'Met gemak meer rendement'; inspelen op behoefte spaarders om te gaan beleggen i i Algemeen Thema-actie Rabo Beleggings Ad vies voor tweede kwartaal 15% spaarders belegt, maarniet bij Rabobank Geld wat je niet direct nodig hebt, kun je maar 't beste beleggen Van alle Rabobankspaarders heeft 68% interesse in informatie van de Rabobank over noemt ze hierbij als voor beeld. "Het RenteMAXX alternatieven voor sparen. Bijna de helft van de spaarders met meer dan 50.000,- De centrale mailing van 21 mei over de assetmix en de Fund is een aantrekkelijke follow-up daarvan sluit de spaargeld overweegt wel eens om te gaan beleggen. "Deze uitkomsten van recent onder- en veilige manier om kennis actie in het tweede kwartaal te maken met de beurs, af. RBA heeft de selectie zoek bevestigen dat het belangrijk is spaarders te benaderen over beleggen vindt Karina Oosterling van Rabo BeleggingsAdvies. "We spelen daarmee in op hun behoefte. Vandaar 'Met gemak meer rendement' in het tweede kwartaal." Rabo Beleggings Advies (RBA) hield het onderzoek in fe bruari en maart onder 500 Rabobankspaarders. Het be- fiscaliteit. Het kan een asset mix zijn van aandelen, obli gaties, onroerend goed en liquiditeiten, ingevuld met Robeco-fondsen. Een andere Jan de Vries, klant van de Rabobank Sneek-Joure-Lemmer, is de hoofdpersoon in de tv-commercial en de advertenties. stond uit een telefonische enquête en groepsdiscussies. Opvallend is dat 36% ook bij een andere financiële in stelling dan de Rabobank spaart en dat 15% al belegt, maar niet bij de Rabobank. "We moeten voorkomen dat meer spaarders deze stap zetten", aldus Oosterling. "Wij hebben als Rabobank veel mogelijkheden in huis en kunnen klanten een pas send voorstel doen, bijvoor beeld als ze de spaarrente te laag vinden. Dat willen we in de actie 'Met gemak meer rendement' duidelijk maken. Dat passende voorstel stem men we af op de persoon lijke situatie van de klant, zowel qua risicoprofiel als 10 mogelijkheid is het nieuwe RenteMAXX Fund." Rol adviseur belangrijk Doelgroepen van de actie zijn spaarders met de poten tie om te gaan beleggen. Volgens RBA is ongeveer 80% daarvan klant van Financieel Advies en rond de 20% 'grijs gebied'-klant. Oosterling: "Het gaat om spaargeld dat mensen niet direct nodig hebben, naast hun spaarpotje voor on voorziene uitgaven. In de groepsdiscussies kwam naar voren dat deze spaarders meestal niet beleggen uit on wetendheid. Ze vinden dat ze niet of slecht op de hoogte zijn van de beleg gingsmogelijkheden en schatten daardoor het risico hoog in. "Nadat er in de groepsdiscussies uitgebreid over beleggingsmogelijkhe den werd gepraat, verdween de huiver en werd men en thousiast", licht Oosterling toe. "De spaarders zeiden wel dat ze de rol van de fi nancieel adviseur bij beleg gen erg belangrijk vinden. Een paar mensen meldden letterlijk dat ze zitten te wachten tot de Rabobank contact met hen opneemt." Kennismaking met beurs Tijdens het onderzoek zijn ook productconcepten ge test, onder meer van het nieuwe RenteMAXX Fund, dat Robeco op 8 mei in de actieperiode introduceert. De variabele rente van dit product is gekoppeld aan de ontwikkeling van de AEX- index. Gebaseerd op resulta ten in het verleden en verwachtingen voor de toe komst lijkt een rentepercen tage van 6% haalbaar. Het maximale rentepercentage is 7,6%. Het nieuwe product is volgens Oosterling vooral interessant voor spaarders die niet uit zijn op fiscale op timalisatie en die eens wat anders willen. "Een hogere rente dan de huidige gemid delde spaarrente van 3,5%", Een concept voor de lokale advertentie van 'Met gemak meer rendement'. omdat er geen hoofdsom risico is." Het nieuwe pro duct is uniek voor de parti- culierenmarkt. Voor de zakelijke markt bestaan al soortgelijke producten, maar met hoge instapbedragen. Selectie mailing afgeleid van onderzoek Beleggende spaarder Jan de Vries, klant van de Rabo bank Sneek-Joure-Lemmer, trapt 'Met gemak meer ren dement' af in de tv-commer cial van 12 april tot en met 25 april en in de lokale ad- voor deze mailing afgeleid van gegevens uit het spaar- dersonderzoek. Er komen brieven voor verschillende doelgroepen. Verder worden in de mailing argumenten ge bruikt om te gaan beleggen die door de spaarders zijn ge noemd in het onderzoek. Rabo BeleggingsAdvies biedt hierbij voor het eerst de mogelijkheid om spaarders uit naam van hun lokale Rabobank een persoonlijk beleggingsvoorstel te doen, vergezeld van een openings- vertentie die banken in de zelfde periode kunnen plaat sen. Vanaf 8 mei volgen de centrale mailing en de lande lijke en lokale advertenties over het RenteMAXX Fund. Belangrijkste uitkomsten spaardersonderzoek 63% spaart voor later of de oude dag 25% kent juiste spaarrente 84% vindt spaarrente te laag 41 wil in principe beleggen 33% noemt hoger rendement als belangrijkste reden voor een alternatief voor sparen 75% wil liever geen tijd besteden aan beieggen 66% neemt financiële beslissingen zelfstandig formulier voor een effecten rekening. Dit voorstel wordt gemaakt aan de hand van de ingevulde vragenlijst bij de mailing. Banken kunnen zelf op klantniveau aangeven wie zij een beleggingsvoorstel willen laten sturen en wie zij zelf persoonlijk willen bena deren. "Als wij dat doen is dat natuurlijk efficiënter en sneller", stelt Oosterling. "Maar vraagt een klant extra aandacht dan kan een persoonlijk gesprek de voor keur verdienen." Rabokrant Extra Als u spaargeld hebt waar voorlopig toch geen gebruik van maakt, kan het verstandig i//n oi Rabobank kunt u een beleggings- pakket samenstellen dat bil u past. Wit u tkh niet actief gaan berlg- houden met uw beleggingen, dan kunt u ook kleien voor een van de beleggingsfondsen van de Robeco Groep. Oe adviseur van de

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 6