Centraal middenmarktteam laat mes aan twee kanten snijden Bedrijven Familieondernemingen één van de speerpunten Een centraal middenmarktteam completeert nu de tien regionale middenmarktteams. Deze werken vooral in concen tratiegebieden van grote bedrijven. Het nieuwe team onder steunt banken op de zogenaamde witte plekken en biedt daarnaast specifieke expertise gericht op de begeleiding van familieondernemingen. Een mes dat aan twee kanten snijdt. FAMILIE 1 l ONDERNEMING Het centraal mid denmarktteam on dersteunt banken bij hun marktbewerkings plannen in het grootbedrijf, hun acquisitie-inspanningen en het beheren van hun gro tere relaties. De accountma nagers van het team, Jurgen Geerlings en Mare Nuhn, zijn tegen uurtarief door banken in te schakelen. Voor een specifieke acquisi tie, maar ook voor een planmatige aanpak van het grootbedrijf in het werkge bied van een bank. Zo kan bijvoorbeeld de afspraak worden gemaakt dat een ac countmanager gedurende drie maanden één dag per week beschikbaar is. Een duurzame relatie met klan ten zien de accountmangers als hun ultieme doel. 'Wapens in de strijd' zijn ge voel en respect voor de on dernemer, een grondige pro ductkennis en de inschakeling van een om vangrijk netwerk. Gouden greep Daarnaast heeft het team specifieke kennis in huis voor de bredere begeleiding van familieondernemingen. Deze kennis wordt landelijk aangeboden voor met name bestaande klanten, ongeacht de grootte van hun onder neming. Geerlings, adviseur Familie Ondernemingen: "Bij fami- lieondernemingen gaat het om de zeer persoonlijke be nadering van veelal multi disciplinaire vraagstukken. Deze klanten vragen zelf steeds vaker om samenhan- Rabokrant Extra Jurgen Geerlings: 'Een familie is toch ook eigenlijk een coöperatie?' gende adviezen". Voor het team is het vanzelfsprekend dat bij adviesgesprekken met klanten de bedrijvenad- viseur van de lokale bank present is. Geerlings: "Het is en blijft zijn klant die ook bij hem in de boe ken staat of komt. De bank zit bo vendien middenin de plaatselijke netwerken en als wij ook daar onze specifieke kennis of contacten aan kunnen toevoe gen, is dat een gouden greep". overdrachten. In totaal wor den er de ko mende vijf jaar 164.400 bedrijven overgedragen. De Rabobank zal er daar van zo'n 61.400 mo gen begelei den, waaron der een flink aantal fami lieonderne mingen. "Zij verdienen de bijzondere aandacht, zoals de Rabobank die ook in haar ambitiestate ment na streeft." Volgens Geerlings zijn er al natuurlijke over eenkomsten tussen deze on dernemingen en de Rabobank. "Een familie is toch ook eigenlijk een coö peratie?" Emotie Introvert Spanningsveld Geerlings, gepokt en gema zeld in corporate en private banking: "Het is de kunst privé en zakelijke belangen evenredig te behartigen. We zijn nog te veel gericht op transactie- en transformatie momenten. Terwijl bijvoor beeld bedrijfsopvolging zich al lang tevoren aankondigt. Daarom is het essentieel dat je al ruim van tevoren praat met de ondernemer en je daarbij richt op onderwer pen die voor hem écht rele vant zijn. Banken kunnen ons niet vroeg genoeg in schakelen." Duurzame har monie aanbrengen tussen fa milie en onderneming, vindt Geerlings één van de belang rijkste taken bij het advise ren van familiebedrijven. "Tussen de levenscycli van familie en bedrijf zit altijd een spanningsveld. Daarbinnen moeten de des kundigen, waaronder de bank, hun diensten aanbie den. Je bewijst de klant een enorme dienst als je zowel de levenscyclus van het be drijf als van de familie in be schouwing neemt en deze synchroniseert". Speelveld Bij deze aanpak snijdt het mes volgens Geerlings aan twee kanten. "Uiteindelijk vergroot je de commerciële Loyaliteit Risicomijdend Bedrijfsopvolging Alleen al onder Rabobankklanten zijn er jaarlijks 12.200 bedrijfs- V TL£Vt.I\^r^LLI2> tAMILlt Ratio Toegevoegde waarde Extrovert Op kansen gericht 'Tussen de levenscycli van familie en bedrijf zit altijd een spanningsveld.' aanknopingspunten aan zowel de zakelijke als de particuliere kant. Bovendien ben je met lange termijn as pecten van de relatie bezig, waardoor het afbreukrisico flink wordt verlaagd. Je voorkomt immers dat an dere partijen jou naar de 'onderaannemersrol' ver dringen. De klant wordt juist minder prijsgevoelig, omdat je een voelbare sa menhang tussen totaal ver schillende producten reali seert". Het centraal middenmarktteam doet nog meer. Zo wordt in Tiel met de lokale Rabobank en een accountantskantoor een se minar over bedrijfsopvol ging georganiseerd. Ook geeft het team workshops voor financieel adviseurs en relatiebeheerders gezamenlijk om eikaars toegevoegde waarde beter te leren kennen. Praktijk Hoe de expertise van het centraal middenmarktteam wordt ingezet, licht Geerlings toe met een prak tijkvoorbeeld. "Een klant wilde 'iets' met werkne mersparticipaties. Op zijn 55e - over zeven jaar - wenst hij terug te treden en hij wil dit mogelijk maken door het resterende ma nagement nu aan zijn be drijf te binden. Hij wilde van ons een aanzet voor een optie- of participatieplan. We hebben hem toen gead viseerd eerst stil te staan bij heel andere zaken. Zoals zijn kinderen. Moeten zij het bedrijf niet (mede) kun nen overnemen als pa stopt? Hoe zit het sowieso met erf genamen en het eigendom in het bedrijf? Die klant denkt nu na met zijn kinde ren en familie. Op ons advies kijkt hij ook met an dere ogen naar de rol van zijn Raad van Commis sarissen en zijn 'trustmaat schappij' (Stichting Administratie Kantoor). En dat alles had hij niet ver wacht van zijn bank." Banken kunnen bet centraal middenmarktteam recht streeks bellen: (030) 216 38 64

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 5