Rabo Internetbankieren: een volwassen distributiekanaal Algemeen Aantal bezoekers Rabobanksite De concurrentie De Rabobanksite gaat een nieuwe fase in. Volgende week verruilt de site het oranje- blauw voor een rustiger variant met veel wit. Hoewel er inhoudelijk niet veel verandert, is de Rabobank op het World Wide Web geëvolueerd tot een volwassen bank, waarbij je interactief je bankzaken kunt regelen. Www.rabobank.nl heeft in vijf jaar tijd een stor machtige ontwikkeling doorgemaakt. Eind 1994 was de bank de eerste in Europa die zich op de elek tronische snelweg begaf. De bezoeker kon er zich laten informeren over de Rabobank. Nu, ruim vier jaar later, kan de klant er ook betalen, sparen, beleg gen en zijn eigen financiële I site maken. Bij het begin van de site surften er dage lijks enkele tientallen bezoe kers naar de Rabobank, op dit moment zijn dat er ge middeld 23.000. Daarmee heeft de bank de drukst be zochte financiële site van Nederland. Internetbankieren Volgens Edwin Rietkerk komt dat vooral doordat de Rabobank Z0«K optrcH/ncerd: Edwin Rietkerk: site meer aansluiten bij imago Rabobank daarna groeide dat aantal hard. Behalve met het on line bankieren heeft dat ook te maken met het actuele nieuws, koersen en de di verse rekenmodellen die op de site te vinden zijn. En on- 25000 Bezoekers per dag Rabobanksite 24000 23000 22000 21000 20000 19000 18000 17000 16000 15000 14000 13000 12000 1 1000 10000 Rabobanksite een van de weinige sites is waar de klant daadwerkelijk kan bankieren. "De komst van Rabo Internetbankieren Betalen Sc Sparen en Beleggen in 1997 is een grote stap voorwaarts geweest. Voor die introductie zaten we op 8.000 bezoekers per dag, 10 getwijfeld heeft ook onze goede naam op het gebied van nieuwe media er aan bijgedragen." De vermeende onveiligheid van Rabo Internetbankieren waarmee de Rabobank in het voorjaar van 1998 in het nieuws kwam heeft daaraan geen afbreuk gedaan. Rietkerk: "We hebben onze klanten toen direct geïnformeerd hoe ze kunnen controleren dat ze daadwerke lijk met de Rabobank ver bonden zijn. Via de site en via een persoonlijke brief. Klanten reageerden daarop heel po sitief. Op dit moment hebben 6* 125.000 klanten minimaal een keer ingelogd op Rabo Internetbankieren Betalen Sparen en Beleggen." Mijn.rabobank.nl Vorig jaar volgde een uit breiding, waardoor de ge bruiker de mogelijkheid kreeg zijn eigen financiële site samen te stellen. "We vonden dat de site meer moest aansluiten bij het imago van de Rabobank", aldus Rietkerk. "We wilden het meer persoonlijk maken." Eenderde van de bezoekers heeft al daadwer kelijk een eigen financiële site gemaakt. Rietkerk: "Als je eenmaal een eigen site ge maakt had, kwam je daar automatisch in terecht als je www.rabobank.nl intikte. Bezoekers vonden het jam mer dat er geen duidelijke scheiding was tussen hun eigen financiële site en de Rabobanksite. Daarom krijgt de eigen site in de nieuwe situatie een eigen adres. Mijn.rabobank.nl is de eigen financiële site, die voortaan Bank op maat heet." Een andere belangrijke reden om de oude site te vervangen ligt in de technische ontwik kelingen. "Internet ontwik kelt zich tot een volwassen medium", constateert Rietkerk. "Technisch gezien is er nu veel meer mogelijk dan een jaar geleden. Op de oude site was er bijvoorbeeld een strikte scheiding tussen Rietkerk naar het rijk der fabelen. "Weet je, uit objec tief onderzoek blijkt dat de oude site minstens zo snel is dan willekeurig welke an dere site. Waar die percep tie van traagheid vandaan komt weet ik niet, maar de snelheid is van veel facto ren afhankelijk. Natuurlijk van de site, maar ook van je pc, het modem en de Internetprovider." Hij ver volgt: "Dat wil niet zeggen dat we het wel goed vinden zo. Snelheid is een continu punt van aandacht. Bij de fiSÜÜU t litittiw: - SlMcw iitoSIt'; Start Nieuws Rabobank I Uw bank op maat I Service Het Rabobank Huls Hypotheekadvies "ivyzVii nimt van die ...onbewrgd genieten van het mament" Nieuws In nieuwe CAO's 1 tot 1,5 procent meer koopkracht In de meeste CAO's die dit jaar in de marktsector zijn afgesloten zit een koopkrachtverbetering van 1 lot 1,5 procent.In een enkel geval kan dit zelfs oplopen tot 1.75 procent naai Nteuwa Qn-line bankieren en informeren. Nu kunnen we deze twee beter met elkaar integreren." Snelheid Dat de oude Rabobanksite traag zou zijn, verwijst vormgeving van de nieuwe site is daarmee bewust re kening gehouden. De over zichtelijkheid en rustige vormgeving zullen de snel heid zeker ten goede komen." Het computerblad Net Magazine verwacht dat bankieren op Internet over een jaar bij elke willekeurige bank mogelijk is. Het blad noemt de Rabobank duidelijk koploper. Over andere banken schrijft de redactie (verkorte weergave): www.postbank.nl: het Girotel-pc-banking-product is de belangrijkste troef maar werkt niet via Internet. Een Internetaansluiting is wel een optie. Studenten en deelnemers van het Postbank Premium Plus krijgen speciale, niet erg indrukwekkende voorwaarden. www.kasnetbank.com: de Internetbank van de Kas-Associatie. Complete dienstverlening (zoals betalingen in diverse valuta). Helpdesk 24 uur per dag. www.fortis.nl: Fortis heeft Internetters nog niks te bieden. Wel een Windows-pakket voor telebankieren. www.abnamro.nl: een Internetproduct is al sinds 1996 aangekondigd, maar laat op zich wachten. Met Homenet, het telebankierprogramma, kan de klant orders plaatsen op de effectenbeurs in Amsterdam. www.frieslandbank.nl: elektronisch bankieren met HomeCash. Internetversie is in de maak. www.ingbank.nl: alleen informatie en afsluiten van een reisverzekering. Elektronisch bankieren is mogelijk met Interactive banking. Rabokrant Extra

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 6