Marktpositie versterken door samenwerking met makelaars Huis Hypotheekadvies Samenwerken met makelaars voor de hypothekenverkoop. Sommige Rabo- banken doen het noodgedwongen, door een laag marktaandeel, andere vrijwillig. Er zijn ook banken waarvoor de samen werking bijna of alweer verleden tijd is. De achtergronden van het centrale beleid en de lokale praktijk bij drie banken. - Unieke samenwer king, vertrouwd en lokaal tussen Rabo bank Beusichem-Culemborg, Weeda Jellema en Kroezen.' Dat viel een paar maanden geleden te lezen in een ad- vertorial in de Culemborgse Courant over de samenwer king tussen de bank en twee makelaars bij de verkoop van nieuwbouwhuizen. Het segment Huis Hypotheek advies van Rabobank Neder land is niet zonder meer een voorstander van deze samen werkingsvorm. Uitgangspunt is dat banken primair uitgaan van de eigen kracht. Steun in de rug zijn het merk Rabobank, goede producten en diensten en adviseurs die met twee benen pro-actief in de markt staan. Halen banken deson danks de gewenste markt positie niet, dan kan samen werking een optie zijn. Doel daarvan moet aanvullende en rendabele productie zijn, waarbij de klant ook daad werkelijk klant van de Rabobank wordt. Partijen aan het begin van het 'hypotheekproces' -gemeente, woningbouwvereniging, projectontwikkelaar en aan nemer- hebben de voorkeur bij samenwerkingsverbanden. Daarna volgt de makelaar. Nieuwbouwplan De Rabobank Beusichem- Culemborg heeft een 'ge middeld' Rabobank-markt- aandeel in hypotheken van 26%. Samenwerking met makelaars is wat dat betreft Rabokrant Extra dus geen absolute nood zaak. Tot de komst in 1997 van Co de Bondt, segment manager Huis Hypotheekadvies, was die dan ook niet gestructureerd. Met als reden 'extra pro ductie is nooit weg' was De Bondt van plan afspra ken te maken met twee van de grootste makelaars. Zijn plan kwam in een stroom versnelling door een nieuw bouwplan in Culemborg. Rabo Vastgoed was project ontwikkelaar van een deel van het project, met huizen in de duurdere prijsklasse. In overleg met de bank werd voorgesteld de plaatselijke makelaars in te schakelen bij de verkoop van de nieuwe huizen en eventueel ook de hypothekenverkoop. De Bondt: "Je praat over hypotheken van minimaal een half miljoen, klanten van Financieel Advies dus. Dat aspect van de samen werking, nieuwe FA-klan- ten, vinden we minstens zo belangrijk als meer omzet." Interessante informatie door VRM De Bondt over de eerste re actie van de twee make laars: "Ze zeiden dat wij duurder waren dan andere hypotheekaanbieders. Ik heb toen uitgelegd dat wij onder omstandigheden best iets aan de hypotheekrente kunnen doen. Daarvoor gebruiken we het Voorcal- culatorisch Reken Model (VRM)." Het VRM levert volgens hem vooral bij wat start. Samenwerking op condities bank De Rabobank Heerhugowaard werkt van oorsprong wel noodge dwongen samen met make laars. "Een paar jaar gele den hadden we geen sterke hypothekenafdeling", ver klaart segmentmanager Huis Hypotheekadvies Walter Koeken. "De laatste jaren hebben we veel geïnvesteerd in de kwaliteit en de kwanti teit van de adviseurs. Dat spreekt zich door en er slui ten steeds meer mensen rechtstreeks een hypotheek Het Hypotheekadviescentrum van de Rabobank Breda werkt niet samen met makelaars. de bank zelf. Koeken: "Uiteindelijk willen we de hypothekenverkoop hele maal op eigen kracht doen." Lagere afsluitprovisie De Rabobank Breda is al een stap verder dan de bank Heerhugowaard. Na tien jaar samenwerken met makelaars en tussenperso nen heeft de bank daar ruim een jaar geleden een Hypotheekadvies. Over het VRM wil hij nog kwijt dat hij zich kan voorstellen dat een bank soms iets moet toeleggen op de hypotheek, om een relatie te kunnen aangaan met een klant. "Dat kan soms betekenen dat die bank dan de Rabo bank Nederland-norm niet volledig haalt. Maar dat is in dit geval een bewuste afweging." punt achter gezet. Irma Stoffels, segmentmanager Huis Hypotheekadvies: "De provisie die we betaal den woog niet meer op tegen de extra omzet. Verder had een groot deel van hun posten betrekking op Rabobankklanten, die we zonder hen ook wel hadden gekregen. Bij een ander deel van de aange boden posten ging het om mensen een betalingsach terstand-verleden. Ook speelde mee dat wij van plan waren een Hypotheek Adviescentrum te openen." Het geld dat de bank nu 'overhoudt' gaat voor een deel naar de hypotheek klanten. Die betalen min der afsluitprovisie. De rest wordt aan publiciteit be steed, zoals een vier keer per jaar verschijnende huis-aan-huis krant over wonen. Het heeft de bank geen windeieren gelegd. In 1998, het eerste jaar zonder makelaars, is het marktaandeel omhoog ge gaan van 15% naar 18%. Jos van Lange, segment manager Huis Hypotheek advies van Rabobank Neder land, is van mening dat de aanpak van de drie banken aansluit bij het distributiebe leid voor Rabobank Huis De samenwerking in Culemborg wordt bekrachtigd. V.l.n.r. Co de Bondt en Ronald in 't Veld van de Rabobank Beusichem- Culemborg en Marianne van den Berg, Leo ten Berge en Mark van Kessel van makelaar Kroezen hogere hypotheken interes sante informatie op. "Vaak kunnen we een goed con currerend tarief neerleggen en met onze verdiensten boven de Rabobank Neder land-norm blijven. Daarbij ben ik overigens een voor stander van het vergelijken van totale netto-lasten- plaatjes. Ook de premie voor een levensverzekering varieert bij de verschillende hypotheken." De bank Beusichem-Culemborg ver wacht over een jaar zicht bare resultaten van de sa menwerking. De verkoop van de nieuwe huizen gaat vanaf deze maand van bij ons. Wij werken nog wel samen met makelaars, maar op onze condities en meestal tegen een marktconforme rente." Het marktaandeel van de bank is de laatste vier jaar gestegen van 12% naar een kleine 20%. Een steeds groter deel van de productie - vorig jaar 60%, nu 70% - is afkomstig van 7

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 7