'Goed personeelsbeleid zit vooral tussen de oren' Algemeen Ad Löring, manager Personeel Organisatie: De huidige arbeidsmarkt is een troebele vijver waarin het moeilijk vissen is. "Je kunt de banken dan wel een mooie hen gel geven, maar het is nog maar de vraag of ze daarmee wat vangen", zegt Ad Löring, manager van de afdeling Personeel Organisatie bij Rabobank Nederland. Als belangrijkste taak van zijn afdeling ziet hij dan ook niet het beschikbaar stellen van hulpmiddelen. Wat dan wel? "We willen bereiken dat goed Human Resource beleid tussen de oren komt te zitten." "Een bank moet duidelijk weten wat zij wil, voordat zij een beleid ten aanzien van haar personeel gaat voeren." Dergelijke uitspraken zijn vrij nieuw voor een manager P&O. Er is de afgelopen jaren dan ook veel veranderd. Löring: "Tot enkele jaren geleden bestond onze taak voorna melijk uit het bemiddelen tussen vraag en aanbod. de toekomst over voldoende gekwalificeerd personeel te blijven beschikken." Onder een doortimmerd HRM-beleid verstaat Löring een beleid dat reke ning houdt met alle aspec ten die met personeelsaan- Bank A had een adviseur nodig en wij regelden dat. En behalve dat hielden we ons bezig met het adviseren van banken rondom perso nele aangelegenheden, denk aan veranderingsprocessen en personeelsreducties." Tegenwoordig is dat anders. De vragen die aan P&O worden gesteld zijn momen teel van zeer uiteenlopende aard. Löring: "Banken wor den geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt, mondiger personeel en de roep om een personeelsont wikkelingsbeleid. Je moet als bank wel hele goede ogen hebben om door al die bomen het bos nog te zien. Personeelsbeleid bestaat niet langer meer louter uit het plaatsen van een advertentie. Nu gaat het erom dat je als bank een doortimmerd HRM-beleid voert. Alleen zo ben je in staat om nu en in gelegenheden te maken hebben. "Goede primaire en secundaire arbeidsvoor waarden zijn daar onder deel van, maar daarmee ben je er nog niet. Geld is namelijk zelden een reden voor medewerkers om hun heil elders te zoeken. Veel andere factoren zijn dat wel. Zoals: kan de mede werker in deeltijd werken, hoe staat het met zijn ont wikkelingsmogelijkheden en hoe wordt er binnen de werkkring omgegaan met werkdruk." Veel banken zijn zich be wust van de noodzaak van een HRM-beleid. "Maar ten onrechte wordt gedacht dat zo'n beleid wel even is in te voeren. Dat is dus niet waar. Er zijn wel richtlijnen waaraan een HRM-beleid moet voldoen, maar duidelijk moet zijn dat een dergelijk beleid alleen werkt als het ook tussen de oren goed zit. Een bank moet duidelijk weten wat zij wil, voordat zij een beleid ten aanzien van haar per soneel gaat voeren." een professionele benade ring. Van de banken kan dat niet zomaar worden verwacht; die hebben wel meer zaken aan hun kop. Vandaar dat wij als P&O die handschoen hebben opgepakt." "Zo is er hard gewerkt aan de professionaliteit van de regionaal opererende P&O teams. Bij deze teams kun nen de banken terecht met vragen op het gebied van beleidsontwikkeling en or ganisatieontwikkelingspro cessen. Daarnaast zijn deze teams behulpzaam op het Interim P&O Interim P&O biedt banken tijde lijk hulp bij het oplossen van vraagstukken op het gebied van organisatieontwikkeling, inzet baarheid en Human Resources Management. De adviseur onder steunt het management of de bij de bank aanwezige Personeeis- funcionaris door adviezen te geven, maar ook het hele traject te bewandelen om tot realisering van die adviezen te komen. Is de klus afgerond, dan is daarmee ook de behoefte aan (extra) ondersteuning van de adviseur beëindigd. De bank kan zelf bepalen voor hoelang en hoeveel dagdelen per week de Interim adviseur wordt ingehuurd. Interim P&O (040) 217 54 81 dat zij zeer zorgvuldig na gaan wat een bank nu ei genlijk wil. Eerst worden de wensen in beeld ge bracht. Pas daarna wordt aan eventuele oplossingen Ad Löring: "Nu gaat het erom datje als bank een doortimmerd HRM-beleid voert." Aan dit bewustwordings proces kan P&O een zin volle bijdrage leveren, meent Löring: "De ar beidsmarkt is dermate complex, dat ze vraagt om Bureau Werving en Selectie Doel van dit bureau is om de banken te ondersteunen in het werven en selecteren van geschikte HBO- een WO-kandidaten aten op de externe arbeidsmarkt. Zowel schoolverlaters als ervaren kandidaten behoren tot de doelgroep. Het bureau beschikt momenteel over 250 kwalitatief goede kandidaten. Deze mensen hebben naar aanleiding van algemene wervingsacties -en het netwerk van het bureau- belangstelling getoond voor een functie bij een lokale bank. Ook hebben zij al een oriënterend gesprek gevoerd met een ervaren selecteur en zijn ze getest op geschiktheid. Bureau Werving en Selectie (040) 217 66 24 gebied van in- door- en uit stroom van personeel." Verder voegde P&O on langs twee nieuwe loten toe aan haar stam: Interim P&O en het bureau Werving en Selectie. Het eerste bureau is speciaal in het leven geroepen om ban ken bij te staan bij com plexe vraagstukken op het gebied van personeelsbe leid. Het tweede bureau vangt op een professionele manier de beste vissen uit de vijver. Löring: "Ken merk van beide bureaus is gedacht. Zo ben je er zeker van dat de gekozen oplos sing uiteindelijk voor ieder een goed uitpakt." Volgens Löring is het dien stenpakket van P&O nu zo goed als compleet. "We kunnen de banken in ieder geval ervan verzekeren dat we de arbeidsmarkt profes sioneel bewerken en dat het HRM-beleid dat we nastreven staat als een huis. Niettemin staan ook wij altijd open voor sug gesties om het nog beter te doen." Rabokrant Extra 1 1

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 3