valuteren of tan aprtt maart De Achterkant Nader bekeken Betalingsverkeer IGinNG Met: Mark Paasschens Functie: Voorzitter Jong Rabo paaseieren zoeken Standplaats: Utrecht P^ASCIJRSt/S r«Tf SIE HEEFT weer 'ETS NIEUWS IN 'EZELf Banken gebruiken ver schillende manieren om een gedeelte van de kosten van het be talingsverkeer te dek ken. Vrijwel iedere bank hanteert zoge noemde valuteringsdagen: ze houden het geld van klanten één of meerdere dagen vast. De Rabobank doet dit niet, maar brengt in het zakelijk betalingsverkeer wél transactiegebonden tarie ven in rekening. Daarmee wil de bank transparant zijn. Maar wat is gunstiger voor de klantf Hein Hoeks, directeur van de Nederlandse Vereniging van Banken, in de Volkskrant van 26 februari: "Het in reke ning brengen van valuteringsdagen dekt slechts enkele tientallen procenten van de totale kosten. Het be talingsverkeer kost de banken 3 miljard, valuterings dagen brengen ƒ500 miljoen op." Blocks denkt dat de gemiddelde consument meer geld kwijt is als de valute ringsdagen vervangen zouden worden door tarieven. "Valutering is zo slecht nog niet. Zeker niet voor de particulier die geen tarieven kent." Ad Oeerts van Girale Betaaldiensten bij Rabobank Nederland: "Wij doen niet aan valutering bij overboekingen. En particulieren betalen ook geen tarieven, dus voor die klanten is het altijd gunstiger. Bedrijven kunnen de kosten drukken door zoveel mogelijk efficiënte be- taalvormen te kiezen. Een handmatige betaalop dracht kost bijvoorbeeld ƒ1,25, een opdracht via Rabo Telebankieren een dubbeltje. Een klant weet dus precies waaraan hij toe is. Het is heel transpa rant. Bij valutering is dat anders, een klant ziet niet wat dat kost. Bovendien gaat het om geld van klan ten, geld dus waarover de klant het recht heeft rente te ontvangen." Overigens wordt tarifering vaak ver ward met de doorlooptijd of verwerkingsduur van een transactie, weet Geerts. "Als een klant vandaag een betaalopdracht opstuurt en die wordt bijvoorbeeld overmorgen ver werkt, dan zou de klant kunnen denken dat er valutadagen in rekening zijn gebracht. Maar bij de Rabobank is dat zeker niet het geval." Tineke Witteveen-Hevinga, Tweede Kamerlid voor de PvdA, eist dat banken helderheid verschaffen in de manier waarop ze valuteren: "Het liefst zou ik een verbod zien op het valuteren door banken. Maar een kamermeerderheid is daarvan geen voorstander, dus kiezen we voor de 'second best' oplossing: maak het zo transparant mogelijk. Om die transparantie vorm te geven gaat onze voorkeur uit naar het Belgische systeem. Daar moeten banken op de afschriften een aantal gegevens vermelden, zoals de data van de handelingen van de opdrachtgever, van de bank - bijvoorbeeld de vereveningsdatum bovenop de valuta dag- en van de begunstigde en de kosten van valutering. De voorlichtingsfolder die de banken nu hebben ge maakt, is weliswaar een stap in de goede richting, maar er is nog geenszins sprake van voldoende transparantie." Sicco Louw, Consumentenbond: "Wij hebben niet iets tegen valutering op zich. Valutering is namelijk geen slecht in strument om de kosten van het betalingsverkeer te dek ken. Wel vinden we dat -als banken valuteren- het in zichtelijk moet zijn voor de klant. Hoeveel dagen duurt het nou voordat het geld is overgemaakt? En welke kos ten zijn daar mee gemoeid? Op die vraag zou de consu ment antwoord moeten krijgen. De nieuwe brochure van de Nederlandse Vereniging van Banken is een eerste stap in de richting van heldere informatieverstrekking. Echter, de folder geeft vooral antwoord op de vraag wat valutering nu eigenlijk inhoudt. En wij pleiten ervoor om ook aan de klant duidelijk te maken hoelang zijn geld onderweg is en wat dat hem dat precies kost." Mark Paasschens (29) hanteert sinds ruim een jaar de voorzittersha mer bij Jong Rabo. Samen met circa 30 actieve collega's uit alle bedrijfsonderdelen vormt hij het hart van deze vereniging van jonge medewerkers van de Rabobank- organisatie. De ruim 700 leden komen uit alle onderdelen van de organisatie en zijn niet ouder dan 35 jaar. "Sommige mensen denken dat Jong Rabo een veredelde borrel club is, maar dat is niet zo. We streven duidelijk een aantal doelen na zoals bijvoorbeeld het vergro ten van de binding van onze leden met de totale organisatie. Veel leden van Jong Rabo staan aan het begin van hun carrière en weten eigenlijk niet precies hoe hun be drijfsonderdeel past in de totale Rabobankorganisatie. Want Jong Rabo-leden komen uit alle gele deren van de organisatie. Van Schreden Co. Tot Robeco Groep en van een aangesloten bank tot Rabobank International. We proberen de persoonlijke ont plooiing van onze leden te bevorde ren en hen inzicht te verschaffen in eikaars dagelijkse werkzaamheden onder meer door het organiseren van bijeenkomsten. Het merendeel hiervan is een eerste kennismaking met een bedrijfsonderdeel. Zo heb ben we een bezoek gebracht aan Interpolis, Nedship Bank en De Lage Landen. In november vorig jaar organiseerden we een congres rondom het thema 'Employability'. Ons doel hierbij was om de leden door praktische voorbeelden in zicht te geven in dit begrip. Ik vind het leuk en interessant om met Jong Rabo bezig te zijn. Je leert veel collega's kennen en krijgt inzicht in eikaars werkzaamheden en bedrijfsonderdeel." Rabokrant Extra 12

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 4