Mantelovereenkomst voor onderhoud van sealbagautomaten EURIBOR VERVANGT AIBOR BIJ NIEUWE VERSIE MLB Rabobank gaathet publiek over millennium voorlichten Alle formulieren betaalautomaat eerst naar leverancier Vernieuwde handleiding Rekening-Courant Vernieuwde handleiding Rekening-Courant Rabobank Nederland heeft met Cikam een mantelover eenkomst gesloten voor het onderhoud van sealbag afstort- automaten. Voor het onderhoud van de automaten van Rosengrens Martens en LIPS is geen mantelovereenkomst gesloten. Kern van dat contract is dat lokale banken de moge lijkheid krijgen om tegen vooraf vastgestelde prijzen met Cikam een onderhouds contract aan te gaan waarbij Cikam een storingsniveau van maximaal 1,75 storin gen per jaar per apparaat op organisatieniveau garan deert. Maximale beschik baarheid staat voorop. De banken kunnen kiezen uit twee mogelijkheden: een Full Service contract en een Preventief onderhoudscon tract. Bij een Full Service contract worden storingen (exclusief gebruikersfouten, vandalis me e.d.) en vervangingen van onderdelen tegen een vast jaartarief opgelost. Daar naast wordt er preventief onderhoud uitgevoerd. Bij een Preventief onderhouds contract wordt tegen een vast jaartarief preventief on derhoud uitgevoerd. Het op lossen van storingen wordt apart in rekening gebracht. Banken die al een contract hebben met Cikam, kunnen deze na afloop van het onderhoudsjaar omzetten in de nu geldende mantelover eenkomst. Banken die gebruik maken van automa ten van Rosengrens Martens of Lips kunnen geen gebruik maken van een mantelcon tract. Met deze leveranciers is immers geen overeen komst getekend. Wel is het aanbod van Rosenberg Martens met ingang van vandaag op het RaboWeb beschikbaar. Op basis hier van kunnen de banken zelf een individueel onderhouds contract opstellen. Voor de automaten van Lips geldt dat de Rabobank- organisatie het aanbod van Lips met betrekking tot Full Service onderhoud iets te hoog geprijsd vindt om een mantelcontract af te sluiten. Momenteel wordt nog ge sproken over een mantelcon tract voor het preventieve onderhoud. Meer informatie staat in aanvullende documenten bij dit artikel op het RaboWeb. De mantelovereenkomst met Cikam staat de website van Bedrijfsvoering (Facility Ma nagement, Hulpmiddelen, Mantelcontracten, Cikam 1). Banken met de toepassing Maatwerk Liquiditeitenbeheer Bedrijven (MLB) krijgen een dezer dagen de 1.3.1-versie op cd-rom. Die vervangt versie 1.2. In de nieuwe versie is, naast een aantal systeemtechnische aanpassingen, de invoerrubriek voor Aibortarieven vervangen door een voor Euribortarieven, in 3 decimalen. Tarieven van maatwerk constructies worden voortaan ook in 3 decimalen weer gegeven. Klanten met een beperkt tegoed op hun Rekening- Courant kunnen doorgaans prima uit de voeten met de standaard rentevergoeding op basis van de schijvensys- tematiek (zie bladzijde cred2 van het Tarievenboek voor de actuele tarieven). Verge leken met de standaard ren tevergoeding van concurren ten biedt de Rabobank de hoogste rente op de Reke ning-Courant. Maar voor klanten met een veelal hoger tegoed op hun Rekening- Courant is de standaard ren tevergoeding meestal onvol doende concurrerend. Zij krijgen vaak maatwerktarie ven, waardoor er geen be hoefte is aan een aparte stal lingsrekening. MLB is in die gevallen een hulpmiddel voor de adviseur ter voorbe reiding van een gesprek met een klant. De toepassing kan voor bedrijvenrelaties met hoge saldi maatwerkcon structies voor hun Rekening- Courant doorrekenen. Daar bij wordt de te vergoeden rente gebaseerd op het 1- maands Euribortarief. Het programma kan ook offer tes maken. Banken die MLB ook willen gaan gebruiken, kunnen de nieuwe versie (kosten ƒ600,-) aanschaffen via de Servicedesk Bedrijven. De cd-rom bevat behalve het programma ook een gebrui kershandleiding, met uitge breide informatie over MLB. Meer informatie over de mogelijkheden van MLB staat in een aanvullend document bij dit artikel op het RaboWeb. Servicedesk Bedrijven C (040) 217 64 44 (kies 1) Bedrijven Bij de aanvraag van een betaalautomaat maakt de pc toepassing Genereren Formu lieren Betaalautomaat (GFB) zowel Interpay formulieren als formulieren van de be taalautomaatleverancier aan. De bank moet al deze formulieren in één set naar de betaalautomaatleveran cier sturen. Flet gebeurt nog regelmatig dat banken de Interpay formulieren direct naar Interpay sturen, wat ver tragend werkt. De betaal automaatleverancier heeft deze formulieren nodig omdat er gegevens op staan die voor hem van belang zijn. Die noteert hij en ver volgens stuurt hij de formu lieren door naar Interpay. Mogelijk is GFB debet aan de verwarring. Zij vermeldt op elk formulier waarvoor het bestemd is. Op Interpay formulieren staat als be stemming Interpay, maar de omschrijving 'Interpay (via betaalautomaatleverancier)' is duidelijker. Daarom veran dert dit in release 4.0 van GFB die waarschijnlijk in het derde kwartaal van dit jaar verschijnt. Ondersteuning Betaaldiensten C (040) 2176041 (zie Clienten Advies) Bedrijfsvoering (zie Clienten Advies) De Rabobank bereidt communicatiemiddelen over het millenniumpro bleem voor. Eind april verschijnt een brochure voor klanten over de manier waarop de Rabo bank het probleem aan pakt. Ook werken de banken in juni mee aan een voorlichtingscam pagne van het Nationaal Millennium Platform (NMP) De meest recente com municatiecampagne van het NMP richtte zich op het midden- en klein bedrijf met de slogan 'Het millennium, reken ermee af voordat het met u afrekent'. Eén van de spots uit de campagne heeft de irritatie van de Nederlandse banken op geroepen. De spot wekte namelijk de indruk dat het elektronisch bet alingsverkeer in 2000 problemen zal geven. De banken hebben daarover bij het NMP aan de bel getrokken. Resultaat hiervan is dat de banken bij de volgen de voorlichtingscampag ne, die in juni begint, rechtstreeks betrokken zullen worden. De Rabo bank gaat het publiek ook zelf voorlichten via een brochure. Daarnaast kunnen klanten vanaf eind april de bank vra gen stellen via een spe ciale Internetsite, en via een algemeen informatie nummer. Medewerkers van de Rabobank vinden infor matie over het 2000-pro- ject op het RaboWeb. De site van Projectbureau 2000 is op de site van Bedrijfsvoering te vinden onder 'andere sites'. Projectbureau 2000 C (030) 215 19 91

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 2