Mathot: "We zijn bezig met de plannen voor een virtuele woonwijk op Internet. De Rabobank treedt daarbij samen met de gemeente op als initiator. Via Digitale Stad Zoetermeer kunnen po tentiële bewoners een kijkje nemen in de woningen, nog voor deze gebouwd zijn. Via een platform waar bedrijven zich presenteren, kunnen zij hun huis inrichten. Wanneer zij een huis hebben gekocht, kunnen zij virtueel kennis maken met hun buren. Met de gemeente kunnen zij pra ten over bijvoorbeeld veilig heid. Met de architect, aannemer en potentiële be woners over duurzaam bou wen en met Rabobank Huis Hypotheekadvies over een hypotheek." 7

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 7