16 °3 'Eindbod werkgevers is evenwichtig en redelijk' Geen cd-rom Rabolnfobank meer 19 9 9 Wytze de Jong, directoraat Personeel, over CAO: Folder Tarieven Geldhandelingen Buitenland Particulieren Rabokrant Intern Rabobank dagblad Derde jaargang no. 704 Week 11 Dinsdag 16 maart Communicatie AB Interne Communicatie Eindhoven/EP BI 6 Telefoon (040) 217 71 18 Fax (040) 217 71 36 E-mailadres: Rabokrant@rn.rabobank.nl Klachten bezorging: (040) 219 55 55 De werkgevers hebben afgelopen vrijdag een eindbod gedaan in de CAO-onderhandelingen. Het bod bestaat onder meer uit een structurele loonsverhoging van 3% op 1 juli dit jaar en 0,5% per 1 januari 2000. Wytze de Jong, hoofd directoraat Personeel bij Rabobank Nederland, noemt het een evenwichtig en redelijk bod. Drie van de vier bonden hebben het bod afgewezen. Alleen FNV Bondgenoten legt het met een neutraal advies aan haar leden voor. Naast de structurele loons verhoging omvat het bod onder meer een uitbreiding van kinderopvang, verrui ming van de mogelijkheden tot sabbatical leave en de voortzetting van de pen sioenopbouw gedurende loopbaanonderbreking. Ook hebben de banken het voor stel teruggetrokken om het beoordelingspercentage niet meer mee te nemen in de berekening van de dertiende maand, de vakantietoeslag en de pensioengrondslag. "Als we alles overzien is het een goed bod", aldus De Jong. "Een CAO moeten we zien tegen de achtergrond van de economische ontwik kelingen, het poldermodel en de inflatie. Dan is de structurele loonsverhoging van 3,5% alleszins redelijk. Dat is het ook in verge lijking met andere recent afgesloten CAO's. Ik sta vol ledig achter het bod." Het loonbod is volgens hem niet mager, ondanks het feit dat de lonen bij de ban ken de afgelopen vijf jaar met 5% toenamen. "We moeten niet vergeten dat de verkorting van de werkweek van 40 naar 36 uur een loonsverhoging van 6,85% betekende. Iedere keer is er opnieuw met de bonden onderhandeld en zijn er con crete afspraken gemaakt. Daaraan hebben wij ons als Rabobank goed gehouden." Dat er verdeeldheid is tussen de bonden betreurt De Jong. De werkgevers zitten wél op een lijn. Voor een CAO op ondernemings niveau is volgens hem dan ook 'geen enkele aanlei ding'. "Het heeft geen zin om op de zaken vooruit te lopen. Het is afwachten wat de leden van FNV Bondgenoten willen." Dat standpunt verwacht De Jong binnen twee tot drie weken. De Vietnamese ambassadeur in Nederland, Dinh Hoang Thang -op de voorgrond-, was onlangs op Nijenrode de gast van zeventien Rabobankdirecteuren en -managers die daar een MBA-opleiding volgen. Hij vertelde dat het na het her vormingsprogramma 'Doi Moi' wat minder gaat in zijn land: de economische groei daalde van 9.5% in '95 naar 6% in '98. Een ander probleem voor Vietnam is het vinden van afzetmarkten voor exportproducten als suiker, rijst, koffie, thee en rubber. In mei maken de MBA-ers een studiereis naar Vietnam. Zij gaan zich onder meer verdiepen in het microcredit-system, een eenvoudig spaar- en kredietsysteem op coöperatieve basis voor ondernemende mensen in ont wikkelingslanden. Ook gaan zij na hoe het draagvlak bij lokale banken voor de activiteiten van de Stichting Steun door Rabobanken kan worden vergroot. Er komt geen cd-rom voor de oude Rabolnfobank meer uit. Rabofacet en Communicatie Aangesloten Banken hebben dat besloten. Het nieuwe informatiesysteem via het RaboWeb heeft de afgelopen weken stabiel gewerkt. Ook als grote aantallen medewerkers het systeem gebrui ken, blijft het goed functioneren. Vorige week woensdag werd bijvoorbeeld een recordaantal van 22.000 documen ten geraadpleegd. Eind vorige week hadden efficiënt gebruiken van de ruim vierhonderd banken informatievoorziening, lo- Dminfo, de cd-rom die no- kaal geïnstalleerd. De laatste dig is voor het technisch 46 banken hebben vrijdag het verzoek gekregen om zo spoedig mogelijk tot instal latie over te gaan. Overigens kan de informatiesysteem via RaboWeb ook zonder in stallatie van Dminfo worden gebruikt, maar daardoor is het systeem veel trager. Banken die pas vorige week Dminfo hebben geïn stalleerd, beschikken nog niet over de volledige data base met documenten. Deze wordt elke nacht stukje bij beetje bijgewerkt. De betrokken banken hoeven niet te vrezen dat zij be schikken over onjuiste infor matie. Als lokaal niet de meest actuele informatie te vinden is, haalt het soft warepakket de informatie op van de centrale computer in Zeist. Na ongeveer een week zal de lokale database op orde zijn. Cliënten Advies Klanten van de Rabobank gaan met ingang van 1 april tarieven betalen voor elek tronische opnamen en be talingen in het buitenland. Via een advertentie en arti kelen in de landelijke dag bladen én via het Rabo- journaal zijn de klanten hier over geïnformeerd. Ook in de actie Vakan tiebankdiensten zal aan dacht worden besteed aan deze tarieven. Daarnaast is nu een folderboekje ontwik keld waarin de tarieven en achtergronden staan. Klan ten hebben zo in één oog opslag alle informatie bij elkaar. Rabobank Nederland adviseert de banken de fol der mee te geven aan klan ten die naar het buitenland gaan. Banken kunnen de folder 'Tarieven Geldhandelingen Buitenland Particulieren' in Best bestellen. Het artikel nummer is 81196, de prijs 0,30 per stuk en de beste- leenheid 250 exemplaren. De folder is met ingang van 1 april beschikbaar. Meer informatie over de nieuwe tarieven staat op het RaboWeb, site Cliënten Ad vies, dossier Vakantiebank diensten (vkbd). Ondersteuning Betaaldiensten r (040) 217 60 41 Cliënten Advies C (040) 217 70 08 (kies 2.2)

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 1