D Cliënten Advies Met een tv-commercial start op 15 maart de reclamecampagne Rabo TeleSparen. Deze campagne is onderdeel van een breed pakket aan spaaracties dat dit jaar worden gevoerd. De belangrijkste doelstelling van deze campagne is om de bestaande (spaar)klanten te bevestigen dat zij bij de Rabobank 'goed zitten', ook als zij op zoek zijn naar een hoge rente. Ik spaar tegenwoordig et mijn telefoon. Veel kapers op de kust in spaarmarkt e Rabobank intro duceerde Rabo TeleSparen in sep tember 1996 als Ant-iw-a op de toene mende concur rentie van direct writers, zoals Spaarbeleg en Roparco, die zich vooral rich ten op de prijs gevoelige consu ment. Rabo TeleSparen biedt gemak en een hoge rente. De klant kan vanuit zijn luie stoel 24 uur per dag tele fonisch of via de pc geld overboe ken naar of van zijn betaalreke ning. Loopt die betaalrekening bij de Rabobank, dan kan hij bovendien - of betaalautomaat - direct over zijn spaargeld beschik ken. Omdat de klant de overboeking zelf doet, krijgt hij een hoge rente. Kapers Ondanks de introductie van Rabo TeleSparen daalde het marktaandeel van de Rabobank in de spaarmarkt vorig jaar licht. "We zijn nog steeds de grootste speler op deze markt", zegt Nel Stevens van Cliënten Advies, "maar er zijn veel kapers op de kust. In 1998 kwamen ook verzekeraars als Centraal Beheer en de Zwolsche Algemene op de markt met direct opvraag bare spaarproducten; ABN Amro en de VSB-bank intro duceerden een product dat te vergelijken is met Rabo financiële instelling de con sument denkt bij 'sparen', flink achter loopt bij het ni- veau dat past bij een marktleider. i n» een hoge Rabo TeleSparen profiteert u dlrec makkelijke in snelle manier van sparen. overboekingen verwerkt zonder bezoekjes aan de bank. Wilt u meer weten. 0BOO-O5O1. Rabobank Rabo TeleSparen. Met de minste moeite een hoge rente. rwi oiiiaugs volgden Delta Lloyd en de SNS-bank." Steeds meer aanbieders in een nauwelijks groeiende markt doen de concurrentie druk toenemen. De strijd om de spaarder richt zich vooral op de relatief jonge, hoog opgeleide consument met een bovenmodaal inko men. Een groep die nog steeds groeit. De concurren tie is echter niet het enige punt dat aandacht behoeft. Uit onderzoek blijkt dat het prijsimago van de Rabobank in de tweede helft van 1998 is gedaald. Bovendien zijn er aanwijzin gen dat de top ofmind be kendheidofwel aan welke Flirt Stevens: "Met de ac ties die dit jaar voor Rabo TeleSparen op stapel staan, beant woorden we de steeds openlijker flirt van concurrenten met onze klanten. De re clamecampagne is de eerste stap. We zet ten Rabo TeleSparen in als 'etalagepro duct' om de bekend heid van de Rabobank in de spaarmarkt te ver hogen en ons rente- 1 imago te verbete- ren. Dat betekent J s niet dat banken de Rabo Rendement Rekening Mireille Vrijhoef: centraal in de campagne niet meer moeten adviseren. De Rabo Rendement Rekening is een prima pro duct met een goede rente vergoeding voor de spaarder die een persoonlijk contact via de balie van de bank in de buurt op prijs stelt." De kern van de reclame campagne Rabo TeleSparen is de tv-commercial die van 15 tot en met 28 maart zo'n negentig keer te zien zal zijn op de Nederlandse tv-zenders. In deze com mercial, één van de twintig uit de merkcampagne 1999, is de hoofdpersoon Mireille Vrijhoef, klant van de Rabobank Weesp. Daar naast worden in week 12 en 13 twee advertenties afwisselend geplaatst in de landelijke dagbladen en wordt een radiocommercial uitgezonden. In het marktbewerkingspakket 'Reclamecampagne Rabo TeleSparen' staat een uitge breide beschrijving van de campagne. De banken heb ben dit marktbewerkings pakket half februari gekre gen. Het staat ook op het RaboWeb op de site van Cliënten Advies en is te vinden door in het zoek scherm het dossier Sparen te selecteren. Mag een persoon contant geld storten op een rekening van een derde en moet deze persoon zich dan legitimeren Ja, het is toegestaan dat een persoon bij een bank contant geld stort op een rekening van een derde. Hierbij maakt het niet uit of die rekening loopt bij de bank waar hij komt storten of bij een andere Rabobank. Gaat het om een storting van 25.000,- of hoger, dan is het -in het kader van de Wet MOT (Melding Ongebruikelijke Transacties)- altijd verplicht de persoon die komt storten, een legitimatie te vragen. Het advies is om ook legitimatie te vragen bij opna mes en stortingen onder 25.000,-, die via concern verrekening met een andere Rabobank worden verrekend. Dit kan problemen voorkomen als een meningsverschil ontstaat naar aanleiding van een vorm van fraude. ^VOLGENDE VRAAG GRAAG? Hoe kan een bank de adressoort, woonadres of correspondentie-adres, van een bestaande spaarrekening wijzigen? In de huidige versie van BOS kan een bank de adres soort van een bestaande spaarrekening niet wijzigen. Op dit moment kan dat alleen in KTS/KIK, via een 'Mutatie Vast Bestand' (m.v.b. Spaarbank). Banken kunnen daar in de rubriek'02 soort adres' aangeven of het woonadres W of het corres pondentie-adres C op het rekeningafschrift moet worden vermeld. Als de rubriek '02 soort adres' wordt gewijzigd terwijl het crabnummer hetzelfde blijft, mag het crabnummer niet worden ingevoerd bij 'Ref/kliëntnr'. Doet een bank dit wel, dan wordt deze wijziging door het ASP afgekeurd. Vragen voor deze rubriek kunnen gefaxt worden naar het segment Cliënten Advies: (040)217 60 37 4

Rabobank Bronnenarchief

Rabokrant | 1999 | | pagina 12