Nieuwe managers maken netwerkend kennis met elkaar en Cliënten Advies Cliënten Advies "Een gigantische hoeveelheid informatie, maar zeker bruikbaar", was de reactie van de 'nieuwe' manager Cliënten Advies na de eerste introductiedagen speciaal voor hen. Maar het geven van informatie was niet de belangrijkste doelstelling, zegt Wilma Broeseliske, consultant en een van de organisatoren: "Kennismaken met collega-ma nagers en Rabobank Nederland, een begin maken met het opzetten van een netwerk, dat is uiteindelijk misschien nog wel het belangrijkste doel voor de deelnemers." De eerste introductiedagen voor nieuwe managers Cliënten Advies vonden onlangs plaats bij Rabobank Nederland in Eindhoven. Twee dagen lang worden pas be noemde managers CA bijgepraat over het seg ment Cliënten Advies. 'Pas benoemd' wil zeggen min der dan vier maanden in deze functie. Hierbij wordt geen onder scheid gemaakt tussen mensen die binnen of buiten de Rabobank werkten. Onderwerpen als het beleid van Cliënten Advies, het persoonlijk ontwikkelings programma en de rol van het WAB passeren de revue. Ter voorbereiding op de bijeen komst ontvingen de deelne mers opdrachten over deze onderwerpen. Relevant Bert van Vugt, manager CA van de Rabobank Betuwe- land, vindt dat er tijdens de introductiedagen een duide lijke visie werd uitgezet: "Over product, prijs en dis tributie ben ik behoorlijk bijgepraat. Ook de rol die je als manager hebt in het geheel, of zou moeten heb ben, is me nu duidelijker geworden. Alleen heeft het me wel een dag gekost om alles te laten bezinken. Het was namelijk erg veel. Toch vond ik alle infor matie relevant." In tegenstelling tot Van Vugt, die al negen jaar bij Visie "Ik was erg benieuwd naar de visie van Rabobank Nederland", aldus Mare Wolfs van Rabobank Kerkrade. "En dan bedoel De 'nieuwe'managers in gesprek tijdens de introductiedag. ik uit de eerste hand. Ik kom van buiten de Rabo bank, zelfs van buiten de bankwereld, en de enige informatie die ik tot aan de intro ductiebij- eenkomst heb ontvan gen moest ik halen uit vele stapels papier." Wolfs vond de introduc tie een prima ver trekpunt. "Maar belangrijk vind ik dat er een vervolg aan gegeven wordt: welke vorderingen worden er ge maakt door de managers, welke problemen kom je tegen?" Vervolg Mare Wolfs wordt wat dat betreft op zijn wenken be diend. De deelnemers zelf hebben het initiatief geno men tot een 'terugkomdag', waarin de ervaringen in de periode na de introductie worden besproken. 'MttVNRtMn "leuwe managers Cliënten Advies "Rabobank Nederland over weegt om standaard een te rugkomdag per groep te or ganiseren", zegt Wilma Broeseliske. "In ieder geval bezoekt na circa tweeën halve maand een consultant de manager op de bank." Lieuwe Krol vindt dat der gelijke introductiedagen ei genlijk niet tot de managers beperkt moeten worden. "De coöperatie heeft vele voordelen, maar een nadeel is dat je als bank soms te veel alleen naar jezelf kijkt. Naast de normale introductie die een nieuwe me dewerker op de lokale bank krijgt, zou een, bij voorbeeld regionale, bijeenkomst georgani seerd kunnen worden door Rabobank Nederland. Misschien een ideetje?" Er zijn dit jaar nog intro ductiedagen gepland op 3/4 juni, 9/10 september en 9/10 december. Bij elke introduc tiebijeenkomst is ruimte voor minimaal tien en maxi maal vijftien personen. Het informatiepakket met een inschrijfformulier is aan te vragen bij Consultancy Cliënten Advies, telefoon (040) - 217 66 07. Rabobank de Rabobankorganisatie werkt, is Lieuwe Krol van Rabobank Drachten- Ureterp een nieuwkomer binnen de organisatie. "Ik vond het heel aardig dat er een mix was van managers met en zonder een Rabo- bankverleden. Het verschil was goed te merken. Waarmee ik wil zeggen dat bij het bespreken van de diverse opdrachten de 'oude Rabobankers' vaak voorbeelden uit de praktijk aanhaalden, terwijl de 'nieuwkomers' zo'n op dracht benaderden vanuit een blanco achtergrond, bijna idealistisch." Hoe komt Rabobank Nederland aan de adressen voor de mailing Pasgeborenen? Rabobank Nederland kan via Wij Special Media de adressen huren. Wij Special Media beschikt over deze adressen omdat ouders, vrienden of familie via een informatiekaart hebben laten weten dat er een baby op komst is. Op de informatiekaart is vermeld dat de gegevens wor den gebruikt voor commerciële doelein den. De betreffende kaarten zijn onder meer opgenomen in tijdschriften voor toekomstige ouders en liggen in de Prénatal winkels. De adressen die Rabobank Nederland van Wij Special Media huurt zijn gevalideerde adressen, dat wil zeggen dat is gecontroleerd of het kind is geboren en of zich geen ernstige complicaties heb ben voorgedaan. Het komt weieens voor dat banken een verzekerings polis met terugwerkende kracht willen royeren. Wanneer een tijdsbeeld aanwezig is met een ingangs datum na de royementsdatum, lukt dit niet. Welke procedure dient de bank in dat geval te volgen? Indien de royementsaanvraag is ingebracht, dan moet deze worden verwijderd via de werkvoorraad. Daarna kan de bank bellen naar Interpolis Bankenservice met de vraag om het royement door te voeren. Voorwaarde is wel dat er sprake is van een geldige reden voor het royement.Vervolgens voert Bankenservice het royement door met ingang van het laatste tijdsbeeld. De juiste pro-rata premie wordt ge crediteerd. Deze procedure voorkomt dat Bankenservice handmatige boekingen moet maken. Vragen voor deze rubriek kunnen gefaxt worden naar het segment Cliënten Advies: (040) 217 60 37 VOLGENDE VRAAG GRAAG?

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 12