Helft banken moet millennium verklaring nog inleveren Centrale mailing over afname aantal rekeningafschriften Werkboek Verhuizende Klanten CCV start millennium actie Extra bureaukaarten BIR beschikbaar Tijdelijke ondersteuning voor binnendienst verzekeringen Vanaf vandaag resten nog 200 werkdagen tot de eeuwwisse ling. "Er is al veel werk verzet, maar we zijn nog niet helemaal klaar", zegt Jan Groninger, namens de Hoofddirectie betrok ken bij het millenniumprobleem. "Zo heeft vijftig procent van de lokale banken nog geen millenniumverklaring ingediend. Bij deze roep ik de banken op dat zo spoedig mogelijk te doen." Met de millenniumverkla ring geven de lokale banken aan dat zij, voor het gedeelte waarvoor ze zelf verantwoor delijk zijn, voldoende maat regelen hebben genomen om de 2000-veiligheid te waar borgen. Het gaat hierbij vooral om systemen en toe passingen die niet door Rabobank Nederland of Rabofacet worden onder steund. De helft van de banken heeft op dit moment zo'n verklaring ingediend. Van die banken zijn alle lokale toe passingen getest op 2000- gevoeligheden. "Bij de overi ge banken is men natuurlijk ook volop bezig", weet Groninger. "Maar zolang we daar geen verklaring van hebben, weten we niet pre cies hoever men is." Overigens heeft Groninger er alle vertrouwen in dat de banken op tijd klaar zullen zijn met de aanpassing van hun systemen. "Niettemin Groninger: 'we moeten op alles voorbereid zijn'. moeten we op alles voorbe reid zijn. En dat betekent dat er ook noodscenario's moe ten worden opgesteld, voor als er onverhoopt toch iets mis zou gaan." Het Werkboek Verhuizende Klanten staat vanaf vandaag op het RaboWeb. Het werkboek is geschreven ter onder steuning van iedereen die betrokken is bij verhuizingen van particuliere klanten. Doelstelling is een snelle en foutloze verhuizing te realiseren, waarbij de relatie tussen klant en bank zo mogelijk wordt verstevigd en verdiept. Een belangrijk onderdeel in een soepel verlopend verhuis- proces is een goede over dracht van relevante klantin formatie aan de nieuwe bank. Hiervoor zijn gespreks- notities ontwikkeld die ban ken kunnen meesturen met het klantdossier. Ook de Quick Wins voor het verhuis- proces zijn opgenomen. Bij de samenstelling is dankbaar gebruik gemaakt van sugges ties en opmerkingen uit de Werkbijeenkomsten Verhuizen en overleg met de Klank bordgroep Verhuizen. Het werkboek komt in de plaats van de handleiding in het dossier move. Handleidin gen voor de verhuizing van producten zijn voortaan separaat in het dossier opge nomen. Het werkboek wordt alleen via het RaboWeb ver spreid, zodat de banken al tijd over de meest recente versie beschikken. Het is te vinden via de website Cliën ten Advies, dossier Verhuizen de Particuliere Klanten (move). Cliënten Advies f (040) 217 70 08 (kies 5) Klanten krijgen binnenkort informatie over de lagere fre quentie waarin leningafschriften worden verstuurd. Het segment Rabobank Huis 6c Hypotheekadvies biedt de lokale banken de mogelijkheid om deel te nemen aan een centrale mailing. Banken kunnen zich hiervoor inschrijven tot en met woensdag 31 maart. Veel banken zijn van mening dat het terugbren gen van het aantal te verstu ren leningafschriften een goede zaak is. Wel vinden ze dat een dergelijke maatregel -mede met het oog op klant- waarde- niet stilzwijgend kan worden ingevoerd. Om die reden heeft het segment een brief samengesteld waar- Bedrijven Computercentrum van de Velden (CCV) begint deze week met het aanschrijven van klanten wiens betaal automaat problemen zal geven bij de overgang naar het nieuwe millennium. Het gaat om relaties van ver schillende bankinstellingen met betaalautomaten van vijfjaar of ouder. Deze week ontvangen on geveer 800 bezitters van een Pay-O-Maat 1 betaalauto maat een brief. Volgende week volgen 4000 klanten met verschillende typen bea's. CCV stuurt hen eerst een in de achtergronden van het besluit worden toegelicht. Omdat deze boodschap zich niet leent voor een flitsend wervend pakket, is gekozen voor een gewone brief in een gewone Rabobank-envelop- pe. De mailing wordt cen traal verzonden, maar heeft wel de lokale bank als afzender. De brief valt in de laatste week van april bij de klant op de deurmat. Een concept van de brief alsme de het inschrijfformulier voor de centrale mailing staat op het RaboWeb als aanvullende documenten bij dit artikel. De kosten voor de mailing bedragen één gul den per gemailde klant. Overigens dienen de ban ken, die volgens het advies van Rabobank Nederland nog slechts éénmaal per jaar een rekeningafschrift willen versturen, zelf enkele acties te ondernemen. Zo moet voor het einde van deze maand binnen de bankva- riabelen de rubriek 305 "buffertermijn" zijn aange past. Verdere inhoudelijke informatie staat in het arti kel dat in de Rabokrant van 19 januari stond. Een voor beeld van het typeconcept en de nieuwe standaard waarden staat ook als aan vullend document bij dit artikel op het RaboWeb. Het vastleggen van afwij kende buffergegevens op individueel leningniveau staat beschreven in hoofd stuk 4, paragraaf 4.1 van de handleiding ALN-systeem. vooraankondiging dat de betaalautomaat niet millen nium geschikt is en start ver volgens met een actie waar in de klanten een aanbod krijgen voor vervanging van deze automaten. Ook Inter- pay zal de betreffende klan ten schriftelijk informeren over het niet millennium geschikt zijn van hun betaal automaat. Meer informatie staat op het RaboWeb als aanvullend document bij dit artikel. Servicedesk Bedrijven f (040) 217 64 44 (kies 2) Banken bellen regelmatig naar de Infodesk KRM met het verzoek om extra bureaukaar ten van de Branche Informa tie Rabobank (BIR). De sche matische weergave van BIR op de kaart is handig om snel informatie te vinden. Er zijn nog 850 bureaukaarten be schikbaar. Banken kunnen deze - zolang de voorraad strekt - telefonisch aanvragen bij Heidi Junggeburth (040) 217 67 16. Een afbeelding van de kaart is opgenomen als aanvullend document bij dit artikel. Inmiddels zijn 90 branche- Alle klanten met afwijkende buffergegevens (inhoud ru briek 292) en alle klanten die niet middels automati sche incasso betalen, wor den niet gemaild. Voor vra gen kan worden gebeld met de helpdesk. Om de ALN Helpdesk te bereiken dient na het telefoonnummer een I te worden gekozen. Voor inhoudelijke vragen over de actie kiest men na het tele foonnummer een 2. Rabobank Huis Hypotheekadvies r (040) 217 70 05 beschrijvingen geactualiseerd en herschreven volgens de uniforme structuur. BIR is te raadplegen op het RaboWeb, website Bedrijven, rubriek Klant Markt. Kredietrisicomanagement 7 (040) 217 55 55 Adecco en Interpolis heb ben vanaf mei medewerkers verzekeringen bedrijven be schikbaar die lokale banken tijdelijk kunnen ondersteu nen. Deze medewerkers zijn in dienst bij Adecco en opge leid door Interpolis. Ze zijn inzetbaar voor diverse werk zaamheden bij de binnen dienst verzekeringen. Ban ken die hiervoor belangstel ling hebben, kunnen contact opnemen met Interpolis. Banken in de regio Zuid- Nederland kunnen ook bel len met Flex Centrum Zuid (040) 296 10 61. Meer infor matie staat in een aanvul lend document bij dit artikel op het RaboWeb. Interpolis 7 (013) 462 35 13

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2