Van persoonlijke macht naar persoonlijke kracht B u Cliënten Advies Persoonlijk Management Programma Het managen van mensen is een hoofdtaak voor de manager CA. Zelfkennis is daarbij onontbeerlijk. Daarom staat in het Persoonlijk Management Programma de manager centraal. Het programma start met de training 'Zelfmanagement en leider schap'. Hierin krijgt de manager een beeld van 'wie en wat hij wil zijn'. De training wordt afgesloten met het opstellen van een Persoonlijk Ontwikkelplan. 'Een heel ander soort training dan we gewend zijn', 'iets dergelijks zou goed zijn voor ieder een in de organisatie', zijn opmerkingen van deelnemers. 'Tijdens deze training gaat het om de mens achter de manager' ij de ontwikke ling van het Persoonlijk Management Programma is nauw samengewerkt tussen langzaam af naar je wortels. Kijkend naar je kwaliteiten stel je jezelf vragen als 'hoe ben ik als mens?', 'wat wil ik bereikenp'en 'wat drijft managers van lokale ban ken, de RabobankAcademie en het segment", vertelt Ank Petterson van Cliënten Advies. "Het programma bestaat uit een aantal trai ningen. Hierin is niet alleen aandacht voor de 'zachte' kant van de manager, de deelnemers krijgen ook ken nis en vaardigheden aan gereikt. De basistraining 'Zelfmanagement en leider schap' geeft de manager de tijd om bij zichzelf stil te staan." Afdalen naar je wortels "Het meest verrassende van deze training was voor mij dat de nadruk sterk ligt op de 'zachte kant' van de ma nager", zegt Jos Borghouts, manager CA bij de Rabobank Weert en Omstreken. "Zaken als fei tenkennis en oplossingsge richt denken, waren voor mij belangrijke kwaliteiten. Tijdens deze training gaat het echter om de mens ach ter de manager. Je daalt Rabokrant Extra me?'. Op basis hiervan maak je je Persoonlijk Ontwikkelplan." Borghouts meent dat zijn medewerkers nu al een ver andering in zijn houding merken. "Ik was niet zo'n maar wat hem drijft om te presteren. Door de training ga je meer kijken naar het innerlijke van de mens en dat maakt mijn werk een stuk boeiender. Dat anders kijken, moet je overigens wel willen. Het vereist niet alleen dat je een andere bril opzet, maar ook dat je openstaat voor je medemens." Hechte band Leoniek Veldhuis, manager CA bij de Rabobank Monnickendam- vaak niet bij stil staat. Je beseft dat je je eigen keuzes moet maken. Het gaat ten slotte om jou persoonlijk. De training is pittig met een goede afwisseling van de verschillende onderdelen. Je moet er wel helemaal voor willen gaan, half mee doen kan niet. Doordat je zo intensief met elkaar bezig bent, ontstaat er tussen de deelnemers een hechte band." Dat is ook de ervaring van André Woudenberg, ma nager CA bij de Rabobank Hoeven-Oudenbosch. "Je moet je willen openstellen voor en naar anderen. Ik vond het opvallend dat er nauwelijks drempels waren stellen een Persoonlijk Ontwikkelplan op waarbij ze zelf bepalen aan welke vervolgtrainingen zij be hoefte hebben. De vervolg trainingen 'bouwen' voort op de basistraining. In de vier maanden die volgen op de basistraining hebben de managers een aantal ge sprekken met een door hen zelf gekozen coach. Ook vinden er in deze periode twee terugkomdagen plaats. Als de deelnemers dat willen kunnen er ook na die tijd nog dagen worden georgani seerd om de voortgang van het totale Persoonlijk Management Programma te ondersteunen. Woudenberg heeft inmiddels de eerste terugkomdag ach ter de rug. "Tussentijds heb ik al contact gehad met an dere deelnemers. Je belt ge makkelijk met elkaar als je een probleem hebt. De drempel is laag, je zit op één lijn. De terugkomdag is nut tig om met elkaar te praten over de achterliggende pe riode. Samen kijken wat je i«fp VSr>' .«K- Cok ki|« Leoniek Veldhuis in gesprek met trainer Jan Bommerez: 'Het gaat om jou persoonlijk' 'zachte'manager. Ik geef lei ding aan een groot team en hield de grote processen in de gaten. Ik ben nu meer be reid naar de medewerkers te luisteren. Het belangrijkste is niet wat iemand presteert, Waterland, heeft de training als heel persoonlijk en best confronterend ervaren. "Maar wel in positieve zin. Het is goed om je bewust te worden van zaken waar je door de hectiek van de dag Deelnemers met elkaar aan de slag tussen de deelnemers. Je hebt allemaal dezelfde func tie en herkent veel in de ver halen van de anderen. Die homogeniteit in de groep heb ik als heel prettig erva ren. Overigens speelt de trainer een cruciale rol. Hij kreeg het vertrouwen van de groep door zich ook kwets baar op te stellen." anders hebt gedaan, ook als dat niet is gelukt. Wat ik jam mer vind is dat de introductie van de cursus op de thema dag naar mijn mening een veel te hoog 'Tsjakka-gehalte' had. Dat roept argwaan en weerstand op, terwijl de trai ning echt de moeite waard is. Wat mij betreft een absolute aanrader." Persoonlijk Ontwikkelplan De managers sluiten de trai ning af met een persoonlijke visie op hun toekomst. Ze Voor informatie over de inhoud van de training: Rabobank Academie/Cl- CERO, (040) 217 70 27.

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 9