Employment Benefits reikt werk gevers en werknemers de hand "W Interpolis: geen premiekorting voor mkb Bedrijven Employment Benefits I Wie kijkt naar recente maatschappelijke ontwikkelingen, beseft dat er veel ruimte is voor dienstverlening op het ge bied van employee benefits. Enerzijds legt de overheid de verantwoordelijkheid voor de sociale zekerheid meer en meer bij werkgevers en werknemers. Regelingen van dit moment - zoals het ANW-hiaat en het WAO-gat - zijn ad hoe bedacht. Anderzijds vraagt de arbeidsmarkt om flexi bilisering en indiviualisering. De Rabobank reikt werk gevers en werknemers de hand bij deze ontwikkelingen. hebben het liever over em ployment benefits", zegt Joost Huvenaars van Bedrijven. "Het werkgevers- den uitgekristalliseerd." belang is immers minstens even groot als dat van werk- Employment benefits (EB) is woorden bij het creëren van oplossingen. Het is de kunst om bestaande producten lo gisch samen te voegen. Hoe we dat doen, moet nog wor- nemers. Overzicht, maat werk en gemak zijn sleutel de verzamelnaam voor fi nanciële en aanvullende pro- Financiële en aanvullende producten en diensten die zich richten op de arbeidsverhouding tussen werkgever en werknemers. t toenemende vraag naar employee benefits Stuwende krachten terugtredende overheid schaarste op arbeidsmarkt behoefte flexibele en meer individuele arbeidsvoorwaarden flexibeler arbeidsverhoudingen en dito beloningsstructuren pensioenfondsen en uvi's breiden (via partnerships) hun activiteiten domeinen uit ducten en diensten die zijn gericht op de arbeidsverhou ding tussen werkgevers en werknemers. Ontwikke lingen in de markt verleggen het accent de laatste jaren van 'employee' naar 'employer' en doen het be lang van EB sterk toenemen. De terugtredende overheid bij sociale zekerheid en de schaarste op de arbeids markt, waardoor er meer vraag naar flexibele arbeids voorwaarden is, zijn belang rijke stuwende krachten. Als financiële dienstverlener in brede zin speelt de Rabo bank daar haar rol bij. "Je kunt employment bene fits heel goed inpassen in onze allfinanz-visie", meent Huvenaars. "We rekken dat begrip als het ware wat op met specifieke dienst verlening gericht op de factor arbeid binnen een bedrijf. Met een afgewogen pakket aan EB-oplossingen kan de Rabobank klanten beter helpen, zich onder scheiden en bovendien nieuwe klanten aantrek ken." Zonder een afgewo gen pakket EB-oplossingen is de toekomstige dienst verlening volgens Huve naars niet compleet en wordt de relatie met de klanten minder hecht. Samenwerken Straks succesvol de markt opgaan met specifieke EB- oplossingen, betekent nu een sterke samenwerking gestart, waarin alle rele vante activiteiten bijeen zijn gebracht. Voor de ontwikke ling van de toekomstige EB- aanpak van de Rabobank- organisatie worden nu projecten gestart. Het WAB is daar sterk bij betrokken. Onder meer met een nieuwe Klankbordgroep EB met daarin een stuk of tien ban ken die meepraten en in de markt gaan toetsen. "Het zal zeker niet allemaal haute-cuisine zijn wat die Joost Huvenaars: 'Het zal zeker niet allemaal haute-cuisine zijn wat die ontwikkelkeuken gaat opleveren' ontwikkelen binnen de Rabobankgroep. Het WAB, de lokale banken, Interpolis, Robeco en externe partners voor diensten die de Rabobankorganisatie zelf niet in huis heeft, werken daar nu eendrachtig aan. Bij Interpolis is een business unit Employment Benefits ontwikkelkeuken gaat ople veren", voorspelt Huvenaars. "Maar daar gaat het ook niet om. Klanten vragen praktische oplossingen. Ze willen van de sores af, zeker weten dat het goed geregeld is con form wet en CAO. En dat is ons eerste doel." MKB-Nederland eist lagere premies voor midden- en kleinbedrijven die zich verzekeren tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid. Onderzoek door GAK Nederland toont aan dat vooral grote bedrijven verantwoorde lijk zijn voor in stroom in de WAO. De portefeuille van Interpolis bevestigt dit beeld, maar een pre miekorting zit er niet in, aldus Bernard Koeckhoven, manager Inkomensverzekeringen bij Interpolis. Wel zal de verzekeraar de tariefstructuur in de loop van dit jaar bekijken. KPN, KLM, NS, de chemische in dustrie en banken leverden vorig jaar veel nieuwe WAO-ers, zo con cludeert het GAK. Grote bedrijven dus. Sectoren als bakkerijen, de horeca, de grafische in dustrie en de metaalnijver heid stuurden minder mensen de WAO in. Doorgaans de kleinere bedrijven. Daarom pleit MKB-Nederland voor een sectorgerichte aanpak én een differentiatie naar bedrijfsgrootte. Volgens Koeckhoven maakt Inter polis al onderscheid in sectoren. "Ieder jaar bekijken we de WAO-in- stroom per sector. Op basis daarvan wordt de nieuwe premie vastgesteld." Onderscheid naar bedrijfsgrootte is er ook, maar niet in de vorm zoals MKB-Nederland wenst. Koeckhoven: "De basispremie voor bedrijven met minder dan tien werknemers ligt iets hoger. Bij grote bedrijven is er een di recte koppeling tussen de WAO-in- stroom in het verleden en de premie. Bij een hoge instroom is die premie dus automatisch hoger. Bij kleine be drijven ontbreekt die koppeling. Bovendien is de veronderstelling dat ze risico's minder goed kunnen beïn vloeden. Misschien moeten we die gedachte bijstellen, maar premiekor ting is niet aan de orde." Koeckhoven noemt daarvoor twee redenen. "Ten eerste maken we met onze portefeuille absoluut geen winst. We draaien verlies of spelen net quitte." Een andere reden is de verwachte toename van het aantal medewerkers dat de WAO ingaat. "Voordat er sprake is van WAO is een werknemer eerst een jaar ziek. Het vorig jaar is het langdurig ziekteverzuim met enkele procentpunten gestegen. Uit de praktijk blijkt dat zeventig tot tachtig procent van de werknemers die langer dan drie maanden ziek zijn in de WAO terecht komt. We mogen dus verwachten dat het aantal WAO-ers in de toekomst toe zal nemen." 8 Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 8